Uleiul de transmisie sau uleiul pentru cutia de viteze joaca un rol fundamental in mentinerea performantei optime si a durabilitatii sistemului de transmisie al masinii tale.
Procesul de transmisie a puterii implica frecarea continua intre partile metalice in miscare ale sistemului de transmisie, ducand la deteriorarea componentelor sale si la reparatii costisitoare. De aceea, folosirea uleiului de transmisie este cruciala.
Fie ca ai un vehicul cu transmisie manuala sau automata, intelegerea importantei uleiului de transmisie si a modului corect de intretinere a acestuia poate preveni costuri mari de reparatii si poate prelungi semnificativ viata masinii.
Alegerea uleiului de transmisie depinde de diversi factori, inclusiv producatorul masinii si tipul de transmisie. Iata tot ce trebuie sa stii despre uleiul de transmisie.

Ce este uleiul de transmisie

Uleiul de transmisie este fratele mai mic al uleiului de motor si, desi este un lubrifiant mai putin cunoscut, el este absolut necesar pentru ca orice autovehicul sa functioneze corect.
Uleiul de transmisie (lichidul de transmisie) lubrifiaza piesele metalice si rulmentii din transmisia vehiculului. In acest fel, garanteaza functionarea lina a acestor componente si le mentine in siguranta pe masura ce se misca. Mai presus de toate, uleiul de transmisie protejeaza sistemul de viteze de supraincalzire.
La fel ca uleiul de motor, acest tip de ulei este compus din ulei de baza (mineral, semisintetic sau complet sintetic) si aditivi.

Caracteristicile uleiului de transmisie

Ca orice alt tip de ulei, uleiurile de transmisie constau din ulei de baza si aditivi. Acesti aditivi ii maresc eficacitatea si ofera sistemului de transmisie cea mai inalta protectie. Iata cateva dintre caracteristicile esentiale ale uleiurilor de transmisie.
Vascozitate scazuta. Fluidele de transmisie pot curge liber si pot lubrifia diferite componente ale sistemului.
Stabilitatea vascozitatii. Mentin grosimea dorita in conditii diverse de temperatura.
Rezistenta la caldura. Datorita vascozitatii lor scazute, uleiurile de transmisie au si un punct de fierbere mai scazut. De aceea, ele trebuie imbunatatite cu stabilizatori termici. Un fluid de transmisie de inalta performanta actioneaza ca un lichid de racire, eliminand caldura din sistemul de transmisie.
Protectie impotriva depunerilor. Fluidele de transmisie constau din aditivi detergenti si dispersanti, ce reduc acumularea de depuneri intre componentele sistemului care pot compromite transmisia de putere.
Prevenirea spumei. Aditivii antispumare impiedica patrunderea aerului in sistemul de transmisie si dauneaza performantei acestuia.

Tipuri de uleiuri de transmisie

Sistemele de transmisie sunt de doua tipuri: manuale si automate. Deloc surprinzator, fiecare are nevoie de propriul ulei de transmisie:
– Lubrifiantii pentru transmisii automate: ATF – fluide pentru transmisie automata.
– Lubrifiantii pentru transmisii manuale: MTF – fluide pentru transmisie manuala.

Uleiul de transmisie manuala – ce trebuie sa stii?

Uleiul de transmisie manuala exista inca de la evolutia primelor vehicule. Astazi, acest tip de fluid este folosit pentru modelele mai vechi de masini.
MTF-urile au o vascozitate ridicata, adica sunt „mai groase”. De ce? Transmisiile manuale nu au pompe care sa distribuie uleiul in intregul sistem. Uleiul mai subtire, cu vascozitate scazuta, ar mentine in baia de ulei doar partea inferioara a sistemului, ducand astfel la o functionare ineficienta. Insa un MTF cu vascozitate ridicata se „lipeste” pe intregul sistem, asigurand o functionare optima.
Este evident ca uleiul de transmisie manuala nu trebuie folosit pentru vehicule cu transmisie automata. Mai mult decat atat, astazi chiar si modelele de masini mai noi cu transmisie manuala folosesc lichid pentru transmisie automata.
Cat despre aditivi, MTF-urile contin de obicei aditivi de presiune extrema, pentru a face fata conditiilor din transmisiile manuale. Numiti si aditivi EP, acestia contin anumiti compusi care reactioneaza cu metalele galbene precum cuprul si alama. Prin urmare, un MTF pentru sistemele care contin metale galbene trebuie ales cu grija.
MTF-urile contin si aditivi anti-uzura, pentru a face fata actiunii de alunecare a angrenajelor conice hipoide.
Uleiurile de transmisie manuala au de obicei o culoare maro pana la chihlimbar si un miros mai intens.

Uleiul de transmisie automata – ce trebuie sa stii?

Uleiurile de transmisie automata joaca un rol fundamental in lubrifierea transmisiilor automate si a sistemelor de alimentare. Ele servesc si drept convertoare de cuplu.
Lichidele de transmisie automata sunt mai subtiri decat omoloagele lor manuale si sunt rosii. Cu toate acestea, culoarea lubrifiantului poate varia in functie de producator.
Sistemul de codare prin culori ajuta utilizatorii sa diferentieze cu usurinta uleiurile de transmisie de uleiul de motor si de alte fluide care circula prin vehicul. Rosul translucid faciliteaza identificarea contaminantilor si a scurgerilor de lichid de transmisie.

Exista diverse tipuri de ATF, pentru tipuri diferite de transmisie, cum ar fi:
– Transmisie cu dublu ambreiaj (DSG)
– Transmisie variabila continua (CVT)
– Transmisie automata MB cu 6, 7, 8, 9 si chiar 10 trepte.

Pe langa lubrifiere, ele pot indeplini si alte functii, datorita aditivilor:
– mentinerea transmisiei reci
– curatarea si protejarea suprafetelor metalice de uzura
– conditionarea garniturilor (etansari care unesc doua suprafete)
– cresterea vitezei de rotatie si intervalului de temperatura.

Ratingurile pentru uleiul de transmisie

Institutul American al Petrolului, care stabileste standarde pentru lubrifianti, clasifica uleiurile de transmisie folosind ratinguri: ratinguri GL. Acestea merg de la GL-1 la GL-5. Cu cat numarul este mai mare, cu atat fluidul poate sustine mai multa presiune fara a avea loc un contact metal pe metal intre componentele transmisiei.
Majoritatea cutiilor de viteze moderne necesita diferentiali separati, ce experimenteaza o presiune mai mare intre piesele metalice. Aceste cutii de viteze necesita fluide cu rating GL-5.
Pe langa clasificarea GL, Societatea Inginerilor Auto (SAE) stabileste si ea standarde pentru vascozitatea fluidelor de transmisie. Un fluid poate avea, de exemplu, o vascozitate de 75W90. Retine ca vascozitatea uleiului de motor si a fluidelor de transmisie nu este reprezentata in acelasi mod. Un fluid cu 75W90 corespunde uleiului de motor 10W40 in vascozitate absoluta. De aceea, este o greseala frecventa sa crezi ca un fluid de transmisie este mai gros (are o vascozitate mai mare) decat este in realitate.
Un alt rating API pentru uleiurile de transmisie este MT-1. Aceste fluide sunt potrivite pentru transmisiile manuale nesincronizate utilizate la autobuze si camioane grele. Acestea ofera protectie impotriva schimbarilor de temperatura, uzurii componentelor si uzurii simeringului.

De ce lichid de transmisie ai nevoie?

Poti consulta fie manualul masinii, fie poti gasi cu usurinta uleiul de transmisie potrivit pentru vehiculul tau introducand brandul si modelul masinii pe site-uri de profil.

Ulei de motor vs. ulei de transmisie

Uleiul de motor si uleiul de transmisie nu sunt la fel. Iata de ce nu ar trebui sa utilizezi ulei de motor in transmisie.

Scopuri si utilizari diferite

Asa cum arata si numele lor, aceste tipuri de fluide sunt proiectate pentru diferite medii de operare.
Uleiul de motor este o parte esentiala a motorului cu ardere interna. Sarcina sa principala este aceea de a reduce frecarea dintre piesele mobile ale motorului. Pe langa lubrifierea motorului, uleiul de motor imbunatateste si etansarea, previne coroziunea si atenueaza aparitia namolului.
Uleiul de transmisie, pe de alta parte, lubrifiaza piesele sistemului de transmisie. Acesta lubrifiaza componentele in miscare, raceste transmisia si imbunatateste performanta sistemelor hidraulice. Are, de asemenea, aditivi anticoroziune si imbunatateste etansarea.

Ingrediente diferite

Detergentii din uleiul de motor contin derivati de combustie. Cu toate acestea, ei se pot degrada in timp, ducand la o uzura mai rapida a sistemului de transmisie. Utilizarea uleiului de motor cauzeaza, de asemenea, o lubrifiere inadecvata, supraincalzire si chiar daune ireversibile ale transmisiei.

Concluzie

Componentele sistemelor de transmisie auto suporta temperaturi ridicate si frecari continue. Pentru a minimiza riscul de uzura si pentru a imbunatati transmisia puterii, trebuie sa alegi intotdeauna fluide de transmisie de inalta calitate.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik