Accidentul teribil al tânărului pilot al echipei Marussia, Jules Bianchi, a aruncat o umbră asupra Marelui Premiu de Formula 1 de la Suzuka din Japonia și a redeschis o rană veche (și aparent cicatrizată), cea a siguranței piloților pe circuit. În momentul redactării acestui articol, pilotul francez se zbate între viață și moarte din cauza unui traumatism cranian sever și nu se știe care vor fi consecințele gravului accident asupra carierei sale sau chiar asupra abilității sale de a se mai deplasa de unul singur sau de a vorbi. Trecând peste momentul foarte dificil prin care trece Bianchi, trebuie să ne amintim că orice accident grav din motorsport sau aviație trebuie să reprezinte o lecție din care cei implicați să învețe cum să evite astfel de tragedii pe viitor.

Motor Racing - Formula One Young Drivers Test - Day Three - Magny-Cours, France

Pentru ca un astfel de accident să nu se repete, FIA și organizatorii Marelui Premiu din Japonia trebuie să răspundă unor întrebări cruciale după cum urmează:

  1. Trebuia să se mai desfășoare cursa în condițiile meteo existente? Primele informații spun că nu. În pofida avertismentelor repetate ale meteorologilor privind sosirea iminentă a unei furtuni precedate de ploi torențiale (din cauza taifunului Phanfone care începea să-și arate colții) comisarii cursei au permis startul. După două ture în spatele safety car-ului piloții comunicau prin radio cu inginerii și remarcau condițiile îngrozitoare de pe circuit. Când s-a luat startul (nu înainte de fluturarea steagului roșu pentru a permite uscarea circuitului) existau încă zone acoperite de o peliculă consistentă de apă. Cu 90 de minute înaintea orei la care era programat startul, buletinul meteo indica sosirea iminentă a ploii torențiale și absența oricărui interval de vreme senină pentru restul zilei.
  2. Putea fi devansat startul?  Cu siguranță da. Conform propriilor declarații, oficialii FIA (Federația Internațională de Automobilism) le-au solicitat promotorilor de cursă de la Suzuka devansarea cursei cu aproximativ 2 ore pentru a evita ploaia torențială anunțată (astfel s-ar fi evitat și întunericul care s-a lăsat peste circuit din cauza norilor de furtună). Aceștia au refuzat temându-se că spectatorii care plătiseră bilet nu vor avea timp să ajungă la circuit la timp pentru start. Totuși, FIA ar fi trebuit să aibă ultimul cuvânt în orice problemă care afectează siguranța pe circuit. Este clar însă că Bernie Ecclestone nu ar fi făcut acest pas riscând să afecteze programul de difuzare stabilit cu televiziunile care transmit cursa (și plătesc bani grei pentru asta).
  3. 3.         Era normal ca utilajul cu macara să fie trimis într-o zonă periculoasă de circuit unde tocmai avusese loc un accident? Cel mai probabil nu, sau cel puțin nu în absența safety car-ului. Monopostul lui Bianchi a lovit macaraua mobilă în timp ce aceasta înlătura monopostul avariat al lui Adrian Sutil. Pilotul Williams, Felipa Massa, susține că accidentul lui Sutil trebuia să aducă după sine intrarea pe circuit a safety car-ului. Organizatorii au fluturat steagurile galbene pentru a le solicita piloților să încetinească însă datele telemetrice arată că acesta nu a făcut-o. Poate vizibilitatea redusă și viteza crescută au făcut dificilă observarea steagurilor galbene de către Bianchi. Poate că pilotul a frânat sau a intrat pe o zonă acoperită cu peliculă de apă și a pierdut aderența intrând în acvaplanare. Cert este că prezența safety car-ului l-ar fi obligat să încetinească. Totodată, oficialii trebuie să explice de ce nu au fluturat steagul roșu pentru a opri cursa mai devreme, ci doar steagurile galbene (care le indică piloților să reducă viteza semnificativ și să se pregătească să oprească).
  4. 4.         De ce nu a fost transportat pilotul la spital cu elicopterul? Acest subiect este încă neclar. Unii oficiali au susținut că elicopterul nu putea decola din cauza vremii. Totuși, acesta a decolat de lângă circuit la puțin timp după plecarea ambulanței. Alte voci au speculat asupra condițiilor meteo de la spital (s-a zvonit că era ceață sau că spitalul nu avea heliport). Cel mai probabil însă, decizia a fost una medicală. În cazul traumatismelor cerebrale grave, medicii evită transportul cu elicopterul din cauza variațiilor de presiune de la diferitele altitudini de zbor.

Oricare ar fi răspunsurile FIA la aceste întrebări după anchetarea accidentului, un lucru este sigur: procedurile de desfășurare a curselor în condiții de ploaie torențială trebuie revizuite urgent.

Foto: freepik