Uleiul adecvat de motor te poate ajuta sa economisesti bani si sa iti protejezi motorul, insa este important sa intelegi in primul rand de ce conteaza uleiul de motor.
In cateva cuvinte, motoarele necesita lubrifiere pentru a preveni deteriorarea cauzata de frecare si caldura. Pe masura ce componentele metalice dintr-un motor se misca, ele creeaza caldura si fara un strat de ulei care sa impiedice frecarea, suprafetele ar intra intr-un contact daunator.
Uleiul ofera o bariera impotriva contactului, ajutand la evitarea daunelor. De asemenea, ajuta la lubrifierea componentelor motorului, permitandu-le sa se miste cu mai putina rezistenta.
In cele din urma, uleiul de motor ajuta la combaterea temperaturilor ridicate, ce pot duce la deteriorari si degradari grave.
Cu toate acestea, exista o conceptie gresita, potrivit careia „uleiul de motor este doar ulei de motor” si ca orice formula va functiona. Si nu este deloc asa!
De ce avem nevoie de un ulei adecvat?
Uleiul de motor este fabricat dupa multe specificatii diferite. Unele uleiuri sunt mai groase (au o vascozitate mai mare), in timp ce alte formule sunt mai subtiri (au o vascozitate mai mica). Unele uleiuri sunt fabricate strict din ulei de motor mineral (ulei de motor conventional), in timp ce altele au o baza chimica mai complexa (uleiuri sintetice), iar pentru altele linia dintre cele doua se estompeaza (amestecuri sintetice).
Vei gasi pe piata si multe amestecuri de ulei concepute pentru nevoi specifice, cum ar fi:
– Ulei pentru motoare cu kilometraj mare
– Ulei pentru medii cu temperaturi ridicate
– Ulei pentru aplicatii de inalta performanta
– Ulei pentru curatarea si indepartarea depunerilor din motor
Uleiul adecvat inseamna economie de bani
Am pornit de la premisa ca uleiul de motor potrivit te poate ajuta sa economisesti multi bani. Dar cum? Totul se rezuma la reducerea uzurii si la prevenirea reparatiilor si inlocuirilor.
Uleiul de motor protejeaza suprafetele metalice ale componentelor motorului, cum ar fi capetele si peretii pistonului, supapele si multe altele.
Uleiul de motor gresit lasa aceste zone vulnerabile la contactul fizic si la deteriorarile cauzate de frecare, ce cauzeaza aparitia unor aschii metalice, iar in cele din urma, piesele trebuie inlocuite. Aschiile de metal ajung chiar sa se deplaseze in intregul motor, creand depuneri periculoase si o uzura suplimentara.
Uleiul de motor adecvat contribuie la reducerea nivelului de uzura a motorului, avand insa si beneficii suplimentare.
Uleiul adecvat nu asigura doar o durata de viata cat mai mare a motorului, ci poate netezi un ralanti dur, asigurandu-te ca motorul functioneaza cat mai bine posibil. De asemenea, te poate asigura ca o acceleratie lina si puternica imbunatateste economia de combustibil si nu numai.
De aici putem extrapola unele dintre potentialele economii:
– Mai putini bani cheltuiti pentru reparatii si inlocuiri (o inlocuire a motorului poate costa extrem de mult).
– Consum mai putin de combustibil, deci mai putini bani cheltuiti pe benzina.
– Mai putin timp pierdut din cauza reparatiilor, pornirilor lente, etc.
Este evident ca folosirea uleiului adecvat te poate ajuta sa faci economii semnificative si chiar daca nu va fi necesar sa inlocuiesti niciodata motorul, pierderea de putere, frecventa crescuta a reparatiilor si intretinerii si timpul pierdut din cauza acelor reparatii se pot acumula foarte repede.
Toate acestea ridica intrebarea: cum gasesti uleiul potrivit pentru masina ta? Nu este atat de simplu pe cat pare si nu inseamna sa intri pur si simplu intr-un magazin si sa iei o sticla de ulei de pe raft. Trebuie sa stii care este vascozitatea potrivita pentru masina ta, precum si ce tip de ulei este cel mai potrivit pentru clima in care locuiesti.
Ce ulei este potrivit pentru masina ta?
La prima vedere, gasirea uleiului adecvat de motor pare o chestiune simpla. Insa in realitate este mai complicat decat cred multi soferi. Iata de ce trebuie sa tii cont.
Recomandarea producatorului
Recomandarile producatorului sunt punctul de pornire. Compania producatoare intelege cel mai bine tolerantele stricte ale motorului. In general, vei gasi recomandarea producatorului auto pentru greutatea uleiului in manualul masinii sau pe capacul de umplere a rezervorului de ulei.
Ar putea fi 0W30, 5W20 sau alt tip. Majoritatea automobilelor de astazi sunt concepute pentru a utiliza ceea ce se numeste ulei cu vascozitate multipla. Este important sa intelegi asta pentru a-ti proteja motorul si pentru a economisi bani in timp pentru costurile de intretinere si reparatii.
Intelegerea greutatii si vascozitatii uleiului
Uleiul de motor se vindea odinioara cu ceea ce se numeste “greutate constanta”, ceea ce insemna un ulei care se comporta intr-un anumit fel, indiferent de temperatura ambientala. Cu cat numarul era mai mare (SAE 40 fata de SAE 30, de exemplu), cu atat uleiul era mai gros si se deplasa mai lent.
Insa acest tip de ulei avea multe limitari. De exemplu, pe vreme rece, era foarte gros si dura mult timp pana incepea sa curga. Un motor care functioneaza cu ulei straight weight la temperaturi scazute ar putea suporta un nivel semnificativ de uzura inainte ca uleiul sa poata proteja piesele in miscare.
Pentru a combate aceste probleme, companiile petroliere au creat ceea ce se numeste ulei cu vascozitate multipla. Aceasta este cea mai comuna formula pentru uleiul de motor de astazi si este ceea ce majoritatea producatorilor de automobile recomanda pentru motoarele lor. Un astfel de exemplu este un ulei 5W30, in care cele doua numere si litera dintre ele inseamna mai multe lucruri diferite.
W vine de la “iarna” (“winter” in limba engleza) si inseamna ca atunci cand temperaturile sunt scazute, uleiul se comporta ca un ulei cu vascozitatea 5. 30 inseamna ca atunci cand temperaturile sunt mai calde (atat in timpul functionarii normale, cat si in zonele cu clima mai calda), uleiul se comporta ca un ulei cu vascozitatea 30.
Majoritatea vehiculelor din ziua de azi sunt cel mai bine deservite de amestecuri de ulei cu vascozitate multipla, din cauza tolerantelor stricte din interiorul motorului, ceea ce inseamna ca este si mai greu pentru uleiul mai gros sa curga prin canale, precum si faptul ca o mare parte a populatiei lumii traieste in zone geografice unde temperaturile fluctueaza pe parcursul unui an.
Tipul de ulei si motorul masinii
Exista trei tipuri diferite de ulei lubrifiant pe piata, concepute pentru automobile: ulei conventional (numit si ulei mineral), ulei sintetic si amestecuri sintetice. Desi toate au capacitatea de a lubrifia un motor, ele sunt departe de a fi identice.
Ulei de motor conventional
Uleiul conventional este ulei mineral, in mare parte derivat din petrol. El foloseste unii aditivi pentru a ajuta la prevenirea efectelor nedorite, cum ar fi spumarea sau oxidarea, dar cea mai mare parte a uleiului este minerala.
Uleiul conventional are doua avantaje esentiale: in primul rand, este accesibil, iar in al doilea rand este disponibil la scara larga.
Cu toate acestea, el are si dezavantaje. De exemplu, uleiul mineral nu este adecvat pentru motoarele utilizate in climat cald, deoarece se deterioreaza si nu ofera o protectie adecvata la temperaturi mai ridicate. O alta problema este ca durata de viata a uleiului este relativ scurta, asa ca va trebui schimbat frecvent pentru a asigura o protectie adecvata motorului.
Ulei de motor sintetic
Uleiul de motor complet sintetic are o compozitie chimica mai complexa decat uleiul mineral. Insa el are performante superioare uleiului conventional in toate intervalele de temperatura. El contine aditivi care te ajuta cu aspecte precum indepartarea depunerilor din motor (detergent).
Printre beneficiile utilizarii uleiului sintetic se numara o durata de utilizare mult imbunatatita (unele formule pot fi utilizate pana la 16.000 de km). Uleiul sintetic este, de asemenea, mai bun in ceea ce priveste protectia atat in climatele calde, cat si in cele reci. De asemenea, curge mai liber decat uleiul mineral, ceea ce inseamna ca ofera protectie la pornirea motorului mai rapid decat uleiul conventional. Poate reduce chiar si consumul de ulei in situatii de condus la viteza mare.
Dezavantajele acestui tip de ulei sunt foarte putine: este mai scump decat uleiul mineral, dar aceasta diferenta de cost este compensata de intervalele reduse de schimb al uleiului si de uzura redusa a motorului.
Amestecuri sintetice
Amestecurile sintetice sunt combinatii de ulei sintetic si mineral. Ele au fost create initial ca un punct de mijloc, pentru a ajuta la reducerea decalajului dintre uleiul conventional si formulele complet sintetice pentru consumatorii care nu au curajul sa faca trecerea.
Astazi, din ce in ce mai putine companii ofera ulei de motor in amestec sintetic, in primul rand pentru ca mai multi consumatori ca niciodata inteleg beneficiile uleiului complet sintetic si dezavantajele uleiului mineral.
In plus, gama tot mai ampla de formule complet sintetice inseamna ca vei gasi o optiune pentru aproape orice nevoie, ceea ce reduce cererea de formule combinate.
Pentru majoritatea consumatorilor, in special cei din zone cu o clima calda, formularile complet sintetice sunt cea mai buna optiune. Insa trebuie sa se tina cont si de calitatea uleiului de motor in sine.
Calitatea uleiului de motor
Desi exista multi producatori de ulei in intreaga lume, nu toti creeaza produse adecvate motorului tau. Deci, cum iti dai seama daca o formula de ulei este de inalta calitate?
In primul rand, asigura-te ca ratingul este cel potrivit masinii tale. Pentru automobile cauta etichete marcate cu litera S in cazul motoarelor pe benzina, iar pentru motoare diesel mai grele litera C.
De asemenea, este important sa cumperi uleiuri produse de companii de top de uleiuri lubrifiante, care respecta protocoale stricte de calitate. Eticheta produsului trebuie sa evidentieze certificarea API prin intermediul unei terte parti independente.
API actualizeaza in mod regulat specificatiile formulelor si adauga unele noi cu diferite combinatii de litere. De exemplu, cele mai recente denumiri de categorie sunt SN, SM, SL si SJ. Asigura-te intotdeauna ca alegi o categorie de ulei aprobata API care sa fie compatibila cu anul, marca, dimensiunea si tipul motorului masinii tale.
Sursa foto: Freepik.com
Foto: freepik