imagine: http://www.dictall.com/

imagine: http://www.dictall.com/

Acordul de la Geneva privind suspendarea sancțiunilor economice asupra Iranului este o gură de aer mult așteptată pentru republica islamică, iar oficialii iranieni din industria auto sunt nerabdători să profite din plin de acest moment. Pentru a atrage investitori importanți din industria auto din Europa și Asia (deocamdată producătorii americani sunt reticenți față de investițiile în Iran), iranienii au organizat weekend-ul trecut un eveniment fără precedent în ultimii 40 de ani: Conferința Internațională a Industriei Auto.

Întâmplător sau nu, conferința a debutat cu doar câteva zile înainte de ridicarea oficială a mai multor sancțiuni economice împotriva Iranului și solicitările de vize pentru intrarea în Iran au crescut în ritm amețitor. Sasa Ghorbani, șeful Asociației iraniene a Producătorilor de Piese Auto a declarat că s-au facut eforturi extraordinare pentru eliberarea rapidă a vizelor pentru toți participanții la conferință, dintre care merită amintiți francezii de la Renault sau italienii de la Pininfarina SA. 

Acordul de la Geneva, care va fi oficializat în aproximativ 6 luni, deschide ușa companiilor internaționale către o piață nevalorificată, un teritoriu virgin într-un peisaj automobilistic grav afectat de contractarea vizibilă a piețelor din Europa Occidentală. Și nu este vorba de o piață oarecare, pentru că vorbim de o țară cu peste 77 de milioane de locuitori, în care se vindeau peste un 1 milion de automobile în 2008. Conform economiștilor americani, înțelegerea poate aduce Iranului beneficii totale de peste 7 miliarde de dolari în următoarele 6 luni, dintre care cel puțin 1.5 miliarde de dolari reprezintă venituri rezultate din suspendarea sancțiunilor asupra industriei de automobile și petrochimice. Totodată, producătorii de automobile nu pot rămâne indiferenți în fața ocaziei de a fi printre primii care reușesc să producă în Iran și, bineînțeles să capteze o cotă de piață importantă în această țară.

Sasa Gorbani  şi-a exprimat speranţele pentru relansarea producției de automobile: “Ne aflăm în căutarea unor parteneriate cu mai multe companii internaționale pentru investiții în producția de automobile în Iran”. Reprezentantul companiei iraniene Iran Khodro, unul dintre cei mai importanți producători locali de automobile îi împărtășeste optimismul lui Gorbani, afirmând că în contextul actual este mult mai ușor pentru companiile străine să producă automobile și componente auto în Iran. Unii oficiali iranieni au declarat sub protecția anonimatului că există planuri privind semnarea unor pre-contracte importante în culisele conferinței.

Pentru a avea o imagine asupra potențialului pieței din Iran este suficient să spunem că Peugeot-Citroen a vândut în anul premergător aplicării sancțiunilor economice (2011) nu mai puțin de 450,000 de automobile, ceea ce a plasat Iranul pe locul doi ca număr de unități vândute după piața din Franța. Directorul financiar al Peugeot-Citroen, Jean Baptiste de Chatillon, a confirmat importanța pierderii pieței din Iran pentru francezi, precizând că sancțiunile economice au tăiat practic 10 milioane de Euro pe lună din profitul operațional al grupului. Pentru o companie care se luptă din răsputeri cu perspectiva falimentului sau a preluării de către o companie chineză, suma nu este una de neglijat. Este important de menționat și că Peugeot a produs, între 2001 si 2012, la fabrica Iran Khodro din Teheran modelul 206 și derivatul 206 Sedan, investind sume importante în linia de producție și oferind contracte foarte mari producătorilor locali de piese.

Așadar, există o experiență și o infrastructură pe care se poate construi cu ușurință pentru viitor. Singura necunoscută este evoluția negocierilor privind programul nuclear iranian. Planurile actuale s-ar putea nărui într-o secundă dacă Iranul revine la poziția izolaționistă din timpul regimului Ahmadinejad, iar faptul că sancțiunile majore asupra exportului de țiței iranian rămân în vigoare ca o măsură de siguranță, confirmă temeri ascunse în privința doctrinei reformiste a noului președinte iranian Hassan Rouhani. De asemenea, economiștii de la cotidianul The Economist afirmă că o îmbunătățire rapidă a economiei din Iran nu este deloc sigură și că inflația galopantă ar fi afectat ireversibil economia și puterea de cumpărare a iranienilor așa că optimismul iranienilor trebuie să fie unul rezervat.

Foto: freepik