Capitalismul tuturor partilor interesate (“capitalismul stakeholder”) este aici. Obsesia fata de consumator te poate lasa descoperit daca incepi sa nu mai vezi padurea din cauza copacilor. Noua economie pe care incepem sa o resimtim in acest moment va impune organizatiilor sa ia in considerare toate partile interesate in afacere, dandu-le ocazia sa vorbeasca si mentinandu-le nivelul de satisfactie vis-a-vis de actiuni si de rezultate.

Responsabilitatea sociala si contributia la o economie circulara a fost intotdeauna in logica afacerilor. Guvernanta ecologica, sociala si corporatista (ESG) a inceput in anul 2005, iar astazi peste 90% dintre companiile din Standard&Poor’s 500 raporteaza cu privire la aceste aspecte.
Insa chiar si asa, companiile se vor confrunta din ce in ce mai mult, in urmatorul deceniu, cu cerinte stricte, reglementari si prevederi care obliga transformarea generala sa livreze in conformitate cu Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila (SDG) ale Agendei pentru 2030 a Natiunilor Unite.

Acest acord international masiv, incheiat intre 193 de tari membre ale ONU, consta in 17 obiective, 169 de targeturi si 248 de indicatori. Pentru a intelege diferitele componente ale SDG, iata cateva detalii cu privire la Obiectivul 7 – Energia Accesibila si Curata.

Obiectivul 7 consta in cinci targeturi, cu sase indicatori comuni. Un target functioneaza ca un fel de apel la actiune, in timp ce un indicator ajuta masurarea progresului catre obiectiv. De pilda, Targetul 7.2 al Obiectivului 7 este “Cresterea substantiala a ponderii energiei regenerabile in mixul energetic global, pana in 2030”. Targetul 7.2 este masurat cu Indicatorul 7.2.1 – “Ponderea energiei regenerabile in consumul total final de energie”.

Nu mai e nevoie sa spunem ca toate afacerile vor avea in fata o calatorie ambitioasa, si cu multiple laturi. Exista multe obstacole de depasit si provocari care trebuie solutionate, dar exista si multe oportunitati ce asteapta sa fie descoperite.

Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila ale ONU sunt inca in perioada lor de inceput, insa realitatea este ca Agenda pentru 2030 devine rapid o directiva pentru indeplinirea careia va fi nevoie de timp serios si de colaborare. Cu alte cuvinte, imbunatatirea continua si inovatia din ce in ce mai mare nu vor fi de ajuns. Pentru ca o companie sa aiba sansa de a reusi va fi nevoie de inovatie extensiva – si in unele cazuri, de reimaginarea unui nou viitor. O revolutie a inovatiei va fi si ea benefica pentru a comunica eficient marea provocare ce ne asteapta.
Iata in cele ce urmeaza trei pasi practici pentru a evidentia sustenabilitatea si pentru a profita de Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila ONU, pentru a stimula investitiile in inovatie.

1. Creaza un cuplu de putere pentru Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila

O greseala clasica este sa ai o echipa de sustenabilitate izolata, mai ales una complet separata de echipa de inovatie. Inovatorii, la randul lor, se chinuie in general cu alinierea si adesea nu stiu ce probleme sa abordeze, sau cum sa asigure finantarea pentru concepte promitatoare.
Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila cer ca organizatia sa isi schimbe stilul de functonare, in mai multe moduri. Si ce mod mai bun de a incepe, decat sa unesti echipele de inovatie si de sustenabilitate, pentru a obtine alinierea intre strategia corporate si rezolvarea creativa a problemelor pentru Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila?
Reunirea echipelor de inovatie si de sustenabilitate poate duce la o relatie care sa creeze valoare, care sa ofere solutii bazate pe scop, atat pentru organizatie cat si pentru societate, cea mai pura forma de situatie din care castiga toata lumea.

2. Trateaza Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila ca pe niste papusi Matrioshka

Scopul inovatiei disruptive este sa creeze o schimbare fundamentala. In loc sa puna in miscare Cerul si Pamantul pentru a aduce la viata noi idei, inovatorii inteligenti stiu cum sa profite la maxim de ceea ce au deja. Pentru a crea solutii mai de impact si mai valoroase, cauta moduri de a debloca un plus de valoare dintr-o idee existenta.

In mod similar, Agenda pentru 2030 este un cadru excelent pentru ESG pentru organizatii. De pilda, in loc sa mergi mai departe cu o idee care abordeaza exclusiv Obiectivul 3 (Sanatate si Bunastare) ce-ar fi sa te poti extinde astfel incat sa abordeze si Obiectivul 5 (Egalitatea de gen) si Obiectivul 10 (Reducerea inegalitatilor)? Pana la urma, Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila sunt interconectate printr-un scop comun, acela de a crea un viitor prosper si sustenabil pentru oameni si pentru planeta.
Pentru a profita de aceasta suprapunere e nevoie de o abordare profunda a fiecarui obiectiv, pentru a livra valoare dincolo de un singur obiectiv de dezvoltare sustenabila.

3. Aliniaza tehnologia emergenta cu Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila

Pe de o parte avem Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila. Pe de alta parte, A Patra Revolutie Industriala (4IR), caracterizata de un ritm fara precedent al evolutiilor tehnologice precum printarea 3D si 4D, Realitatea Virtuala si Realitatea Augmentata, Big Data si Internetul Lucrurilor (IoT), fiind doar cateva dintre ele.
Initiativele de cercetare a tehnologiei se confrunta in general cu doua probleme – nu au parte de suficient sprijin din partea executivilor si nu se conecteaza cu afacerea.
Combinatia de tehnologii emergente cu obiectivele de dezvoltare sustenabila iti poate ghida eforturile de cercetare a tehnologiei pentru a garanta ca programul de aventurare al corporatiei se concentreaza pe livrarea de valoare, care este mai usor de cuantificat si se aliniaza in mod clar cu strategia corporatiei.

Dezvoltarea sustenabila reprezinta un progres fundamental care va rearanja totul. Si exista astazi companii care vor domina in viitor, pur si simplu pentru ca inteleg acest lucru.
Asa cum arata si principiul a 11-lea al Manifestului Future-Fit, “cele mai bune modele, metode si concepte apar din interactiunile in comunitate”. Obiectivul 17, Parteneriate pentru obiective, poate fi ultimul de pe lista, dar reprezinta, de fapt, coloana vertebrala a Agendei pentru 2030. Obiectivul 17 capteaza complexitatea Obiectivelor de Dezvoltare Sustenabila solicitand colaborare la nivel amplu.

Aceasta inseamna extinderea eforturilor inovative dincolo de limitarile fizice ale organizatiei, construind ecosisteme virtuale care aduc laolalta clientii, furnizorii, partenerii, start-up-urile, lumea academica, guvernele si publicul catre un obiectiv comun.
Acum este un moment oportun pentru asumarea unui rol de pionierat in industrie si pentru a transforma organizatia – si lumea – in mai bine. Comunitatea, si societatea in ansamblul sau, iti va multumi pentru asta!

Sursa: https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2022/05/24/three-steps-to-accelerate-your-sustainability-journey/?sh=2d01361f50b9

Foto: freepik