Este important sa stii cum sa citesti etichetele si ce sa cauti atunci cand vezi eticheta unei sticle de ulei de motor, atat pe fata, cat si pe spate, pentru ca altfel este posibil sa ajungi sa folosesti un produs care poate cauza performante nesatisfacatoare sau deteriorarea motorului. Iata mai jos cateva elemente cheie legate de gradele si clasificarile uleiurilor de motor, pe care trebuie sa le cauti pe eticheta uleiului si de care trebuie sa tii cont inainte de a cumpara.

Nivelul tehnic de performanta al uleiului de motor

Nivelul tehnic de performanta este impus prin norme de clasificare stabilite de organizatii internationale acreditate. Astfel, uleiurile de motor sunt clasificate in functie de:

ACEA – Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile
SAE – Societatea Inginerilor Auto
API – Institutul American al Petrolului
ILSAC – Comitetul Intreational de Standardizare si Aprobare a Lubrifiantilor
In afara de acestea exista si omlogariel produatorilor auto, printre care BMW, Mercedes Benz, Volkswagen, PSA, Volvo, etc.

Specificatiile ACEA

In Romania, specificatiile si standardele pentru uleiurile de motor sunt, in mare parte, armonizate cu cele din Uniunea Europeana (UE). Aceasta inseamna ca uleiurile de motor comercializate in Romania trebuie sa respecte standardele europene pentru a fi considerate sigure si eficiente pentru utilizare in vehiculele cu motor.
Unul dintre principalele seturi de standarde pentru uleiurile de motor in UE este dat de normele ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile), care definesc cerintele pentru calitatea si performanta uleiurilor de motor.
Aceste norme sunt actualizate periodic si se impart in categorii, cum ar fi A3/B4, C2, C3, etc. Fiecare categorie are cerinte specifice in ceea ce priveste vascozitatea, detergentii, lubrifiantii, protectia impotriva coroziunii si a uzurii, etc.
In afara de normele ACEA, standardele pentru uleiurile de motor pot fi si complementate cu specificatii ale producatorilor de automobile sau ale producatorilor de motoare. Aceste specificatii pot sa se aplice unor tipuri specifice de motoare sau tehnologii (de exemplu, uleiuri pentru motoare diesel cu filtru de particule).

Simbolul “Gogoasa” al Institutului American al Petrolului

Ratingul uleiurilor de motor pentru autoturisme si autovehicule comerciale este clasificat si de catre Institutul American al Petrolului (API). Programul atesta ca un ulei indeplineste anumite standarde de calitate si performanta. Ratingul este afisat ca API „Service Symbol Donut” pe eticheta produsului, de obicei pe partea din spate a acestuia.
Eticheta include doua informatii importante pentru a determina daca un ulei de motor este potrivit pentru vehiculul tau.

Vascozitatea uleiului

Prima informatie se refera la gradul de vascozitate. Vascozitatea este reprezentata de rezistenta unui fluid la curgere. O vascozitate mai mare inseamna o curgere mai lenta si un fluid mai gros. Vascozitatea se modifica odata cu temperatura pentru a asigura protectie si operabilitate in toate circumstantele. Astfel, indicele de vascozitate masoara capacitatea unui ulei de motor de a rezista subtierii la temperaturi ridicate. Uleiurile conventionale contin aditivi pentru a-si schimba vascozitatea.
Societatea Inginerilor Auto (SAE) defineste un sistem numeric pentru gradarea uleiurilor de motor in functie de vascozitate.
Uleiurile multi-vascozitate sunt desemnate prin doua cifre – prima cifra/numar (0, 5, 10, 15 si 25) indica modul in care curge uleiul la temperaturi scazute si este urmat de litera W pentru a desemna gradatia de “iarna” (winter) a uleiului de motor. A doua cifra/numar indica modul in care curge uleiul la temperaturi de operare mai mari. Aceasta cifra este importanta pentru ca uleiul se ingroasa in mod normal cand afara este frig si se subtiaza cand este cald. Daca gradul mentionat nu este precedat de “SAE” si/sau daca nu exista un W intre prima si a doua cifra, e posibil sa nu fie un ulei multi-grad. Ca exemplu, un ulei 5-30 nu este acelasi lucru cu un ulei SAW 5W-30.
Trebuie sa fii atent la schimbarile meteo si climatice pentru a-ti mentine motorul complet operational.
Uleiurile de moto multi-grad sunt recomandate cel mai frecvent pentru utilizarea in vehiculele care sunt in prezent pe sosele.
Uita-te si in anualul masinii, pentru ca acolo este specificat gradul necesar pentru motorul masinii tale. Astazi cele mai comune grade sunt 5W-30 si 10W-30.

Clasificarea API

Caracteristicile legate de vascozitate sunt primul si cel mai important element al clasificarii si etichetarii uleiurilor de motor, insa nu sunt singurul factor ce trebuie luat in considerare atunci cand alegi un ulei de motor. Al doilea lucru la care trebuie sa fii atent pe gogoasa API este clasificarea care te ajuta sa determini raportul adecvat al proprietatilor uleiului fata de conditiile de operare.

Clasificarea uleiurilor de motor pentru motoarele cu benzina

Clasificarea functioneaza astfel: la inceput in industria auto, prima clasificare API a uleiurilor de motor era SA, iar de acolo – pe masura ce uleiurile de motor s-au imbunatatit si au avut parte de specificatii diferite pentru masinile mai noi – clasificarea a trecut la SB, SC, SD si asa mai departe, sarind numai peste SI si SK.
Daca alegi un ulei de motor care are doar o clasificare API SA, este un ulei de motor formulat pentru utiizare la vehiculele cu motor pe benzina construite in anii 1920. Poti utiliza un ulei de motor mai nou, cu o evaluare API mai recenta.
Amestecurile de ulei de motor mai noi sunt compatibile cu masinile mai vechi, functionand foarte bine si pentru acestea. Nu acelasi lucru se poate spune si despre evaluarile API mai vechi, care nu sunt compatibile cu motoarele mai noi. Caldura face uleiul sa se degradeze rapid si odata ce se degradeaza nu mai poate lubrifia suficient de bine motorul.
Daca folosesti un ulei de motor cu un rating API mai vechi decat masina ta, motorul se va uza prematur. Este foarte important sa citesti cu atentie eticheta. De asemenea, nu te lasa ghidat de pret. Uleiurile de motor cu o clasificare mai veche de SN (inclusiv SA) au adesea un pret similar cu cel al SN.

Ratingul SN

Ratingul SN este introdus in mai 2020 si este conceput pentru a oferi protectie impotriva pre-aprinderii la viteza mica (LSPI), protectie la uzura lantului de distributie, protectie imbunatatita la depuneri la temperaturi ridicate pentru pistoane si turbocompresoare si control mai strict al mazgai. API SP cu Resource Conserving se potriveste cu ILSAC GF-6A combinand performanta API SP cu o economie de combustibil imbunatatita, protectia sistemului de control al emisiilor si protectia motoarelor care functioneaza cu combustibili care contin etanol pana la E85.

Clasificarea uleiurilor de motor pentru motoarele diesel

Clasificarile API din seria C se refera la motoarele diesel. „C” inseamna sisteme de aprindere prin compresie, care este modul in care functioneaza motoarele diesel.
Seria C contine uleiuri API CK-4 (cel mai recent), CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4 si CH-4. Vehiculele moderne diesel produc mai multi cai putere si cuplu ca niciodata. Ele se incing mult mai mult, functioneaza la presiuni mai mari si au capacitatea de a arde pana la 20% biodiesel.
Aceste progrese impun noi cerinte pentru uleiurile diesel, pe langa cerintele de protectie sporita din partea celor care depind de energia diesel pentru a-si castiga existenta.
Noi clasificari sunt introduse atunci cand noile tehnologii sau standarde necesita reformularea uleiurilor pentru a proteja motorul diesel modern.

Clasa FA-4

Noua clasificare FA-4 se refera doar la unele motoare diesel din 2017 si mai noi, mai ales la truck-uri over-the-road. Uleiurile API FA-4 nu sunt interschimbabile sau compatibile cu uleiurile API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4 si CH-4. Consulta intotdeauna manualul de utilizare pentru a folosi uleiul adecvat.

Uleiurile de motor nu trebuie sa fie licentiate sau certificate de catre API. Cu toate acestea, unele uleiuri de motor pot indeplini cerintele pentru specificatiile API actuale fara o astfel de certificare.
Daca pe eticheta nu este afisata „gogoasa”, consumatorii se bazeaza exclusiv pe increderea pe care o au in producatorul de ulei de motor. Din nou, se recomanda verificarea manualului de utilizare a vehiculului, deoarece multi producatori de masini recomanda uleiuri de motor autorizate de Institutul American al Petrolului.

Sursa foto: vecteezy.com

Foto: freepik