În primăvara acestui an s-a vorbit cu mare emoție despre lansarea pe piața a vehiculului Tesla Model 3, care în mai puțin de o lună a înregistrat peste 250 de mii de precomenzi. În condițiile costurilor în scădere și cu o gamă de vehicule îmbunătățită, se pare că există un real interes pe piață pentru vehicule electrice.
Agenția Internațională pentru Energie urmărește deja de ceva timp dezvoltarea acestei piețe și a alcătuit un raport pentru unltimii ani, inclusiv pentru 2014.
În ultimii 2-3 ani piața vehiculelor electrice a înregistrat creșteri de 50, până la 100% pe an, dar asta nu este ceva ieșit din comun pentru o tehnologie nouă, cu o bază foarte mică. Pe măsură ce crește baza, creșterea procentajelor anuale încetinește rapid, chiar dacă producția continuă să crească.
Primul țel pentru dezvoltarea autoturismelor electrice este să ajungă la o bază de 20 de milioane de vehicule, până în anul 2020, sau aproximativ 2%, din numărul total de vehicule. Acesta este obiectivul stabilit de Initiativa Vehiculelor Electrice a Ministerului pentru Energie Curată, un minister care promovează politici și practici menite să accelereze tranziția mondială la o energie curată. Inițiativa își propune să faciliteze implementarea acestor vehicule la scară mondială.
La finalul anului 2015 stocurile de mașini electrice se indreptau spre 1.5 milioane, ceea ce înseamnă că în 5 ani trebuie produse în jur de 18 milioane de mașini. Asta înseamnă o rată de creștere anuală de 50%, ceea ce ar rezulta în producerea de 1-2 milioane în plus în fiecare an, ajungând la un total de 7 milioane produse în anul 2020. Și asta în condițiile în care în anul 2014, de exemplu, producția anuală a fost de 300 de mii de vehicule.
Dacă o astfel de rată de creștere s-ar putea menține, s-ar ajunge până în 2035 la un număr de 500 de milioane de astfel de vehicule, ceea ce ar însemna o treime din numărul total de mașini. Până la acel moment creșterea anuală absolută a acestor vehicule va fi în scădere totuși, chiar și luând în calcul faptul că nu va apărea o rezistență a consumatorilor la astfel de motoare, ci interesul pentru ele se va menține cel puțin constant.
Chiar dacă producția de masini electrice ar eclipsa-o complet pe cea a mașinilor propulsate de motoare cu combustie internă (ICE), rămâne diferența de ani generațională, care trebuie acoperită. Nici măcar în Europa nu ne putem aștepta ca vehiculele clasice să dispară peste noapte. Perioada de timp în care un autovehicul este păstrat este în creștere de la 8.4 la 9.7 ani, în ultimul deceniu. În Norvegia, de exemplu, în 2012, 40% dintre vehiculele de pasageri aveau peste 10 ani, iar în Polonia procentul era de 71%.
Reunind toate aceste date într-un grafic, datele privind evoluția pe piață a celor doua tipuri de vehicule EV (Electrice) și ICE (Cele cu combustie internă) ar arăta cam așa:
De dragul calculelor s-a presupus că în anul 2060 vor exista aproximativ 1.7 bilioane de vehicule, un număr foarte incert, de altfel. De exemplu, așa cum motoarele electrice încep să facă progrese pe piață, vehiculele autonome pot oferi un model diferit de proprietate asupra mașinii, astfel că numărul de mașini ar putea scădea, ca și numărul de vehicule electrice cumpărate. În egală măsură, dacă cererea de mașini va rămâne ridicată, este posibil ca motoarele clasice să rămână pe șosele ani mulți de acum înainte.
Sunt încă multe alte necunoscute, care pot face diferența, cum ar fi lanțul de materii prime necesare motoarelor electrice. Actualmente, bateriile acestora folosesc litiu, al cărui preț este în creștere. Unii furnizori au crescut prețul în ultimul an cu până la 100%, iar incertitudinea este mare în zona acestei materii prime.
Cu modelul Tesla 3, care va apărea pe străzi în anul 2017 și multe alte modele ale altor firme producătoare pe drum, anii următori vor deveni tot mai interesanți în privința pieței auto.
Sursa imagine: https://electrek.co/
Foto: freepik