Chiar daca cel mai probabil ai schimbat uleiul de motor din masina de mai multe ori, tot exista riscul de a face o greseala. Iar greseala nu inseamna doar o cantitate insuficienta de ulei de motor, ci poate fi vorba si despre uleiul de motor in exces.
Prea mult ulei de motor poate provoca daune grave pieselor interne ale motorului si poate duce la defectarea intregului motor. Afla mai jos ce se poate intampla daca pui ulei de motor in exces si cum poti rezolva problema.

Excesul de ulei intr-o masina poate cauza probleme precum convertoare catalitice infundate, bujii defecte si deteriorarea motorului. De aceea, este important sa recunosti la timp simptomele uleiului de motor in exces si sa iei masuri inainte ca acestea sa se agraveze.

Cantitatea corecta de ulei de motor pentru masina ta

Cantitatea exacta de ulei de motor pe care ar trebui sa o folosesti pentru masina variaza de la vehicul la vehicul si depinde de producator si de dimensiunea motorului. Cel mai simplu mod de a afla de cat ulei de motor are nevoie vehiculul tau este sa te uiti in manualul masinii, iar daca nu il gasesti poti verifica oricand la majoritatea producatorilor de ulei.
Daca pui prea mult ulei in motorul masinii o data, nu ii vei afecta performanta, insa daca se intampla in mod repetat, poti provoca daune grave mai multor componente. Astfel, daca nu rezolvi problema imediat, fii pregatit pentru consecinte majore!
Semnalele de alarma ale unei cantitati prea mari de ulei de motor sunt:
– Gazele albastre pe teava de esapament
– Scurgerile de ulei
– Masurarea cu joja
– Defectiuni ale motorului

Semnale de alarma pentru uleiul de motor in exces

Asa cum am aratat mai sus, exista o serie de semnale de alarma care te ajuta sa intelegi ca masina ta este “inecata” cu prea mult ulei de motor. Ocupa-te de ele imediat pentru a evita consecinte mai grave.

Masurarea cu joja

Desi nu este chiar un semnal de alarma, ci mai degraba o masura de precautie, vom incepe cu masurarea nivelului uleiului de motor pe joja, pentru ca acesta este cel mai simplu mod de a sti daca ai pus sau nu prea mult ulei de motor. Deschide capota masinii, desurubeaza capacul si verifica nivelul uleiului.
Pe joja exista marcaje care sunt folosite in general pentru a verifica daca uleiul din masina ta e in cantitate prea mica sau daca trebuie inlocuit, insa marcajele iti pot spune si daca ai prea mult ulei de motor in masina.

Scurgerile de ulei

Presiunea in motor este ridicata, iar la umplerea excesiva cu ulei, presiunea poate creste si mai mult, ceea ce va duce la scurgeri in punctele cele mai slabe, cum ar fi etansarile si garniturile. Petele negre si scurgerile de sub masina trebuie sa fie in mod clar un semnal de alarma pentru tine. Apoi ar trebui sa verifici toate furtunurile si clemele si orice imbinari, deoarece acestea sunt locurile cele mai probabile in care ai putea depista eventuale scurgeri.

Mirosul

Cand uleiul de motor este in exces, acesta va cauta o cale de a scapa. Astfel el se poate strecura intre componentele fierbinti ale motorului uleiul si le poate arde. Mirosul uleiului de motor ars este un miros distinct, acru si destul de usor de recunoscut.

Martorul de bord pentru presiunea uleiului

Nu toate vehiculele au un martor de bord pentru presiunea uleiului de motor, insa cele care il au te pot avertiza daca uleiul de motor este in exces. Daca ledul de avertizare se aprinde, mergi la service pentru a diagnostica problema.
De asemenea, daca martorul de bord pentru uleiul de motor se misca inainte si inapoi intre gol si plin, e posibil sa fi adaugat ulei de motor in exces. Cand nivelul uleiului creste peste un anumit nivel, indicatorul devine confuz.

Fum albastru pe teava de esapament

Masinile diesel pot avea adesea fum negru atunci cand masina este alimentata cu prea mult combustibil. E posibil sa observi ocazional ceva fum in zilele reci de iarna, dar in mod normal gazele de esapament ar trebui sa fie transparente sau invizibile.
Cand uleiul de motor se scurge, acesta se va arde daca vine in contact cu piesele incinse si va produce gaze de esapament albastre. Gazele de esapament albastre sunt adesea un semn timpuriu ca ceva nu este in regula.

Probleme la pornirea motorului si performanta redusa a masinii

Atat pornirea, cat si condusul necesita ca amestecul de aer si combustibil din motor sa fie bine aprins pentru a pune in miscare pistoanele si pentru a face motorul sa mearga.
Daca pui prea mult ulei in masina, se va forma o spuma ce nu poate asigura o lubrifiere suficienta partilor in miscare ale motorului. Daca uleiul scurs ajunge pe bujii, ai putea intampina probleme la pornirea motorului. E posibil sa observi si unele dintre simptomele de mai jos:
– Motorul face mai mult zgomot decat de obicei
– Accelerarea devine mai dificila
– Masina se supraincalzeste
– Motorul se blocheaza
– Functionarea incorecta a motorului
Problemele de mai sus nu apar doar din cauza excesului de ulei de motor, astfel ca va trebui sa faci verificari suplimentare pentru a afla cauzele potentiale ale acestor simptome.

Zgomote in timpul condusului

Unul dintre simptomele care apar daca adaugi ulei de motor in exces si conduci masina asa pentru o perioada lunga de timp sunt zgomotele din timpul condusului. Sunetul frecarii metal pe metal poate fi deranjant, dar este un avertisment ca ceva nu functioneaza bine.

Acceleratie slaba

Uleiul de motor in exces se poate strecura prin segmentele pistonului si poate inunda bujiile, ceea ce va duce la o accelerare slaba.

Supraincalzirea

Aceasta este cea mai rea situatie. Daca uleiul de motor se transforma in spuma, asa cum
am mentionat mai sus, piesele in miscare nu vor avea parte de suficienta lubrifiere si vor crea mai multa frecare si caldura. Daca depistezi problema repede, aceasta situatie nu va provoca pagube majore. Daca nu observi la timp, ea poate duce la defectiuni ale motorului.

Blocarea motorului si ralanti brusc

Daca pui ulei in exces in motor – un litru sau mai mult – biela si arborele cotit vor crea spumarea uleiului de motor, ceea ce va duce la infundarea bujiilor, la ralanti brusc si la blocarea motorului.

Masina nu porneste

Indiferent daca folosesti ulei sintetic sau conventional, daca bujia este acoperita cu prea mult ulei si nu poate furniza scanteia necesara procesului de ardere, masina nu va porni.

Ce se intampla cu masina cand primeste ulei de motor in exces?

Verifica intotdeauna nivelul uleiului de motor dupa ce il schimbi sau dupa ce il completezi. Iata care sunt problemele pe care le poti intampina daca pui prea mult ulei de motor in masina.

Defectiuni ale motorului din cauza lubrifierii insuficiente

Paradoxal, uleiul de motor in exces duce la o lubrifiere redusa intre partile in miscare ale motorului. Acest lucru se intampla pentru ca, la majoritatea masinilor, arborele cotit se afla deasupra baii de ulei si se roteste rapid atunci cand masina se pune in miscare.
Daca in baia de ulei exista atat de mult ulei de motor incat acesta intra in contact cu arborele cotit, arborele cotit poate crea o spuma in uleiul de motor. Uleiul inspumat nu va lubrifia suficient componentele, deoarece nu se va putea deplasa prin sistem, asa cum o face de obicei. Fluxul de ulei poate fi incetinit sau oprit complet, ducand la frecare si supraincalzire. Lipsa lubrifierii nu numai ca uzeaza piesele, dar creste si riscul de supraincalzire si, in cele din urma, de defectare a motorului.

Defectiuni ale etansarilor si garniturilor

Motorul si partile sale in miscare sunt interconectate prin tije si tevi, intr-o retea etansa, astfel incat apa sau alte lucruri sa nu poata intra si sa provoace daune.
Garniturile sunt concepute pentru a mentine o anumita presiune a uleiului. Uleiul de motor in exces poate duce si la o crestere a presiunii si, prin urmare, la cedarea etansarilor.
Unele dintre aceste garnituri, asa cum sunt garniturile din fata si din spatele arborelui cotit, sunt dificil de accesat si inlocuit.

Probleme la bujii

Excesul de ulei de motor poate intra in contact cu bujiile. Bujiile cu probleme pot crea o serie de probleme, de la consum mare de combustibil, dificultati la pornirea motorului, capacitate slaba de accelerare, condus dificil si chiar oprirea completa a motorului in timpul mersului.
Problemele cu bujiile cauzate de excesul de ulei de motor sunt in general rezultatul unei scurgeri prelungite de ulei.

Catalizator infundat

Catalizatorul este important pentru ca filtreaza emisiile poluante care altfel ar ajunge in atmosfera. Uleiul de motor care ajunge la catalizator arde, ceea ce in timp provoaca infundarea. Un catalizator infundat creaza o situatie potential periculoasa, deoarece poate deveni prea fierbinte si poate provoca un incendiu. In plus, catalizatorul este o piesa scumpa si va trebui sa mergi la service pentru inlocuire.

Presiune mare a uleiului

Presiunea ridicata a uleiului sugereaza ca uleiul de motor nu curge corect si nu lubrifiaza corespunzator piesele motorului. Un motor care nu este lubrifiat corespunzator se poate uza prin frecare, deteriorarea componentelor interne si, in cel mai rau caz, cedarea motorului.

Cum elimini excesul de ulei de motor?

Vestea buna este ca e foarte usor sa elimini uleiul de motor in exces, daca s-a intamplat sa pui prea mult din greseala. Iata doua solutii care te vor ajuta in aceasta situatie.

Scurgerea uleiului in exces

Pentru aceasta varianta de solutie, vei avea nevoie de o cheie si de un recipient pentru scurgere. Iata care sunt pasii pe care trebuie sa ii parcurgi:

– Intra sub masina si gaseste capacul de la baia de ulei, un surub relativ mare in partea de jos a baii de ulei a masinii. Consulta cartea masinii daca nu stii unde sa il gasesti. Nu uita sa pui un recipient sub capacul baii de ulei inainte de a incepe manopera.
– Slabeste incet surubul cu o cheie pana cand uleiul incepe sa curga si continua sa il desfaci atat cat consideri ca este necesar pentru a scurge tot excesul de ulei. Ai grija, insa, sa nu il slabesti prea mult, pentru ca nu vei face decat sa provoci o inundatie de ulei.
– Verifica frecvent nivelul uleiului de pe joja.
Daca uleiul de motor nu a fost schimbat de ceva timp si este murdar sau are o culoare schimbata, ia in calcul schimbarea uleiului de motor si a filtrului de ulei.

Pompa de extras ulei

Cea mai simpla metoda de reducere a cantitatii de ulei de motor in exces este sa folosesti o pompa pentru extras uleiul de motor. Vei avea nevoie, de asemenea, si de un recipient in care sa pui excesul de ulei, de o carpa curata si de o pereche de manusi.

– Deschide capota masinii si lasa motorul sa sa raceasca.
– Scoate joja si pune-o pe o carpa curata pentru a evita contaminarea cu murdarie si reziduuri.
– Instaleaza pompa conform instructiunilor producatorului, conecteaz-o la o sursa de alimentare si introdu tubul de extractie in orificiul jojei de ulei pentru a ajunge in baia de ulei. – Porneste pompa si monitorizeaza baia de ulei pentru a vedea cat ulei ai extras. Joja trebuie folosita in mod regulat pentru a verifica nivelul uleiului.
– Opreste pompa de extras uleiul si introdu la loc joja atunci cand nivelul uleiului ajunge la normal. Vehiculul tau ar trebui sa functioneze acum fara probleme, desi totul depinde de efectele pe care excesul de ulei le-a produs deja asupra pieselor in miscare.

Daca piesele motorului au fost deja deteriorate, golirea uleiului de motor in exces prin oricare dintre aceste doua metode nu va fi suficienta. Redu asadar nivelul uleiului de motor imediat cum observi simptomele detaliate mai sus, pentru a evita deteriorarea motorului.

Concluzie

Uleiul de motor in exces este o problema serioasa ce poate cauza deteriorarea ireversibila a motorului. Trebuie sa mentii intotdeauna nivelul uleiului de motor aproape de maxim si sa te asiguri ca nu depaseste limita maxima.
Verificarea regulata a uleiului de motor, mai ales dupa un schimb de ulei la service, ar trebui sa devina un obicei.
Nu conduce niciodata masina daca observi simptome ale excesului de ulei de motor. Trage pe dreapta daca observi astfel de simptome si verifica joja.
Unele dintre aceste simptome pot fi confundate cu cele ale altor probleme ale motorului, asadar este important sa mergi la service pentru verificari suplimentare si pentru a rezolva problemele ce apar.

Foto: freepik