Nu mai este nicio noutate astazi ca uleiul de motor este “lichidul vietii” pentru motorul masinii tale. Si este un adevar pe care nimeni nu il contesta! Cu toate acestea, zona in care se observa cea mai mare doza de confuzie este cand si de ce ar trebui schimbat uleiul de motor.
Raspunsurile la cele mai importante si mai frecvente intrebari privind uleiurile de motor sunt extrem de importante, astfel incat sa poti lua propriile decizii cu privire la schimbarile de ulei de motor, in cunostinta de cauza.

Functiile de baza ale uleiului de motor sunt practic foarte simple: curatare, racire, sigilare si lubrifiere. Chiar si asa, multe persoane cred ca singura functie a uleiului de motor este aceea de a lubrifia.
Ei bine, abia de aici subiectul incepe sa se complice.

Daca vrem sa dam un raspuns scurt la intrebarea “Cand ar trebui schimbat uleiul de motor?” raspunsul ar fi ca eterna recomandare cu privire la schimbarea uleiului si filtrului odata la 5000 de km este aproape corecta. Depinde, de situatie, insa…

Datele stiintifice arata ca multe masini pot parcurge intre 8000 si 11000 de km intre schimbarile de ulei de motor, daca ne referim la masinile secolului XXI.
Pe de alta parte, insa, daca esti un conducator auto interesat de protectia componentelor interne ale motorului, a suprafetelor de frecare si de mentinerea suprafetelor interne ale motorului in stare imaculata, schimbarea uleiului la 5000 de km ramane o alegere buna pentru multi dintre impatimitii de masini sau pentru colectionari si, desigur, pentru proprietarii de masini mai vechi, pentru pasionatii de viteza si pentru posesorii de masini cu motoare de curse. De asemenea, schimbul de ulei la 5000 de km este indicat pentru masinile care circula in conditii cu adevarat grele si praf, pentru vehicule cu un stil de condus care impune multe opriri si porniri, si mai ales pentru vehiculele dinainte de 1990.

Si totusi, realitatea pe care multi o recunosc astazi este ca schimbarea uleiului la 5000 de km este prea rapida pentru majoritatea masinilor si truck-urilor noi. Designul si eficienta imbunatatite ale motoarelor de astazi, protectia superioara oferita de formulele noi de ulei si trecerea catre uleiuri complet sintetice au transformat uleiurile de motor in produse cu o durata de viata mai mare. Astazi majoritatea recomandarilor din fabrica pentru masinile noi presupun intervale de schimbare a uleiului de 12.000 de km sau chiar mai mult.
Zona safe din punct de vedere al intretinerii unui model mai vechi de autovehicul este schimbarea uleiului de motor in intervalul 5000-6500 de km. Ironia este, insa, ca pentru ca uleiul de motor nu semnaleaza ca are probleme, cedand deodata, unii dintre conducatorii auto vor ajunge sa conduca pana la 12000 – 16000 km fara sa schimbe uleiul, pur si simplu pentru ca nimic nu pare sa mearga prost! Un astfel de comportament iresponsabil te poate costa foarte mult, daca nu cumva ai confirmarea ca producatorii masinii tale sugereaza intervale mai lungi pentru un anumit model sau motor.

Cum se uzeaza uleiul de motor?

Uzura pe care uleiul de motor o resimte in timpul miilor de kilometri pe care ii parcurge intre doua schimbari de ulei de motor este uneori dificil de perceput. Insa privind mai atent la compozitia uleiului, totul devine mai clar.

In forma sa esentiala, uleiul de motor este o varianta extrem de rafinata si inbunatatita a petrolului. Incercand sa ajungem la originile cuvantului “petrol”, vom descoperi latinescul “petroleum”, format din alaturarea cuvintelor “petra” – piatra si “oleum” – ulei. Cu alte cuvinte, putem numi petrolul un soi de ulei din piatra. “Uleiul din piatra” izoleaza si protejeaza suprafetele metalice vitale din motor, de tocire si uzura.
Este important de retinut ca desi rafinariile de petrol indeparteaza toate acele particule abrazive, acizi, apa si alti agenti de contaminare din petrolul brut original, in forma sa de baza substanta se va dezvolta in mazga si isi va pierde o parte importanta din calitatile de lubrifiere dupa numai cateva sute de km de condus standard.

Practic, uleiul de motor al masinii tale devine murdar dupa numai cateva sute de km. Si atunci, care este secretul care face posibil sa conduci intre 5000 si 8000 de km inainte ca uleiul tau de motor sa ajunga din nou in starea de “ulei din piatra”?!
Chimistii inteligenti care au conceput uleiurile de motor au dezvoltat produse unice, care amelioreaza uleiul si care contribuie la extinderea duratei de viata si imbunatatesc performanta petrolului. Aceste produse se numesc aditivi.

Dupa un proces intens de filtrare menit sa curete uleiul suficient de mult incat sa poata patrunde prin zonele stramte si printre piesele mecanice ale motoarelor de precizie de astazi, companiile de ulei de motor au introdus in formulele de ulei diversi aditivi care sa le imbunatateasca longevitatea, calitatile de lubrifiere si durabilitatea.

Iata mai jos doar cativa dintre aditivii care ajung in formulele premium de ulei de motor pe care le gasim astazi in magazine.

  •  Detergenti. Contribuie la curatarea partilor mecanice si a suprafetelor, astfel incat sa preintampine acumularea se de mazga si uzura, precum si pentru a neutraliza acizii daunatori.
  • Aditivi dispersanti. Tin la distanta agentii de contaminare – asa cum sunt magza sau acizii – astfel incat acestia sa nu acumuleze si sa nu se depoziteze pe suprafetele metalice. Ei disperseaza sau suspenda particulele daunatoare, pana la schimbarea uleiului de motor.
  •  Aditivi de vascozitate. Vascozitatea se refera la ritmul de curgere sau la densitatea uleiului, si este un termen numit uneori si “greutatea” uleiului de motor. Aditivii de vascozitate contribuie la stabilizarea si mentinerea densitatii optime a uleiurilor la o gama larga de temperaturi.
  • Modificatorii anti-frecare. Aceste boostere sintetice si chimice comune contribuie la imbunatatirea calitatilor de lubrifiere si de film protector al uleiului. Aditivii anti-frecare sunt extrem de importanti in primul rand pentru combaterea problemelor legate de uleiul de motor in timpul condusului.
  •  Inhibitorii de coroziune. Aditivii anti-coroziune te ajuta sa previi rugina si alte reactii chimice cauzate de condensarea apei si de acizi asupra suprafetelor din fier, aluminiu si otel din motor.

Acestea sunt doar cateva dintre numeroasele elemente pe care companiile producatoare de uleiuri de motor le folosesc in compozitia uleiurilor, pentru a amplifica literalmente performantele produsului original. Iata ideea de baza: fiecare dintre acesti aditivi nu face decat sa complimenteze proprietatile de lubrifiere ale uleiului de motor, pentru a-l ajuta sa curete, raceasca si sigileze. Cu toate acestea, fiecare aditiv poate ajuta uleiul doar pentru o perioada scurta de timp: aditivii detergenti se consuma in cele din urma, aditivii dispersanti nu pot dispersa si tine agentii de contaminare la distanta pentru o perioada nelimitata si asa mai departe.
In cele din urma, pana si cel mai performant si mai modern ulei de motor isi va pierde aditivii hi-tech atunci cand proprietatile acestora vor disparea. Acesta este momentul in care uleiul de motor redevine “ulei din piatra”, si fiecare km pe care il parcurgi fara sa inlocuiesti uleiul uzat incepe sa reduca din performanta motorului.

Foto: freepik