geely-volvo

Geely Automobile Holdings, a cărei companie mamă a achiziționat Volvo Cars în 2010 de la Ford Motor Company, a anunțat că va demara comercializarea autovehiculelor dezvoltate în colaborare cu suedezii în 2015, în încercarea de a face față concurenței tot mai agresive de pe piața din China.

Deși vânzările Geely pe piața locală au crescut cu 19 procente în prima jumătate a lui 2013, chinezii intenționează să obțină un avantaj tehnologic important față de concurență, împrumutând know-how-ul tehnologic al suedezilor de la Volvo. Se încearcă astfel reducerea rapidă a ecartului tehnologic care îi separă pe producătorii chinezi de automobile de concurenții lor japonezi, americani și europeni, prin transplantarea unor soluții tehnologice avangardiste, pe care Volvo le-a implementat pe autovehiculele vândute sub marcă proprie. Un pas deloc suprinzător dacă ținem cont de faptul că în momentul achiziționării Volvo de către Geely, s-au semnat o serie de acorduri ce stipulau că un transfer de tehnologie în domeniul platformei de clasă mijlocie, a instalațiilor de climatizare și a sistemelor de siguranță se va realiza încă din primii ani după achiziție.

Chinezii au plătit bani mulți pentru Volvo și acum își freacă mâinile pentru că știu că astfel au economisit miliarde de dolari pe care altfel ar fi trebuit să-i investească în programe complexe de cercetare și dezvoltare. În schimb, Volvo primește din partea guvernului chinez undă verde pentru a deschide în China două uzine noi (una de asamblare de automobile în Daqing şi cealaltă de producţie de motoare în Zhangjiaku). Astfel, Volvo va putea să-și consolideze poziția pe una dintre cele mai prolifice și profitabile piețe de automobile din prezent și să profite de reducerea de costuri generată de forța de muncă ieftină din China.

Unii analiști auto se tem însă de diluarea brandului Volvo deoarece se pare că Geely dorește să utilizeze tehnologia obținută de la Volvo pentru a dezvolta un model Geely „premium” (oricât de oximoronic ar suna). Este lesne de înțeles că unui potențial client de Volvo nu-i va pica foarte bine să afle că pe piață există și o “clonă” Geely, evident disponibilă pentru un preț mult mai mic. În tentativa sa de a deveni cel mai mare exportator de automobile din China, Geely încearcă să-și îmbunătățească reputația (una deloc bună în aria fiabilității și siguranței) prin asocierea cu tehnologia avansată și fiabilitatea modelelor Volvo, iar acesta pare primul pas în direcția materializării strategiei sus-amintite.

Deși chinezii susțin că modelele Geely și Volvo vor fi clar diferențiate în privința poziţionării pe piaţă și că oportunitatea de a împărți costurile de cercetare şi dezvoltare şi a achiziţiilor era una imposibil de ignorat, este greu de anticipat care va fi reacția pe termen lung a pieței și în special a cumpărătorilor tradiționali de Volvo din Europa și America de Nord.

Foto: freepik