Uleiul de motor pentru Formula 1 este partea cea mai putin atractiva a unei masini de curse, dar cu siguranta este una dintre cele mai importante.
Indiferent daca ai o masina Midget sau F1, vei folosi ulei de motor, iar proprietatile sale vor avea un efect direct asupra performantei masinii tale. Dupa cum spune o veche zicala, “pentru a termina primul, in primul rand trebuie sa ajungi la finalul cursei”. Iar pentru a ajunge la final, vei avea nevoie de o performanta maxima.
Ce este uleiul de motor pentru Formula 1
Uleiul pentru Formula 1 are ca element esential un ulei de baza complet sintetic de cea mai buna calitate, proiectat chimic pentru a oferi proprietati optime de lubrifiere.
Pentru uleiuri de curse si de inalta performanta se vor folosi numai uleiuri de baza complet sintetice, deoarece numai acestea pot garanta consistenta necesara performantei, rezistenta la temperatura si capacitatea de a fi proiectate la nivel molecular pentru nevoi foarte specifice.
Asadar, uleiul de baza ofera cea mai buna baza posibila pentru lubrifiere, la aceasta adaugandu-se si alti compusi ce vor imbunatati si adapta uleiul la aplicatiile de inalta performanta. In mod obisnuit se folosesc o serie de aditivi. Iata care sunt acestia:
– Amelioratori ai indicelui de vascozitate – imbunatatesc capacitatea de a face fata caldurii si conditiilor severe.
– Depresanti ai punctului de curgere – scad punctul de inghet al uleiului in conditii de frig.
– Aditivi anti-uzura – protejeaza impotriva contactului metal-metal.
– Detergenti si dispersanti – pastreaza componentele curate si previn formarea namolului.
– Inhibitori de oxidare – mentin stabilitatea uleiului in intervalurile de service.
– Inhibitori de coroziune si rugina – protejeaza impotriva efectelor condensului.
– Antispumanti – previn spumarea uleiului si cavitatiile.
Adevarata magie sta in amestecul exact dintre uleiul de baza si aditivi, de obicei un secret bine pazit, iar dezvoltarea tehnologiei de lubrifiere este la fel de vitala pentru progresul unei masini ca si alte zone. In mod clar, amestecul necesar pentru a mentine un motor de F1 din 2008 in rotatie la 19.000 rpm este destul de special si foarte diferit de cel necesar intr-un motor care nu va depasi 8.000 rpm.
O buna reprezentare a acestui cerc de dezvoltare se vede in relatia dintre McLaren-Mercedes F1 si Exxon-Mobil. Echipa de cercetare si dezvoltare ExxonMobil isi modifica in mod constant amestecul de lubrifianti pentru a incerca sa obtina castigurile fractionale in performanta motorului care fac toata diferenta in mediul curselor de Formula 1.
Laboratorul mobil al ExxonMobil este prezent intotdeauna la testele pe pista, prelevand si analizand mostre de ulei de motor dupa fiecare rulare, folosind un spectrometru de emisie de scantei. Acesta masoara 19 elemente separate in parti per milion, interpretand citirile anormale drept indicatori ai unor posibile probleme. De exemplu, o citire anormal de ridicata a fierului poate indica o crestere a uzurii sau a tensiunii asupra componentelor in raport cu uleiurile testate anterior.
Viitorul sustenabil in Formula 1
Ca parte a planurilor F1 de a ajunge la un nivel net zero de emisii de carbon pana in 2030, acest sport este unul dintre pionierii combustibilului 100% sustenabil, ce poate fi folosit din 2026 nu numai pentru masinile de Formula 1, ci pentru majoritatea masinilor de pe soselele din intreaga lume.
Directorul tehnic al F1, Pat Symonds, conduce echipa concentrata pe crearea acestui combustibil revolutionar si a alocat luni intregi cercetarilor pentru a crea cel mai bun produs de calitate pentru 2026.
„A fost o provocare fascinanta. Cand le-am spus prima data oamenilor despre asta, nimeni nu stia despre ce vorbesc si, sa fiu sincer, cred ca nici eu nu stiam cu adevarat, asa ca am facut o multime de cercetari in acest sens. Am lucrat indeaproape cu FIA, care are cativa specialisti foarte buni in combustibili si am primit mult ajutor de la partenerul nostru ARAMCO”, a spus Symonds.
Revolutia combustibilului a inceput deja, noua generatie de masini din F1 functionand anul acesta cu combustibil „E10” – un amestec de 90% combustibil si 10% etanol regenerabil. „Cele 10 procente de etanol pe care le folosim acum sunt in intregime sustenabile. Exista o multime de tipuri diferite de etanol, care variaza in calitate, dar acesta este un etanol cu adevarat verde, complet sustenabil” a mai spus directorul F1.
Combustibilul pe care il va folosi F1 peste trei ani va fi unic si creat in laborator. „E-combustibilii ofera o oportunitate excelenta. Lucram la un e-combustibil in care cercul de carbon este complet neutru, astfel incat carbonul utilizat pentru a produce acel combustibil are aceeasi cantitate cu carbonul emis de motorul cu ardere interna. Ceea ce inseamna ca motoarele nu adauga nimic la dioxidul de carbon din atmosfera”, spune Ross Brawn, managing director al Motorsports F1.
Partea cea mai buna este ca aceasta solutie va putea fi folosita si pentru automobilele de pe sosele, fara a fi nevoie de modificari la motor. Vom avea aproape doua miliarde de motoare cu ardere interna pe planeta si, indiferent de solutia electrica pe care o gasim, de solutia de hidrogen pe care o gasim, tot vor exista aceste doua miliarde de masini. Exista parti ale lumii in care aceste masini nu se vor tranforma in masini electrice.
„Folosirea pentru aceste masini a unui combustibil care are un impact mult mai mic asupra mediului este o schimbare pozitiva si vom transmite un mesaj puternic ca este o cale fezabila. Toate companiile petroliere care lucreaza in F1 sunt angajate in acest sens. Va fi o realizare fantastica si un mesaj fantastic pentru lume ca exista si alte solutii”, a mai spus Brawn.
Viitorul uleiului de motor pentru Formula 1
Aceste schimbari nu vor afecta doar motoarele, ci si specificatiile pentru uleiul de motor utilizat. Va fi nevoie ca producatorii de lubrifianti sa dezvolte uleiuri care sa tina pasul cu cerintele noilor motoare hibride de inalta performanta, care se bazeaza mai mult pe tehnologia electrica si combustibilii sustenabili.
Pana in 2026, regulile privind uleiul de motor pentru Formula 1 se vor schimba pentru a se alinia cu noile reglementari ale Federatiei Internationale de Automobilism (FIA) si cu tranzitia catre o tehnologie mai sustenabila.
Noile motoare hibride de inalta performanta, care vor fi introduse incepand cu sezonul 2026, vor necesita uleiuri de motor avansate, capabile sa functioneze la temperaturi si presiuni extreme, oferind in acelasi timp o eficienta energetica ridicata si o protectie optima a componentelor motorului.
Producatorii de uleiuri se vor concentra pe dezvoltarea unor lubrifianti care sa raspunda cerintelor de performanta ale acestor noi motoare, tinand cont si de obiectivele de sustenabilitate ale sportului. Acest lucru va include utilizarea unor tehnologii inovatoare pentru a reduce frecarea, pentru a imbunatati eficienta combustibilului si pentru a minimiza impactul asupra mediului.
Colaborarea dintre echipele de Formula 1 si marii producatori de uleiuri, precum Shell, Mobil 1, Petronas si Castrol, va continua sa fie esentiala pentru succesul pe pista. Acesti furnizori investesc constant in cercetare si dezvoltare pentru a crea produse aliniate cu noile standarde si care ofera echipelor un avantaj competitiv.
Asadar, pana in 2026, uleiurile de motor pentru Formula 1 vor deveni din ce in ce mai sofisticate, fiind adaptate pentru a raspunde cerintelor unor motoare mai complexe si mai sustenabile, fara a compromite performantele extreme care definesc acest sport.
Sursa foto: Freepik.com
Foto: freepik