Anotimpurile se schimba si, in functie de zona in care locuiesti, probabil ca va fi nevoie sa schimbi si tipul de ulei de motor pe care il vei folosi pentru masina ta. Cum stii care este uleiul de motor pentru vreme rece pe care trebuie sa-l folosesti? Afla in cele ce urmeaza!

Asa cum vremea rece ne afecteaza organismul, iar temperaturile scazute ne impun sa ne imbracam diferit, la fel afecteaza si vehiculul. Desi oamenii au posibilitatea de a purta mai multe straturi de haine si de a suprapune peste tinute diverse esarfe, manusi si caciuli, masina nu are acelasi noroc, din pacate. Si in plus, nici nu o poti aduce cu tine in casa, la caldura, cand vremea rece de afara devine nemiloasa.
Si atunci, cum iti protejezi masina si motorul acesteia de frig? Ei bine, unul dintre cele mai bune moduri de a-ti proteja masina pe vreme de iarna este sa intelegi exact cum iti afecteaza iarna vehiculul. Iata cateva moduri in care frigul poate da peste cap totul in privinta fluidelor automobilului tau.

Modificarile de vascozitate

Uleiurile si lubrifiantii sunt componente cheie pentru mentinerea unui motor sanatos, astfel incat vehiculul tau sa poata parcurge fara probleme kilometrii pe care ai nevoie sa ii faci cu masina.
Vascozitatea este cea mai importanta proprietate a unui lubrifiant si cel mai important factor pentru asigurarea sanatatii motorului. Deoarece vascozitatea este un factor atat de important in mentinerea sanatatii autovehiculului, este important sa stii ce capacitate are iarna de a-ti influenta lubrifiantii, pentru ca nu este deloc de glumit cu acest aspect.
Vascozitatea este masura rezistentei unui fluid la curgere (grosimea acestuia). In esenta, cu cat fluidul este mai gros, cu atat va manifesta mai multa rezistenta la curgere. De exemplu, vaselina este foarte vascoasa, in timp ce apa are o vascozitate foarte scazuta.
La temperaturi scazute, fluidele din masina devin mai vascoase. Iar aici includem uleiul, antigelul si alte fluide lubrifiante. Gandeste-te la ele ca la miere: cand o incalzesti, devine incredibil de usor de turnat; dar daca o racesti, se ingroasa si nu o mai poti turna deloc din borcan.

Uleiurile de motor pentru vreme rece

Atunci cand alegi lubrifiantul potrivit pentru masina ta, specificatiile OEM sunt esentiale, deoarece ai nevoie ca uleiul ales sa iti lubrifieze in mod adecvat motorul. Este inutil sa alegi un ulei prea subtire sau unul prea gros.
Cand vremea se raceste, o varianta mai groasa de ulei va curge mai greu prin motorul vehiculului si va proteja mai greu piesele critice prin lubrifiere.

Uleiurile multigrad

Cum iti poti da seama ce tipuri de ulei sunt mai groase si care sunt mai bune pentru masina ta pe vreme rece? Ei bine, aceasta informatie iti va fi oferita de numerele de pe sticlele de ulei de motor, cum ar fi 10W-40.
Litera „W” din numarul de pe recipientul de ulei vine de la “winter” („iarna”), iar numarul de dinainte („10”, in cazul de mai sus) este vascozitatea sau grosimea uleiului. Cand vine vremea rece, ai nevoie de un numar mai mic, adica un ulei mai subtire, care va imbraca fara probleme interiorul motorului masinii, chiar si pe vremea cea mai rece.
Al doilea numar de pe sticla de ulei se refera la vascozitatea uleiului de motor la temperatura ridicata, care iti va arata cat de bine iti protejeaza uleiul motorul in acele conditii.
In consecinta, un ulei 5W-30 sau 0-W30 va oferi o protectie mai buna pe vreme de iarna decat un ulei 10W-40 sau unul 20W-50, oferind si o protectie solida la temperaturi inalte.
Nu uita ca cea mai mare parte a uzurii motorului apare la pornire, din cauza timpului necesar pentru ca uleiul sa acopere toate suprafetele metalice. De aceea, capacitatea unui lubrifiant de a asigura lubrifierea initiala in ciuda frigului este extrem de importanta.
Uleiurile auto sunt disponibile, in general, intr-o gama relativ larga de temperaturi.
Uleiurile cu vascozitate multipla compenseaza schimbarile de temperatura cu aditivi care imbunatatesc indicele de vascozitate.
Aceasta vascozitate multipla inseamna ca uleiul va functiona ca un ulei SAE 5W la temperaturi scazute, si ca un ulei SAE 30 cand este cald.

Uleiurile monograd

Uleiurile monograd (SAE 30, de pilda) nu contin amelioratori pentru a compensa fluctuatiile de temperatura. In trecut, aproape toate uleiurile de motor pentru autovehicule erau uleiuri monograd, iar soferii care locuiau in regiunile reci foloseau un alt ulei in timpul iernii pentru a compensa ingrosarea lubrifiantului. Insa, desi aceste uleiuri functionau excelent la frig, ele deveneau prea subtiri la temperaturi de functionare.
Uleiurile moderne multigrad reduc nevoia de a schimba uleiurile monograd in functie de temperatura.
Retine totusi ca uleiurile de o calitate slaba pot agrava problema, daca nu contin tipurile potrivite de aditivi sau daca au un continut prea mare de parafina, de pilda.
Pentru o pornire mai usoara in timpul iernii, urmeaza recomandarile OEM si cauta un lubrifiant cu o curgere excelenta si o protectie de durata.
Nu neglija sa schimbi uleiul la fiecare schimbare de anotimp. Un ulei contaminat sau murdar va afecta modificarea vascozitatii la schimbarile de temperatura.
Un ulei nou si un fitru de ulei nou iti vor garanta ca totul va functiona in mod adecvat iarna.
Poti incerca, de asemenea, si un ulei de motor sintetic sau semi-sintetic. Ambele ofera o protectie mai buna la temperaturi extreme (atat ridicate, cat si scazute) decat uleiul de motor conventional.

Ce se intampla cu celelalte fluide ale masinii?

Lichidul pentru transmisie

Desi e posibil ca lichidul pentru transmisie sa nu fie in prim planul atentiei tale cand vine iarna, acest lichid conteaza foarte mult si trebuie sa tii cont de el, pentru ca el poate influenta performanta si uzura.
Desi transmisiile automate pot functiona mult mai greu la frig, problemele de performanta ale transmisiei la frig sunt mult mai vizibile la masinile cu transmisie manuala.
La fel ca si in cazul uleiului de motor, lichidul de transmisie se ingroasa si el la frig. Din cauza acestei ingrosari, sincronizatoarele (in transmisiile manuale) nu se pot invarti atat de repede pe cat ar trebui, ceea ce va afecta capacitatea de o schimba vitezele pana cand lichidul nu se incalzeste suficient de mult incat sa asigure o curgere si o protectie adecvate.
Trecerea la un fluid de transmisie complet sintetic poate elimina aceste probleme si te poate ajuta sa economisesti combustibil.

Combustibilul diesel

Combustibilul diesel contine ceara, care are o cifra cetanica mare. Cetanul este o componenta esentiala in carburantul diesel, insa ceara se poate cristaliza la temperaturi scazute. Aceasta se numeste punct de inghet.
Cand motorina ajunge la punctul de inghet, aceste cristale din ceara (care se gelifiaza si se solidifica) pot incarca filtrul de carburant si pot seca motorul de combustibil. Daca nu exista combustibil in motor, inseamna ca nu vei putea porni masina.
Punctul de colmatare a filtrului la rece (CFPP) se refera la punctul in care cristalele infunda filtrul de combustibil.
Pentru a evita inghetarea motorinei iarna, foloseste anti-geluri pentru motorina. Acesti aditivi sunt meniti sa previna cristalizarea si, in cele din urma, gelifierea parafinei prezente in motorina, tratand problema inainte sa devina cu adevarat o problema.

Foto: freepik