Unul din patru angajati ar renunta la locul de munca daca angajatorul sau ar sta prost la capitolul sustenabilitate.
Vrei sa iti depasesti concurenta in marele razboi pentru talente? Atunci e vremea sa incepi sa investesti in guvernanta de mediu, sociala si corporativa (ESG). Nu este un secret pentru nimeni ca angajatii, mai ales cei mai tineri, cauta in mod activ angajatori care se implica in sustenabilitate, alegand chiar si sa plece din companiile care nu fac din asta o prioritate.
Un raport recent al companiei de gestionare a activelor Mercer a constatat ca angajatorii cu scoruri ridicate ESG sunt considerati atractivi atat de catre angajatii lor, cat si de catre potentialii viitori angajati. In plus, 96% dintre angajatii ce apartin generatiei Y sustin ca sunt extrem de preocupati de mediu – si cer angajatorilor sa ia masuri pentru a deveni mai sustenabili.
Mai mult decat atat, un angajat din patru recunoaste ca ar renunta la serviciu daca ar afla ca angajatorul sau are un istoric slab de sustenabilitate.
Insa cine ar trebui sa se ocupe de promovarea ESG? Este oare aceasta o alta atributie pentru departamentul de Resurse Umane, sau directiva ar trebui sa vina de mai sus?
„Pentru mine, totul se rezuma la mesaje consecvente si repetate”, spune vicepresedintele executiv, Chief Legal Officer, Chief Sustainability Officer si Secretar Corporativ la Aecon, Yonni Fushman, citat de HRD. „Multe dintre companii publica in acest moment rapoarte de sustenabilitate, insa e posibil ca aceste rapoarte sa fie singurul loc in care angajatii aud despre sustenabilitate.
Sustenabilitatea trebuie sa fie o parte integranta a tuturor mesajelor, nu doar la nivel individual, pentru ca un mesaj pare cu atat mai real cu cat este auzit pana la cel mai de jos nivel din organizatie. Faptul ca acel ton vine de sus in jos conteaza foarte mult – daca oamenii aud de suficiente ori cuvantul sustenabilitate, vor intelege ca este important pentru CEO si pentru companie”, a explicat Fushman.
Directorul este campionul ESG
Incepand din perioada de pandemie, directorii executivi au devenit mai vizibili si mai accesibili ca niciodata. Angajatii se asteapta sa stie mereu care este pozitia echipei de conducere, care sunt lucrurile care conteaza pentru acestia si cum au in plan sa le integreze in cultura organizationala.
Daca ne gandim si la miscarea globala impotriva schimbarii climatice, iata ca directorii executivi au devenit dintr-o data noua imagine a sustenabilitatii companiei.
Departamentul de HR trebuie sa inteleaga acest mesaj si sa il promoveze in cel mai semnificativ mod, pentru ca astfel ar putea face diferenta intre retentie si un exod in masa.
„Industria noastra se confrunta cu o presiune fara precedent in ceea ce priveste atragerea si retinerea talentelor dupa pandemie”, a spus Gordana Terkalas, vicepresedinte senior pentru Resurse Umane la Aecon. „De-a lungul pandemiei, oamenii au avut timp sa se gandeasca la viata si la ceea ce isi doresc de la ea. La iesirea din pandemie, ei trebuie sa munceasca insa mai mult ca niciodata pentru a-si atinge obiectivele. Ei cauta un scop comun, un sentiment al comunitatii si, pentru ca in acest moment piata este a candidatului, au toate parghiile” a mai spus Terkalas.
„Ca atare, candidatii vor cauta organizatii care le pot oferi un mediu in care sa le fie recunoscuta capacitatea tehnica, dar si organizatii care actioneaza in beneficiul generatiilor viitoare. Ei cauta companii dedicate si implicate intr-un mod pozitiv in sustenabilitate. Pentru noi, concentrarea asupra sustenabilitatii a devenit mult mai profunda decat simpla publicare a unui raport. Punem astfel un accent autentic si esential pe crearea unui ecosistem pentru oameni, in care sa poata inflori cu adevarat.”
Sustenabilitatea este importanta pentru HR?
Desi multi lideri din domeniul HR inteleg importanta sustenabilitatii, un raport din 2014 al Centrului pentru Organizatii Eficiente constata ca numai 51% dintre acestia au spus ca sustenabilitatea este un obiectiv important pentru departamentul de Resurse Umane din compania lor. Acum, la aproape 10 ani, s-a schimbat oare aceasta atitudine?
Rolul departamentului HR a evoluat exponential in ultimii cativa ani – trecand de la o functie mai degraba administrativa la un partener strategic de baza. Mai mult decat atat, nu exista practic niciun aspect al afacerii in care acest departament sa nu fie implicat – de la sanatate si siguranta la restructurare si planificare anticipata, totul face parte din misiunea HR in 2022.
Odata cu cresterea avantului pentru cauze sociale – asa cum sunt sustenabilitatea si schimbarea climatica – vor creste si asteptarile angajatilor. Potrivit unui raport recent al Infogrid, 41% dintre angajati si-ar mentine locul actual de munca daca angajatorii lor s-ar angaja sa reduca emisiile. Daca cea mai mare preocupare a departamentului HR pentru anul urmator este atragerea si retinerea talentelor, ignora ESG pe propriul risc!
Cum sa iti amplifici eforturile de sustenabilitate?
Bugetul alocat pentru ESG depinde de dimensiunea companiei, insa nu va fi cazul sa spargi o banca pentru a plusa pe sustenabilitate. Lanturile de aprovizionare, de exemplu, sunt o problema majora pentru angajati. Un raport Morgan Lovell a constatat ca 95% dintre angajati cred ca este foarte important ca lantul de aprovizionare al companiei lor sa fie sustenabil, divers si transparent. Iata mai jos si alte modalitati de a-ti imbunatati scorurile ESG:
Masurarea si raportarea cu privire la statisticile de diversitate;
- Colaborarea cu organizatiile caritabile;
- Intensificarea securitatii cibernetice si a instruirii angajatilor;
- Transparenta si onestitatea fata de angajati, parti implicate si fata de publicul larg;
- Concediu anual pentru voluntariatul facut de angajati;
- Colaborari cu companii cu aceeasi mentalitate sustenabila.
Este extrem de important sa iti intelegi ratingurile ESG pentru a face modificarile necesare. Va trebui sa incepi cu o raportare amanuntita si o analiza a companiei cu privire la aspecte precum diversitatea, actiunile intreprinse impotriva schimbarii climatice si planurile de rezilienta. Dupa care va trebui sa intelegi pe ce probleme iti doresti sa te concentrezi si sa pornesti de acolo.
Stabileste KPI-uri si targeturi clare, care ar trebui analizate de doua ori pe an.
Pentru departamentul de Resurse Umane cel mai simplu mod de a masura impactul ESG este analizarea echipei. Membrii echipei sunt implicati in eforturile de sustenabilitate ale companiei? A contat sustenabilitatea pentru atragerea si retentia talentelor? Ce idei au angajatii cu privire la imbunatatirea practicilor? Detaliile conteaza foarte mult si adesea e greu sa obtii date analitice solide cu privire la probleme incerte. Cu toate acestea, interactiunea cu echipa si implicarea acesteia in eforturile companiei tale, te va ajuta sa analizezi ce ai facut bine si unde te poti imbunatati.
Foto: freepik