Ca urmare a rezultatelor slabe înregistrate de Ferrari în debutul actualului sezon de Formula 1, managerul echipei, Stefano Domenicali, și-a anunțat demisia.
Unele voci ar putea susține că demisia lui Domenicali nu reprezintă o supriză în contextul în care monoposturile Scuderiei Ferrari nu au reușit decât o clasare pe podium în primele 4 curse ale sezonului. Totodată, pilotul spaniol Fernando Alonso, care are un cuvânt foarte greu de spus în deciziile importante de strategie, a criticat deseori public lipsa de competitivitate a monoposturilor și se pare că ar fi pus o presiune deosebită pe Luca di Montezemolo pentru ca Domenicali să plece.
Italianul de 48 de ani și-a explicat decizia prin dorința de a produce o schimbare care să producă deja renumitul “șoc” în cadrul echipei. Domenicali și-a asumat responsabilitatea pentru rezultatele modeste din 2014 (Alonso a obținut un loc 3, două clasări pe locul 4 și un loc 9, în vreme ce Raikkonen a sosit pe locurile 7, 10 și 12) declarând:
“Există momente în viața noastră profesională când e nevoie de curajul de a lua o decizie grea și foarte dureroasă. Este important să facem o schimbare. În calitate de manager, îmi asum responsabilitatea – așa cum a facut-o întotdeauna – pentru situația pe care o traversăm.”
Domenicali a preluat postul de team principal în 2008 de la legendarul Jean Todt, în mandatul căruia Ferrari obținuse cele mai bune rezultate din istorie cu Michael Schumacher ca vârf de lance. Alegerea lui Domenicali pentru a-l înlocui pe Jean Todt a fost mereu privită cu o notă de scepticism deoarece italianul din Bologna nu avusese mari tangențe cu motorsportul, background-ul său profesional fiind mai degrabă legat de logistică, administrație și resurse umane decât de sporturile cu motor. Practic, Domenicali era singurul team principal care nu avea o experiență relevantă în Formula 1, mai ales dacă îl comparam cu Paddy Lowe de la Mercedes sau Christian Horner de la Red Bull.
Tocmai din acest motiv, anunțul privind succesorul lui Domenicali a suprins pe toată lumea. Omul desemnat să-înlocuiască pe Domenicali este Marco Mattiacci, un personaj foarte apreciat în cadrul companiei, dar, ca și Domenicali, lipsit de orice fel de experienţă în Formula 1 (Mattiacci este fost Director Executiv al diviziei Ferrari din regiunea Asia-Pacific intre 2006-2009 şi Președinte al Ferrari America de Nord din 2010 până în prezent). Deși Mattiacci are capacitățile manageriale necesare pentru a gestiona o echipă de Formula 1, lipsa sa de experiență în lumea sportului cu motor nu-l vor ajuta să controleze tensiunile și intrigile politice din paddock (mai ales că relația dintre cei doi piloți ai echipei nu va fi ușor de gestionat).
Tocmai din acest motiv, presa sportivă speculează că rolul lui Mattiacci este de a asigura un interimat liniștit până când Ferrari va reuși să recruteze un team principal cu experiență. Cel mai vehiculat nume este cel al lui Ross Brawn, unul dintre cei apreciați ingineri din Formula 1 și fost angajat al Ferrari. Omul care a obținut performanțe cu Ferrari, Benetton, Honda și cu echipa pe care a înființat-o, Brawn GP, și-a anunțat retragerea din motorsport la începutul lui 2014 însă este greu de crezut că ar putea rezista tentație de a reveni în F1 ca team principal al Ferrari. Este indiscutabil că venirea lui Brawn ar ajuta Ferrari să devină un concurent redutabil pentru Red Bull și Mercedes încă din actualul sezon așa că singura întrebare rămâne dacă oficialii Ferrari vor reuși să-l convingă pe britanic să accepte oferta lor.
Foto: freepik