Un raport al companiei de consultanta in management Alvarez & Marsal subliniaza actiunile pe care trebuie sa le intreprinda comerciantii de produse alimentare in decurs de 3-6 luni pentru a-si incepe calatoria de sustenabilitate.

Pe masura ce cumparatorii din Generatia Z si Milenialii devin mai puternici si solicita eforturi mai mari de sustenabilitate, comerciantii au la indemana cateva cai profitabile si eficiente pe care trebuie sa le urmeze pentru a raspunde nevoilor consumatorilor, constata un nou raport al companiei de management Alvarez & Marsal.
Chiar si daca inflatia ridicata afecteaza puterea de cumparare a consumatorilor si determina preturi mai mici in anumite categorii, sustenabilitatea continua sa fie importanta pentru clienti, spune directorul grupului de consumer and retail al Alvarez & Marsal, Jeremy Levine. “Cred ca inflatia este temporara, in timp ce sustenabilitatea va ramane mereu prezenta prin prisma consumatorilor” a spus Levine.

Milenialii – care totalizeaza peste 72 de milioane si au depasit baby boomerii, devenind astfel cea mai mare cohorta din populatia SUA, conform cercetarii Morgan Stanley – se concentreaza din ce in ce mai mult pe cumpararea de produse sustenabile, potrivit noului raport Sustainability in Grocery.
86% dintre milenialii chestionati au spus ca ar fi dispusi sa cheltuie cu cel putin 10% mai mult pentru aceste produse, noteaza Alvarez & Marsal, citand un sondaj al Scolii Wharton de la Universitatea din Pennsylvania si al companiei First Insight.
“Green-washingul” sau exagerarea beneficiilor fata de mediu nu va fi de ajuns. Pentru a raspunde puterii financiare in crestere a consumatorilor mai tineri, ca si presiunii tot mai mari din partea investitorilor si angajatilor, retailerii de produse alimentare vor trebui sa “intreprinda actiuni mai concrete, imediate” si sa fie mai transparenti cu privire la acele eforturi, potrivit raportului, care are la baza observatii din teren ale co-autorilor David Ritter si Levine, fosti operatori in zona de produse alimentare.

Demararea schimbarii prin solutii rapide

Raportul evidentiaza cateva „solutii rapide” pe care comerciantii le pot obtine in decurs de trei pana la sase luni, daca nu au facut deja acest lucru, care ajuta la cresterea elanului in materie de sustenabilitate, fiind in acelasi timp benefice si pentru profit.
Acestea acopera trei domenii principale – merchandising, lant de aprovizionare si operatiunile din magazine – in care comerciantii se pot concentra pe beneficii semnificative fata de mediu. Detaliind si mai mult aceste trei zone, raportul a oferit exemple specifice despre ceea ce pot face comerciantii, printre care si:

  •  Upgrade-uri targetate ale gamei prin ofertele sustenabile ale furnizorilor.
  •  Trecerea la surse interne.
  •  Reducerea frecventei livrarilor in magazin pentru a reduce emisiile.
  •  Imbunatatirea managementului inventarului pentru a reduce deseurile alimentare, cu accent pe cele mai problematice categorii proaspete.
  •  Updatarea ambalajelor produselor pentru a evidentia atributele eco-friendly.

Levine este extrem de incantat in primul rand de capacitatea comerciantilor de a combate risipa alimentara. “Cred ca este cel mai clar win-win pentru toata lumea. Este in prim planul atentiei consumatorilor si influenteaza in mod direct profitul comerciantilor”.
Potrivit raportului, comerciantii isi pot reduce risipa, profitand de promotii pentru a scoate produsele de pe raft inainte de a expira, investind in instrumente mai bune de gestionare a inventarului si facand donatii alimentare.

O alta zona notata de Levine este imbunatatirea reutilizarii produselor, de pilda prin gatirea puiului care se apropie de data de vanzare recomandata, pentru a-i extinde durata de viata si a-l transforma intr-un produs extrem de profitabil.
Alvarez & Marsal a observat in randul clientilor sai o incapacitate de a determina care sunt acele atribute ale produselor care sunt benefice pentru mediu si daca aceste atribute sunt evidentiate pentru consumatori, a remarcat Levine. El a oferit, astfel, exemplul unor informatii “care se afla pe spatele etichetei, langa informatiile nutritionale, si care ar putea fi mutate pe partea frontala a etichetei.
Levine a mai spus, insa, ca cea mai dificila zona pentru comercianti sunt emisiile Scope 3, pentru ca acestea implica si colaborarea dintre comercianti si furnizori.

Potrivit lui Levine, intrebarile pe care companiile trebuie sa si le puna sunt: “Procesele mele includ consideratii de sustenabilitate?” “Fac suficiente eforturi legate de parametrii de sustenabilitate?”
Comerciantii la nivel national, in mod deosebit, pot avea un impact important, ajutand furnizorii sa-si imbunatateasca eforturile de sustenabilitate, de care pot beneficia apoi si comerciantii mai mici care lucreaza cu acesti furnizori, a mai remarcat raportul.

Satisfacerea cererii consumatorilor

Cercetarile au constatat ca milenialii si generatiile mai tinere sunt forta din spatele adoptarii practicilor sustenabile, iar Levine a spus ca unele cercetari arata ca acesti cumparatori isi influenteaza din ce in ce mai mult parintii si generatiile mai in varsta.
„Unele dintre aceste comportamente incep sa fie preluate de grupurile demografice cu o varsta mai inaintata, care inca detin cea mai mare parte a puterii de cumparare in multe cazuri”, a spus Levine.
Comerciantii trebuie sa promoveze eforturile pe care le fac prin mesaje si povestiri, pentru a-si informa consumatorii cu privire la eforturile lor, se arata in raport, care mai mentioneaza ca uneori cea mai difcila parte a acestor castiguri rapide este sa beneficiezi de credibilitate in randul cumparatorilor.

Etichetarea produselor, ambalarea si afisajele din magazine sunt cateva modalitati prin care comerciantii isi pot informa clientii despre eforturile eco-friendly pe care le fac. Codurile QR pot contribui si ele la furnizarea de informatii atunci cand comerciantii au limitari de spatiu.
Potrivit raportului, consumatorii vor avea adesea un decalaj in perceperea statutului de sustenabilitate al unui retailer si al realitatii acestuia. Un exemplu oferit de raport in acest sens este cel al brandului Aldi, aflat pe primul loc in clasamentul privind practicile de sustenabilitate al Green Matters, dar care „nu are parte nicidecum de acelasi credit” din partea consumatorilor pe care il are Whole Foods Market, care se afla pe locul 2.
O parte a explicatiei poate fi timpul de care au nevoie retailerii pentru a-si asocia imaginea cu sustenabilitatea. Insusi numele celor de la Whole Foods si mesajele consecvente legate de sustenabilitate, de exemplu, i-au ajutat sa-si creeze aceasta reputatie, a spus Levine.
„Sustenabilitatea nu mai este doar o chestiune de responsabilitate corporativa. In ochii consumatorilor si investitorilor ea este ceva ne-negociabil”, se arata in raport. „Pe masura ce aceste trenduri vor capata o amploare mai mare in anii urmatori, ar fi intelept pentru comercianti sa acorde prioritate sustenabilitatii, odata cu iesirea din pandemie, pentru ca in caz contrar risca sa ramana in urma”.

Sursa: https://www.grocerydive.com/news/why-grocers-need-quick-wins-with-sustainability/635075/

Foto: freepik