thebreakthrough.org

thebreakthrough.org

Elon Musk este un antreprenor, inginer, inventator și investitor care a cunoscut succesul în industria software (co-fondator al companiei Zip2), industria plăților electronice (acționar majoritar al PayPal înainte de vânzarea către eBay) și în industria spațială (fondator al companiei SpaceX). Magnatul american a reușit în toate domeniile în care a lansat, finanțat sau fondat o companie.

În 2008, a făcut pasul către zbuciumata și imprevizibila industrie auto, prin intermediul companiei Tesla, care produce mașini electrice. A preluat Tesla în plină criză financiară în 2008, recunoscând încă de pe atunci potențialul extraordinar al nișei în care activa producătorul de mașini electrice. După succesul modelului Tesla Roadster, vândut în peste 2500 de exemplare (o cifră impresionantă când vorbim de o mașină cu un preț de peste 100.000 de dolari) și lansarea popularului sedan Model S în vara lui 2012, acțiunile Tesla au cunoscut o ascensiune incredibilă, ajungând la valoarea de 194 USD pe acțiune. Tesla Model S ajunsese pe primul loc în topul Consumer Reports privind gradul de satisfacție al proprietarilor. De asemenea, mulți clienți Tesla alegeau să devină ulterior și investitori în companie. Musk părea să fi reușit, din nou, imposibilul.

Problemele au apărut recent, când mai multe Tesla Model S au luat foc fără explicație, arzând în întregime și declanșând o investigație oficială a celei mai puternice agenții federale de siguranță rutieră din SUA, NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration). Proprietarii și-au privit liniștiți (sau nu prea) mașinile (al căror preț variază între 69.000 și 90.000 de dolari) mistuindu-se în flăcări deoarece sistemul de alertă în caz de defectare a bateriei i-a avertizat să coboare din mașină. NHTSA a declanșat rapid o anchetă privind cauzele acestor incendii. Musk s-a grăbit să declare că mașina sa este mult mai sigură decât mașinile cu propulsie convențională pe benzină sau motorină și că nu va fi nevoie de o rechemare în service pentru remedierea unei posibile defecțiuni de fabricație. S-ar putea ca magnatul sud-african să afle cât de curând că nu el este cel care decide acest lucru, mai ales că acțiunile sale par a-i contrazice afirmațiile.

www.nydailynews.com

www.nydailynews.com

Dacă în primă instanță a insistat că nu există nicio problemă tehnică în designul Tesla Model S, ulterior a decis să modifice suspensia automobilului prin intermediul unui upgrade de software astfel încât garda la sol ajustabilă să se ridice mai mult la rularea în regim de autostradă. Nu întâmplător, toate mașinile care au luat foc rulau la momentul incidentului pe autostradă, iar primele indicii arată că incendiile au pornit când mașina a lovit fragmente neidentificate din cauza gărzii la sol foarte reduse. Deși este un personaj cu o influență mediatică deosebită, Musk trebuie să gestioneze cu mare atenție situația actuală deoarece reputația automobilelor electrice nu este încă puternic consolidată. De asemenea, o eventuală rechemare în service ar putea reprezenta un coșmar logistic și financiar pentru Tesla. De ce? Pentru că aceasta nu dispune de o rețea de dealeri oficiali sau service-uri autorizate. Asta înseamnă că, pentru a remedia eventuale defecțiuni, inginerii Tesla ar trebui să se deplaseze la fiecare client în parte, pentru că este greu de crezut că toți clienții Tesla ar accepta să li se expedieze piesele care trebuie înlocuite prin poștă.

Evident, costurile asociate deplasării inginerilor Tesla la fiecare proprietar ar fi uriașe, ca să nu mai vorbim de costurile de imagine. Pentru a gestiona criza din prezent, precum și eventualele probleme viitoare care vor apărea cu siguranță mai ales în cazul unor automobile atât de avansate din punct de vedere tehnologic cum sunt cele Tesla, Musk are nevoie de o rețea de service-uri autorizate și de mai puțină vehemență în comunicările din mass-media. Cele câteva incidente în care au fost  implicate modele Tesla sunt departe de a provoca daune ireparabile mărcii. Proprietarii de Tesla Model S au declarat că nu și-ar vinde automobilele și că au încredere deplină în marcă. Însă, dacă afirmațiile lui Musk se vor dovedi false sau dacă ancheta NHTSA va dovedi că Tesla a încercat să ascundă eventuale probleme în loc să le remedieze rapid, povestea frumoasă a lui Musk și a modelelor Tesla ar putea ajunge la un final cum nu se poate mai nefericit.

Foto: freepik