Uleiul de motor pentru ambarcatiuni este formulat pentru a face fata cerintelor specifice ale motoarelor de barci si pentru a asigura o lubrifiere eficienta in medii marine.
Uleiul pentru ambarcatiuni raspunde cerintelor aspre de functionare ale ambarcatiunilor maritime, astfel incat functionarea acestora sa fie cat mai buna. Acest tip de lubrifianti permite functionarea coerenta si absoarbe socul si vibratiile.
Un alt rol crucial pe care il joaca un ulei motor pentru ambarcatiuni maritime este acela de a imbunatati performanta motorului.

De ce ar trebui sa folosesti un ulei de motor pentru ambarcatiuni?

Motoarele de barci sunt expuse unor riscuri extrem de importante: riscul de rugina si coroziune, diluarea combustibilului si stresul crescut asupra motorului. Iata de ce este important sa folosesti un ulei de motor conceput special pentru ambarcatiuni.

Rugina si coroziunea

Protectia impotriva ruginii si coroziunii este motivul principal care ar trebui sa te determine sa folosesti un ulei de motor pentru ambarcatiuni.
In ciuda aparentelor, uleiurile de motor nu au capacitatea naturala de a proteja impotriva ruginii sau coroziunii, ci au nevoie de inhibitori speciali de rugina si coroziune pentru a oferi protectia necesara. Majoritatea uleiurilor pur si simplu nu contin aditivii corespunzatori in concentratia corecta.
In timpul functionarii motorului, partile motorului si peretii carterului sunt imbracate de un film de ulei, ce protejeaza impotriva ruginii si coroziunii, atata timp cat ramane pe loc. Insa dupa ce opresti motorul, gravitatia trage uleiul catre baia de ulei, iar componentele raman neprotejate. Cu cat motorul sta mai mult, cu atat se va forma mai multa rugina si coroziune. Pentru ca masinile si camioanele sunt in general conduse zilnic, rugina si coroziunea nu sunt neaparat o problema. Ca atare, majoritatea uleiurilor de motor auto nu contin suficienti inhibitori de rugina si coroziune pentru motoarele de ambarcatiuni.
Cand rugina incepe sa se formeze, nu se mai opreste. Rugina se poate intinde la toate piesele importante, actionand ca un smirghel si erodand suprafetele metalice pana cand apare cedarea motorului. Rugina poate impiedica etansarea peretilor cilindrului, ceea ce reduce compresia si duce la pierderea de putere.
E posibil ca partile din aluminiu sa nu rugineasca, dar ele se pot coroda, mai ales la motoarele de barca, expuse in mod constant la aer umed. Nu toti cilindrii sunt complet sigilati cand se opreste motorul, ceea ce permite aerului umed sa se infiltreze in camera de ardere si sa provoace corodarea pistoanelor din aluminiu. Coroziunea pe coroana pistonului provoaca situatii ce pot duce la detonarea pre-aprindere, un fenomen in care amestecul combustibil/aer se aprinde sporadic si poate provoca o defectiune catastrofala a motorului.
Uleiurile de motor pentru ambarcatiuni sunt special formulate cu aditivi anti-rugina si anticoroziune pentru a proteja motorul barcii. Acesti aditivi formeaza un strat de protectie rezistent care se lipeste de piesele motorului oferind o protectie maxima. Asigura-te ca alegi un ulei de motor pentru ambarcatiuni, pentru a preveni formarea ruginii.

Diluarea combustibilului

Diluarea combustibilului este o alta problema la care multi proprietari de barci nu se gandesc. Scurgerile de combustibil in baia de ulei sunt deosebit de problematice la motoarele de ambarcatiuni, in comparatie cu alte motoare.
Motoarele outboard si ambarcatiunile personale folosesc in general apa de lac sau de rau pentru racire. Cand este pornit, motorul atrage apa in sistemul de racire si o pune in circulatie. In general, motoarele de ambarcatiuni au nevoie de mai mult timp pentru a se incalzi decat motoarele cu un sistem de racire inchis, care utilizeaza un radiator si lichid de racire.
Un motor rece poate impiedica etansarea completa a inelelor. Mai mult spatiu intre inel si peretele cilindrului permite combustibilului sa se scurga in baia de ulei, diluand uleiul si reducandu-i capacitatea de a oferi protectie impotriva uzurii. Asigura-te ca alegi un ulei de motor pentru ambarcatiuni care sa mentina un motor rece lubrifiat si sa minimizeze diluarea combustibilului.

Stres crescut

O alta provocare pentru motoarele de ambarcatiuni este aceea ca sunt constant sub sarcina, ceea ce afecteaza fizic structura uleiului de motor conventional, reducandu-i capacitatea de a proteja impotriva uzurii mecanice.
Un motor tipic de ambarcatiune ce propulseaza o barca cu 50 km/h opereaza la aproximativ 5000 de rpm, in comparatie cu un motor de automobil, care functioneaza cu aproximativ 2.000 rpm la 100 km/h. Spre deosebire de motoarele de automobile, care schimba vitezele pentru a reduce viteza si rotatiile motorului, motoarele barcilor functioneaza doar inainte sau inapoi, punand mai multa presiune pe capacitatea uleiului de a raci si de a lubrifia motorul sub sarcina.
Acest stres crescut necesita un ulei formulat pentru a rezista la conditiile de forfecare din interiorul motorului. Un ulei formulat necorespunzator isi pierde vascozitatea, devenind mai subtire sub stres si caldura, ceea ce il impiedica sa formeze o pelicula de lubrifiere durabila, care ar proteja impotriva uzurii pieselor in miscare. Alege intotdeauna un ulei de motor de ambarcatiuni, conceput pentru stresul crescut asupra motorului, ce apare in general in mediile marine.

Proprietatile esentiale ale uleiului pentru ambarcatiuni

Vascozitatea. Motoarele pentru ambarcatiuni functioneaza intr-un interval amplu de temperaturi, astfel ca este important sa alegi un ulei cu o vascozitate adecvata pentru conditiile de functionare, tipul de motor si recomandarile producatorului.
Stabilitatea. Un ulei ce poate rezista temperaturilor ridicate fara sa se distruga, este un ulei stabil. Ambarcatiunile pot opera intr-o gama larga de temperaturi, de la apa rece la ape calde. Uleiurile marine sunt formulate pentru a mentine stabilitatea si performanta la temperaturi variabile.
Aditivii. Uleiurile pentru ambarcatiuni contin adesea aditivi ce contribuie la protejarea motorului de coroziune, uzura si alte probleme. Acesti aditivi pot fi foarte importanti in protectia motorului in mediul marin dificil.
Rezistenta la uzura extinsa. Motoarele de ambarcatiuni, in special cele utilizate in voiaje lungi, pot avea perioade de functionare prelungite. Uleiurile pentru ambarcatiuni sunt formulate pentru a oferi protectie extinsa impotriva uzurii in astfel de conditii.
Alcalinitatea. Alcalinitatea se refera la numarul total de baza (TBN) si reprezinta capacitatea uleiului de a neutraliza acizii care se formeaza in timpul procesului de ardere in motor. Aceasta proprietate este esentiala pentru protejarea componentelor motorului si mentinerea unei lubrifieri eficiente. Pentru ambarcatiuni, unde motoarele pot avea perioade de functionare prelungite sau pot fi supuse la conditii dificile, un TBN adecvat este crucial pentru a preveni coroziunea, uzura si degradarea uleiului in general.
Costul uleiului. Uleiurile pentru ambarcatiuni pot fi mai scumpe decat alte tipuri de uleiuri. Insa costul uleiului este adesea contrabalansat de beneficiile utilizarii unui ulei specific pentru ambarcatiuni.
Respectarea normelor ambientale maritime. Uleiurile pentru ambarcatiuni trebuie sa respecte normele si reglementarile specifice mediului marin, pentru a minimiza impactul asupra ecosistemului marin.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik