Pentru ca masina ta sa porneasca si sa functioneze fara probleme de fiecare data, depinzi de motorul sau. Una dintre cele mai simple modalitati de a te asigura ca masina va functiona mereu perfect este sa ai grija ca motorul sa aiba ulei curat, pastrand astfel componentele sensibile protejate si in stare corespunzatoare de functionare. Acesta este motivul pentru care schimbarea regulata a uleiului este atat de importanta.

Schimbarea uleiului ca parte a rutinei de intretinere preventiva a vehiculului este una dintre cele mai ieftine si mai eficiente modalitati de a prelungi durata de viata a motorului masinii. Insa lucrurile pot deveni dificile cand incepi sa te gandesti cat de des ar trebui sa schimbi uleiul sau ce tip de ulei este cel mai bun pentru vehiculul tau. In cele ce urmeaza vom clarifica lucrurile si vom explica in detaliu tot ce trebuie sa stii despre uleiul de motor.

Rolul critic al uleiului de motor in protectia motorului

Uleiul de motor joaca un rol vital in mentinerea motorului in stare de functionare fara probleme, eficient si in siguranta, in patru moduri importante:
1. Reducand frecarea si prevenind uzura excesiva. Uleiul formeaza un strat de protectie lubrifianta peste toate componentele sensibile din motor. Acest lucru reduce frecarea dintre piesele mobile si previne contactul metal pe metal.
2. Curatand. Cand circula prin motor, uleiul preia murdaria, reziduuurile si depunerile de ardere, prevenind acumularea acestora si blocajele daunatoare. Datorita uleiului, aceste depuneri devin inofensive pana la urmatoarea schimbare a uleiului, cand uleiul murdar va fi indepartat.
3. Eliminand caldura excesiva. In timpul functionarii, motorul genereaza multa caldura, iar uleiul de motor absoarbe in siguranta excesul de caldura si il tine departe de zonele sensibile, il redistribuie in intregul motor si contribuie la prevenirea supraincalzirii motorului.
4. Prevenind coroziunea si rugina. Stratul de protectie format de uleiul de motor impiedica, de asemenea, formarea excesiva a coroziunii si a ruginii pe componentele motorului.

Dar uleiul de motor nu are o durata de viata nelimitata. In timp ce aduna murdaria si reziduurile si absoarbe caldura, el devine din ce in ce mai putin eficient. Tocmai de aceea, daca nu schimbi in mod regulat uleiul, se poate ajunge la blocarea pistoanelor, la supraincalzirea si chiar la blocarea motorului.
Evita reparatiile costisitoare, respectand intotdeauna rutina de schimbare a uleiului recomandata pentru masina ta. In acest fel motorul tau va avea intotdeauna protectia de care are nevoie pentru a functiona la parametri maximi.

Ce se intampla in timpul schimbarii uleiului de motor?

Acum stii cat de importanta este schimbarea uleiului pentru motorul tau. Iata ce presupune schimbarea uleiului.
– Verificarea nivelului actual al uleiului si a starii acestuia.
– Scurgerea uleiul vechi din motor.
– Indepartarea filtrului de ulei vechi si murdar.
– Instalarea unui filtru nou de ulei.
– Adaugarea de ulei nou si curat in motor.
– Lubrifierea sasiului vehiculului.
– Efectuarea unei inspectii in mai multe puncte ale vehiculului.

Tipuri de ulei de motor

Exista mai multe tipuri de ulei de motor disponibile pe piata, fiecare dintre ele cu un nivel diferit de vascozitate (grosime), diferiti aditivi, niveluri diferite de protectie a motorului si preturi diferite. Iata principalele tipuri de ulei.

Conventional

Uleiul de motor conventional, denumit uneori „ulei standard”, este un ulei mineral natural brut, rafinat partial pentru a imbunatati vascozitatea si proprietatile de protectie.
Aceasta este cea mai economica optiune, fiind in acelasi timp un ulei eficient pentru protejarea motorului masinii. Nu este la fel de rafinat ca alte tipuri de ulei disponibile, deci nu va oferi acelasi nivel de protectie pe care le ofera uleiul sintetic, de exemplu. De asemenea, poate deveni mai repede murdar si mai putin eficient.

Sintetic

Uleiul sintetic este fabricat in intregime in laborator sau in fabrica, este extrem de rafinat si contine cele mai bune elemente in materie de ulei si aditivi. Acest tip de ulei trece printr-un proces de fabricatie foarte controlat si trebuie sa respecte standarde stricte. Astfel, ofera cel mai inalt nivel de protectie a motorului.
In comparatie cu schimbarea unui ulei conventional, schimbarea uleiului sintetic va fi mai scumpa, insa uleiul sintetic dureaza mai mult, asa ca schimburile de ulei vor fi mai putin frecvente in comparatie cu cele de ulei conventional.

Amestec sintetic

Un ulei semi-sintetic este un ulei rafinat, un amestec hibrid de ulei complet sintetic si ulei conventional. Acest tip de ulei foloseste cele mai bune elemente din fiecare tip de ulei.
Uleiul semi-sintetic ofera performante mai bune si o mai mare protectie a motorului fata de uleiul conventional, dar nu la fel de bune ca in cazul uleiului complet sintetic. De obicei, dureaza si mai mult decat uleiul conventional. Schimbarea uleiului semi-sintetic va fi ceva mai scumpa decat a uleiului conventional, dar mai ieftina decat a unui ulei sintetic.

Kilometraj mare

Uleiul pentru kilometraj mare a fost formulat special pentru motoarele cu peste 100.000 de kilometri. Conceput in mod similar uleiului sintetic, acest ulei ofera o protectie suplimentara pentru motoarele mai vechi, avand aditivi unici precum modificatori de vascozitate, agenti de etansare, agenti de curatare specializati si agenti anticoroziune.
Arderea mai mare a uleiului si coroziunea sunt probleme ce pot afecta frecvent motoarele mai vechi, ambele putand duce la o uzura crescuta a motorului. Deci, uleiul pentru kilometraj mare ofera protectia suplimentara necesara pentru a imbunatati performanta generala a motorului si pentru a prelungi durata de viata a acestuia.

Cat de des trebuie sa schimbi uleiul de motor?

Uleiul de motor trebuie schimbat atunci cand este fie uzat, fie invechit. Uleiul se degradeaza de la caldura si presiune si poate colecta particule daunatoare, care trebuie indepartate. In plus, uleiul se degradeaza in timp, chiar si atunci cand masina este parcata pentru o perioada indelungata.

Tipul de vehicul si obiceiurile de condus influenteaza intervalul de service recomandat pentru schimbarea uleiului. Pentru a gasi calendarul de schimbare a uleiului sugerat de producatorul vehiculului tau, primul loc in care trebuie sa te uiti este manualul de utilizare.

Nu face presupuneri cu privire la acest interval pe baza experientelor trecute sau a indrumarilor mecanicilor, care profita de pe urma lucrarii, deoarece timingul a evoluat de-a lungul anilor.
Sistemele incorporate, cu remindere, sunt foarte utile. Aceste sisteme monitorizeaza in general numarul de kilometri parcursi de un vehicul si cat de intens este condusa masina si ofera sugestii in consecinta. Ele pot functiona ca un consilier personal de bord.

Recomandarile pot varia intre 5000 si 15.0000 de km, in conditii normale de condus.

Asa cum aratam mai sus, tipul de ulei de motor utilizat are si el un impact asupra frecventei schimbarii uleiului. De pilda, daca motorul tau functioneaza cu ulei sintetic, de obicei va trebui sa faci o schimbare a uleiului la 8000-12000 de km, adica mai putin frecvent decat in cazul unui ulei conventional.

Insa unele obiceiuri de condus pot face ca uleiul sa-si piarda eficacitatea si mai repede. Este vorba despre:
– Trafic cu multe opriri si porniri sau drumuri scurte.
– Tractarea sau transportarea frecventa a sarcinilor grele.
– Kilometraj mare.
– Temperaturi ridicate.

Cat de des trebuie sa verifici uleiul de motor?

Specialistii recomanda, in general, verificarea nivelul uleiului cel putin o data pe luna sau, in mod ideal, la fiecare alimentare cu carburant. Nu trebuie sa mergi pe premiza ca o masina noua va fi scutita de necesitatea mentenantei. Rezultatele unui sondaj efectuat de Consumer Reports au aratat ca si masinile mai noi pot avea nevoie de completarea uleiului intre schimbari.

Verifica manualul de utilizare si respecta recomandarile producatorului auto. Unele masini mai noi au sisteme electronice de monitorizare pentru ulei, nu joje traditionale pentru inspectia manuala.

Daca ai o joja si verifici singur nivelul uleiului, asigura-te ca o faci atunci cand masina este parcata pe un teren plan. Daca motorul a fost pornit, fii atent la potentialele puncte fierbinti de sub capota. Majoritatea producatorilor auto recomanda verificarea nivelului uleiului cand motorul este rece.

Cu motorul oprit, deschide capota masinii si gaseste joja, scoate-o din motor si sterge urmele de ulei de la capatul acesteia cu o carpa sau un prosop. Introdu apoi joja inapoi si impinge-o pana la capat. Scoate-o si uita-te rapid la ambele parti ale jojei pentru a vedea unde se afla nivelul uleiului. Fiecare joja are o modalitate de a indica nivelul de ulei, fie ca este vorba de doua orificii, literele L si H (scazut si ridicat), cuvintele MIN si MAX sau pur si simplu o zona hasurata. Daca partea superioara a darei de ulei se afla intre cele doua semne sau in zona hasurata, nivelul este corect. Daca uleiul este sub marcajul minim, inseamna ca trebuie sa adaugi ulei. Foloseste tipul de ulei recomandat in manualul de utilizare, adaugand doar cate o jumatate de litru.

Fii atent la culoarea uleiului vechi. Acesta trebuie sa fie maro sau negru, insa un aspect usor laptos ar putea fi un semn ca lichidul de racire se scurge in motor. Fii atent si la eventualele particule de metal, un semn ca poate exista o deteriorare interna a motorului. Daca observi oricare dintre aceste semne, du masina la service pentru diagnosticare.

Daca totul este in regula, sterge din nou joja si pune-o la loc, asigurandu-te ca sta bine. Inchide capota si ai terminat.

Daca uleiul are in mod constant un nivel scazut, fie motorul arde uleiul, fie are scurgeri, cazuri in care trebuie sa stai de vorba cu un mecanic.

Cum alegi uleiul adecvat pentru masina ta?

Si de data aceasta va trebui sa apelezi la manualul masinii. Nu alege uleiul sintetic daca nu ai nevoie de el.

La multe modele mai noi, greutatea uleiului de motor adecvat este trecuta pe capacul zonei in care adaugi ulei, insa in mod cert ea va fi mentionata si in sectiunea de intretinere din manualul masinii. Asigura-te ca stii recomandarile sau cerintele producatorului auto inainte de merge la service, astfel incat sa poti controla costul uleiului.

Daca ai o masina mult mai veche, vei avea nevoie de un ulei special? Nu si daca masina merge bine! Daca nu esti sigur ce ulei trebuie sa folosesti pentru ca nu ai manualul masinii, poti cauta online sau te poti adresa unui dealer local care te poate sfatui cu privire la modelul masinii tale.

Nu incerca sa fii inventiv cand vine vorba despre alegerea uleiului de motor. Producatorul auto a cheltuit multe milioane pentru a dezvolta motorul si exista un motiv pentru care a ales uleiul recomandat!

Cand schimbi uleiul, foloseste un echipament original sau un filtru de ulei de calitate premium, in locul unui filtru ieftin.

Ai nevoie neaparat de ulei sintetic?

Nu neaparat. Pentru majoritatea soferilor, nu merita sa faca trecerea de la ulei conventional la ulei sintetic. O poti face numai daca producatorul solicita acest acest tip de ulei, pentru ca in general si costul este mai mare decat cel al unui ulei conventional.

Uleiul sintetic este conceput pentru a fi mai eficient in ceea ce priveste rezista la defectiuni (si, din aceasta cauza, dureaza mai mult) si rezistenta la temperaturi ridicate.
Exista situatii in care aceasta rezistenta la defectiuni poate contribui la prelungirea duratei de viata a motorului, ceea ce face ca acest upgrade sa merite.

De pilda, daca faci un numar mare de deplasari scurte, e posibil ca uleiul de motor standard sa nu se incalzeasca suficient incat sa arda umezeala si impuritatile, iar astfel nu va proteja suficient motorul.

Un alt aspect de care trebuie sa tii cont este stilul de viata. Daca locuiesti intr-o regiune cu ierni foarte reci sau veri foarte calde sau daca folosesti vehiculul pentru tractare sau transport de materiale grele, uleiul sintetic este cel mai bun pariu. Desi uleiul sintetic rezista in general mai bine si poate dura un numar mai mare de kilometri, este foarte important sa nu intarzii schimburile de ulei dincolo de intervalul de timp recomandat de producator – de obicei sase luni sau un an, daca este un motor care nu parcurge un numar mare de kilometri sau care nu face un numar mare de deplasari scurte.

Uleiul sintetic poate fi util si pentru motoarele predispuse la acumularea de mazga (unele modele Volkswagen si Toyota au avut aceasta problema la un moment dat). Acest reziduu, format atunci cand uleiul se deterioreaza, poate bloca fluxul de ulei, ducand la moartea rapida a unui motor. Uleiul sintetic ar fi benefic pentru aceste motoare, deoarece ajuta la reducerea formarii de mazga, favorizand prelungirea duratei de viata a motorului.

Foto: freepik