Daca esti proprietar auto, este important sa intelegi specificatiile uleiului de motor. De ce? Pentru ca uleiul de motor are un impact direct asupra sanatatii si eficientei vehiculului tau, iar intelegerea specificatiilor te ajuta sa intelegi care este uleiul cel mai potrivit pentru vehiculul tau.
Motoarele moderne au suferit modificari de design menite sa imbunatateasca performanta motorului, sa creasca economia de combustibil si sa contribuie la reducerea emisiilor. Unele dintre aceste modificari de design includ sisteme de injectie directa (DI), turbocompresoare si sisteme avansate de post-tratare, cum ar fi recircularea gazelor de esapament (EGR) si filtrele de particule diesel (DPF).
Aceste modificari de design au facut ca mediul de operare din interiorul motorului sa fie mai sever, astfel ca a fost necesar ca si formularile de ulei de motor sa evolueze pentru a functiona in aceste conditii mai dure. Noile sisteme de emisii pun un stres suplimentar asupra uleiului, cerand ca noile formulari sa ramana compatibile cu componentele avansate de emisii.

Formularile de ulei de motor

Multe dintre componentele din interiorul motoarelor cu ardere interna (ICE) depind de uleiul de motor pentru protectie, pentru a atinge sau a depasi durata de viata estimata a motorului.
Mediile de functionare ale motorului variaza in functie de designul motorului, astfel incat motoarele in doi timpi, in patru timpi, racite cu aer, racite cu apa, diesel, pe benzina si pe gaz natural au caracteristici de functionare diferite datorita designului si sursei de combustibil.
Desi multi soferi au crezut in mod traditional ca performanta motorului se bazeaza pe schimbari frecvente ale uleiului (5000 km), adevarul este ca uleiul de motor nu se deterioreaza automat odata ce a acumulat un anumit numar de kilometri. Mai degraba, calitatea uleiului de motor si capacitatea sa de a proteja si lubrifia motorul depind de cateva proprietati de performanta concepute de producatorul uleiului. Durata de viata a uleiului este, de asemenea, puternic influentata de factorii de mediu si de aplicatia in care este utilizat.
Pentru a proteja corect motorul, uleiurile sunt formulate cu o combinatie de uleiuri de baza si aditivi in functie de fiecare aplicatie specifica. Proprietatile de performanta ale uleiului de motor pot varia de la general la specializat.

Functiile de baza ale unui ulei de motor includ:
– Reduce frecarea si uzura
– Raceste componentele motorului
– Minimizeaza contaminarea subproduselor de ardere
– Etanseaza componentele pentru a preveni scurgerile
– Protejeaza impotriva ruginii si coroziunii
– Atenueaza socul de la presiunea extrema
– Imbunatateste economia de combustibil
– Compatibil cu sistemul de emisii
– Imbunatateste speranta de viata a echipamentului

Uleiul de baza

Formularea unui ulei de motor incepe cu un ulei de baza, ce ofera cateva proprietati esentiale de performanta necesare motorului si ofera majoritatea proprietatilor de performanta a uleiului finit ce tin de oxidare, gestionarea funinginei, vascometrie, volatilitate, dispersie si solvabilitate.
Uleiurile de baza sintetice de calitate superioara asigura o stabilitate oxidativa mai buna, sunt mai rezistente la probleme chimice si mecanice, ajuta la prevenirea depunerii contaminantilor in motor si rezista la evaporare.

Aditivii

Aditivii sunt utilizati pentru a combate procesele distructive si pentru a imbunatati proprietatile benefice ale uleiului de baza.
Aditivii din uleiul de motor joaca diverse roluri, cum ar fi curatarea componentelor motorului, prevenirea coroziunii si cresterea vascozitatii. Ele sunt esentiale pentru performanta uleiului si pentru protectia motorului, facand uleiul mai mult decat un simplu lubrifiant.
Construirea unui pachet de aditivi este un act de echilibrare, pentru ca unii aditivi contracareaza efectele altor aditivi. Centrul de atentie al aditivilor este imbunatatirea caracteristicilor de performanta cele mai benefice pentru aplicatia vizata. Pachetele de aditivi pot include:
– Antioxidanti
– Solventi
– Aditivi anti-uzura
– Aditivi la presiune extrema
– Inhibitori de rugina si coroziune
– Conditioner pentru garnituri
– Modificatori de frecare
– Aditivi anti-spumare
– Detergenti
– Dispersanti
– Cenusa sulfatata
– Fosfor
– Sulf

Uleiuri sintetice vs uleiuri conventionale

Uleiurile conventionale sunt derivate direct din titei, ele reprezentand standardul timp de multi ani. Uleiurile sintetice, pe de alta parte, sunt concepute chimic pentru o performanta si o longevitate mai bune. Ele ofera o protectie superioara, mai ales in conditii extreme, si sunt adesea recomandate pentru motoarele moderne.

Vascozitatea si gradele de vascozitate

Vascozitatea se refera la grosimea uleiului si la capacitatea sa de a curge. Este o proprietate cruciala, deoarece vascozitatea potrivita asigura o lubrifiere adecvata intr-un interval de temperaturi, reducand uzura componentelor motorului.
Gradele de vascozitate, reprezentate prin numere precum 5W-30, se refera la capacitatea de curgere a uleiului la temperaturi reci si calde. Primul numar, urmat de un „W” (pentru “winter”/iarna), indica debitul uleiului la temperaturi scazute, in timp ce al doilea numar indica vascozitatea acestuia la temperaturi ridicate.
Cifrele mici inseamna ca sunt lubrifianti extrem de fluizi, iar cifrele mari inseamn ca sunt fluide mai vascoase.

Cum alegi uleiul adecvat pentru masina ta

– Verifica manualul. Incepi prin a consulta manualul de utilizare al vehiculului pentru recomandari specifice de ulei.
– Tine cont de varsta vehiculului. Stabileste daca ai o masina mai noua sau mai veche; masinilor mai noi le vor fi utile uleiurile sintetice, in timp ce modelele mai vechi necesita adesea uleiuri conventionale.
– Evalueaza mediul in care conduci. Evalueaza climatul si conditiile tipice in care conduci.
– Respecta cerintele de vascozitate. Asigura-te ca vascozitatea uleiului corespunde nevoilor motorului masinii tale, in special pentru temperaturi extreme.
– Tine cont de recomandarile producatorului. Raporteaza-ti alegerea la instructiunile producatorului pentru a asigura compatibilitatea.

Temperatura si alegerea uleiului

Temperatura ambientala din zona in care locuiesti poate influenta foarte mult tipul de ulei pe care ar trebui sa il utilizezi. In climatele mai reci, este preferabil sa folosesti un ulei cu o vascozitate de iarna mai mica (indicata de primul numar din gradul de vascozitate), pentru a asigura o pornire usoara si un debit adecvat. In schimb, in climatele mai calde, un al doilea numar mai mare (care indica vascozitatea la temperaturi ridicate) este benefic pentru a mentine o lubrifiere adecvata in conditii extreme.

Conditii de operare

Performantele uleiului de motor depind foarte mult de modul in care este utilizat. Urmatoarele conditii de functionare influenteaza performanta si formularea uleiului de motor:
– Temperatura
– Mediul
– Sarcina
– Viteza
– Designul motorului
– Tipul de combustibil
– Sistemul de alimentare cu combustibil
– Specificatii de service
– Sistemul de racire
– Sistemul de emisii

Standarde de performanta si specificatii

Organizatiile industriale si producatorii de vehicule stabilesc cerinte de performanta pe care lubrifiantii trebuie sa le indeplineasca pentru a fi utilizati in siguranta in echipamente specifice. Cand eticheta unui ulei de motor afirma ca indeplineste specificatia „API SP”, stii ca uleiul va oferi performanta si protectie fiabile si ca il poti utiliza singur in vehiculul dumneavoastra care necesita ulei API SP.
Standardele si specificatiile functioneaza ca masuri de siguranta ce protejeaza soferii de efectele negative ale lubrifiantilor de calitate scazuta si elimina ghicitul in alegerea lubrifiantului corect.
Unele elemente comune implicate in definirea specificatiilor lubrifiantului includ:
– Domeniul de aplicare
– Proprietati fizice si chimice
– Proprietati de performanta
– Compatibilitate cu alte produse
– Metode de testare
– Procesul de aprobare

Standardele de performanta pentru uleiurile de motor sunt esentiale pentru a asigura eficienta, protectia si longevitatea motorului. Aceste standarde sunt stabilite de organizatii specializate, iar uleiurile de motor trebuie sa respecte anumite cerinte tehnice pentru a fi clasificate corespunzator. Iata cateva dintre cele mai importante standarde si specificatii.

1. API (American Petroleum Institute)

API este una dintre cele mai cunoscute organizatii care stabileste standarde pentru uleiurile de motor. Uleiurile de motor pot avea o clasificare de tip „SAPI”, care indica standardele de performanta pentru motoarele pe benzina, sau „CAPI”, pentru motoarele diesel.

Categoriile API:
S (Service): pentru motoare pe benzina (ex.: SN, SM).
C (Commercial): pentru motoare diesel (ex.: CJ-4, CI-4).

2. ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile)

ACEA defineste standarde europene pentru uleiurile de motor, care sunt adesea utilizate pentru vehiculele comerciale si persoanele.

Categoriile ACEA:

A: pentru motoare pe benzina (ex.: ACEA A3, A5).
B: pentru motoare diesel (ex.: ACEA B4, B6).
C: pentru motoare cu tehnologii avansate, cum ar fi cele cu filtre de particule (ex.: ACEA C2, C3).

3. ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee)

Comisia Internationala pentru Standardizarea si Aprobarea Lubrifiantilor elaboreaza standarde pentru uleiurile de motor pe benzina, cu scopul de a promova eficienta consumului de carburanti si protectia mediului.

Specificatii ILSAC:
GF (Global Fuel economy): standarde precum GF-5, GF-6.

4. Specificatii ale Producatorilor de Vehicule

Multe dintre marile companii auto (de exemplu, Ford, GM, Volkswagen, BMW) au propriile specificatii pentru uleiurile de motor, care trebuie respectate pentru a mentine garantia vehiculelor. Este important sa verifici manualul proprietarului pentru a sti ce standarde sunt necesare pentru vehiculul tau.

Foto: freepik