Uleiul de motor sintetic este un produs avansat tehnologic, folosit pentru lubrifierea motoarelor cu ardere interna. Fabricat prin sinteza chimica, acest tip de ulei este conceput pentru a oferi performante superioare in comparatie cu uleiurile minerale traditionale.
Desi exista pe piata de peste cincizeci de ani, performanta uleiurilor de motor sintetice este inca invaluita in mister si chiar conceptii gresite. Afla mai jos raspunsul la cele mai comune intrebari despre uleiul de motor sintetic raportat la uleiul conventional.

Cum difera formulele de uleiuri sintetice de cele conventionale?

Pentru inceput, uleiul de motor sintetic contine numai uleiuri de baza de cea mai inalta calitate, oferind o protectie generala mai buna fata de un ulei conventional.
Majoritatea uleiurilor sintetice contin un amestec de uleiuri de baza diferite pentru a optimiza performanta. Uleiurile sintetice ofera o performanta mai buna decat uleiurile conventionale prin agenti anti-spumare, agenti demulsificatori, inhibitori de coroziune si antioxidanti. Un ulei sintetic personalizat pentru anumite motoare difera foarte mult de un ulei conventional.

Uleiul de motor sintetic si cel conventional ofera aceeasi protectie?

Exista cateva motive pentru care uleiurile sintetice premium costa ceva mai mult decat un amestec conventional.
In primul rand, uleiurile sintetice contin uleiuri de baza de calitate superioara, care sunt procesate mai mult si ofera o performanta de baza mai buna.
In al doilea rand, majoritatea uleiurilor sintetice contin un amestec mai bun de aditivi in comparatie cu uleiurile conventionale, imbunatatind si mai mult performanta. Ca rezultat, un ulei sintetic iti va oferi o protectie superioara la uzura motorului.

Uleiul de motor sintetic se poate folosi pentru orice vehicul?

Nu, nu este posibil! Unele motoare, mai ales cele mai vechi, sunt proiectate pentru a fi intretinute exclusiv cu uleiuri minerale. Materialele de etansare din aceste vehicule vor fi afectate de uleiurile de motor sintetice, care le vor face casante si vor provoca scurgeri.
Exista si modele de motoare ce pot folosi uleiuri de motor sintetice, insa nu beneficiaza la fel de mult ca alte motoare de proprietatile puternice ale lubrifiantului sintetic mai scump.
Un bun exemplu in acest sens sunt motoarele mai vechi, cu spatii largi intre capetele pistonului si peretii cilindrilor. Uleiurile de motor lichide nu pot inchide aceste goluri, ceea ce inseamna ca daca iti doresti sa protejezi eficienta motorului ai nevoie de un ulei de motor mai vascos. Proprietatile unice de reducere a frecarii pe care le are uleiul de motor sintetic se pierd atunci cand vascozitatea creste. In aceste cazuri, este indicata folosirea unui ulei de motor mineral sau semisintetic de inalta calitate, care protejeaza optim motorul pentru mai putini bani.

Uleiul de motor sintetic extinde intervalele de schimb?

Una dintre regulile de aur ale lubrifierii este: nu prelungi prea mult intervalul de schimb al uleiului. Motivul este reprezentat de murdaria, resturile si alte particule daunatoare care intra in sistem. Uleiurile de motor sintetice pot mentine in suspensie o cantitate mare din aceste particule, dar aceste particule formeaza depuneri atunci cand uleiul devine saturat.
Pericolul nu vine doar din patrunderea particulelor in sisteme, ci si moleculele uleiului de motor in sine se deterioreaza in molecule inferioare!
Vestea buna este ca uleiurile de motor sintetice sunt mai rezistente la conditiile extreme de condus, cum ar fi sarcinile grele si temperaturile ridicate decat moleculele minerale. In acest fel, performanta motorului este mai mica in functie de conditiile de condus.
Combinatia acestor proprietati are ca rezultat o performanta mai stabila intre schimburile de ulei. Insa nu iti forta norocul! Riscul de formare a depunerilor in sistem sau de uzura a pieselor motorului va creste semnificativ atunci cand prelungesti intervalele de schimb.
Producatorul vehiculului a inclus deja rezistenta extinsa la deteriorare a uleiurilor de motor sintetice in procedurile de testare a intervalului de scurgere, asa ca respecta intotdeauna intervalele de scurgere recomandate din manual.

Uleiul de motor sintetic imbunatateste economia de combustibil?

Nu exista un raspuns clar, insa cele mai eficiente uleiuri de motor sunt sintetice. Uleiul sintetic are in general o vascozitate mai mica si adesea contine aditivi de reducere a frecarii mai puternici decat uleiurile minerale.
Unul dintre beneficiile unice ale uleiurilor de motor sintetice este ca poate fi fabricat in versiuni cu vascozitate scazuta fara a compensa stabilitatea peliculei de ulei, pentru un rezultat puternic si eficient din punct de vedere al consumului de combustibil!

Ce ulei face motorul sa dureze mai mult?

Dincolo de beneficiile individuale ale utilizarii unui ulei sintetic, nu ar trebui sa fie o surpriza ca uleiurile sintetice pot contribui la o viata mai lunga a motorului. Uleiurile sintetice sunt mai rezistente la descompunere, ceea ce inseamna ca vor dura mai mult in motor si il vor mentine intr-o forma mai buna.

Poti folosi uleiuri sintetice in conditii de vreme rece si calda?

Uleiurile sintetice sunt campionii vremii reci! Le poti recunoaste capacitatea de pornire la rece verificand eticheta. Unele dintre uleiurile de motor sintetice ajung pana la 0W, ceea ce inseamna ca au capacitatea extrem de buna de pornire la rece. Unul dintre atuurile uleiurilor de motor sintetice este stabilitatea vascozitatii lor. Ele isi pastreaza capacitatile de pornire la rece, chiar si atunci cand se apropie de sfarsitul intervalului de schimb al uleiului.
Daca te afli intr-un mediu foarte fierbinte si conduci la o turatie mare, temperaturile rezultate ale motorului iti pot pune uleiul de motor intr-o situatie dificila. Uleiurile de motor sintetice reusesc sa-si pastreze fluiditatea la temperaturi ridicate, ceea ce inseamna ca cele mai dificile conditii vor avea doar un impact mic asupra performantei lubrifiantului.

Poti trece de la ulei conventional la ulei sintetic?

Exista un mit conform caruia schimbarea tipurilor de ulei in timpul ciclului de viata al motorului poate duce la uzura motorului, provocand scurgeri si alte daune, mai ales daca masina ta este un model mai vechi. Dar adevarul este ca poti trece de la conventional la sintetic fara consecinte.
Pentru ca uleiul sintetic rezista in general mai bine si poate dura mai mult decat uleiul conventional, nu inseamna ca trebuie sa-l schimbi. Consulta intotdeauna manualul de utilizare si schimba uleiul in intervalul de timp indicat.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik