Nimeni nu mai poate contesta faptul că viitorul aparține automobilelor dotate cu propulsie hibridă, electrică sau cu pile de combustibil cu hidrogen. Totuși, un studiu realizat de compania Navigant Research indică faptul că dominația motoarelor tradiționale care utilizează combustibil fosili se va sfârși mai repede decât anticipaseră specialiștii. Raportul Tehnologii Eficiente pentru Propulsia Automobilelor al Navigant Research indică faptul că, până în 2017, mașinile dotate cu motoare convenționale pe benzină și motorină vor reprezenta mai puțin de jumătate din piața automobilelor noi la nivel global.
Această concluzie suprinzătoare nu înseamnă totuși că propulsia electrică, hibridă sau cu pilă de combustibil va echipa peste 50% din automobilele noi vândute în 2017. Practic, Navigant Research consideră că orice tehnologie diferită de motorul clasic aspirat cu ardere internă reprezintă o propulsie alternativă. David Alexander, cercetător senior în cadrul Navigant Research a explicat raționamentul studiului într-o declarație de presă: “Nu s-a evidențiat o singură tehnologie care va domina îmbunătățirea economiei de combustibil până în 2025. Producătorii de automobile vor pune accent pe multiple îmbunătățiri incrementale la nivelul motoarelor, transmisiei și reducerea greutății pe cât posibil.” Astfel, Navigant Research anticipează că motoarele de cilindree mică supra-alimentate cu turbină și tehnologiile precum stop-start sau recuperarea energiei la frânare vor domina în curând piața automobilelor noi. Compania de cercetare a afirmat că cea mai relevantă inovație în domeniul economiei de combustibil este sistemul stop-start. Această tehnologie va fi disponibilă pe aproximativ 58% din automobilele noi vândute până în 2025 indiferent că discutăm despre motoare diesel sau pe benzină. Totodată, mulți constructori ar urma să utilizeze sistemul stop-start în parelel cu sistemul de recuperare a energiei cinetice (acesta din urmă urmând să ofere și un plus de putere la nevoie) pentru a dezvolta sisteme mild hybrid care să ofere șoferilor economii de combustibil de aproximativ 180 de Euro pe an. Avantajul acestei soluții tehnice este că nu necesită un acumulator de capacitate mare care ar mări exponențial costul de achiziție și exploatare al mașinii. Comercializarea pe scară largă a mașinilor dotate cu aceste tehnologii ar urma să producă o scădere drastică a consumului de combustibili fosili după 2021.
Rezultatele studiului Navigant Research se bazează pe o prognoză care indică o creștere a vânzărilor de automobile la nivel de global de la 84 de milioane de unități în 2014 la peste 109 milioane în 2025. Cercetătorii Navigant Research susțin că aceste schimbări sunt accelerate de standardele globale tot mai stricte privind limitarea emisiilor de dioxid de carbon și a gazelor cu efect de seră. Producătorii de automobile vor depune eforturi tot mai mari pentru a produce vehicule mai eficiente care utilizează combustibili alternativi sau electricitate. Totuși este de așteptat ca benzina și motorina să rămână cei mai utilizați combustibili în următorii ani.
Foto: freepik