Una dintre cele mai importante si, totusi, cele mai simple parti ale intretinerii unui vehicul cu transmisie automata este schimbarea uleiului de transmisie. De obicei, trebuie sa se intample cel putin o data la 100.000 de km, dar in functie de cat de mult conduci si de stilul tau de condus, e posibil sa descoperi ca trebuie sa il schimbi mai des. Pentru a sti exact cat de des ar trebui sa schimbi uleiul de transmisie, poti verifica oricand programul de intretinere furnizat de OEM.
Dar ce se intampla cand nu respecti acest program si tot amani momentul in care ajungi in sfarsit sa schimbi lichidul de transmisie? Cum iti afecteaza asta masina? Afla totul in cele ce urmeaza.
Ce este uleiul de transmisie?
Uleiul este deosebit de important in transmisiile automate, care se pot supraincalzi foarte repede daca si cand fluidul de transmisie nu isi poate face treaba principala.
Fluidul de transmisie este, asadar, o componenta cruciala a functionarii sistemului de transmisie. Sarcina sa este aceea de a lubrifia piesele mecanice, de a mentine presiunea fluidului, de a raci, de a preveni oxidarea, de a conditiona garnitura si de a preveni rugina. In principiu, fluidul de transmisie are importanta sarcina de a mentine lucrurile in stare de functionare fara probleme in sistemul de transmisie.
De asemenea, ajuta la functionarea supapelor, la frecarea curelei de franare, la conversia cuplului si la lubrifierea cutiei de viteze.
Transmisiile automate se pot deteriora in timp si uneori poti descoperi ca nici schimbarea lichidului de transmisie nu poate impiedica acest lucru. Cu toate acestea, repararea sau inlocuirea unei transmisii automate este costisitoare, asa ca cel mai bine este sa respecti intervalele recomandate pentru schimbarea uleiului.
De ce trebuie sa schimbi uleiul in transmisia automata?
Schimbarea uleiului pentru cutia de viteze este unul dintre cele mai importante task-uri pentru o masina. De ce? Pentru ca orice mecanism are nevoie de lubrifiere. In plus, ca si alte fluide vitale pentru vehicule, uleiul de transmisie se deterioreaza in timp.
Uleiul lucreaza in mod constant pentru a reduce solicitarile asupra cutiei de viteze, mentinand-o functionala in momentele de varf. Dar, la fel ca majoritatea lubrifiantilor, el va necesita inlocuire, in caz contrar acumularea lenta a depunerilor poate infunda filtrul cutiei de ulei si ii poate deteriora componentele, ceea ce duce la reparatii costisitoare.
Cutia de viteze este un element foarte important pentru masina. De fiecare data cand schimbi vitezele, uleiul capata diverse reziduuri (aschii pe pinioane, pilitura de fier) si este supus la temperaturi foarte ridicate. Toate acestea modifica gradul de oxidare si proprietatile de lubrifiere, fluidul devine supra-contaminat si va incepe sa capete o vascozitate mai mare. Cand se intampla, este din ce in ce mai putin capabil sa raceasca sau sa lubrifieze. Acesta este punctul in care trebuie sa schimbi lichidul.
Cand trebuie sa schimbi lichidul de transmisie?
Daca ai mai pus aceasta intrebare, in mod cert ai primit raspunsuri diferite. Unii producatori de automobile recomanda schimbarea uleiului de transmisie la 150.000-200.000 de kilometri, ceea ce este mult, daca ne gandim bine.
Un sofer obisnuit parcurge aproximativ 15.000 de kilometri pe an, asa ca operatiunea de schimbare a lichidului de transmisie se va face in aproximativ 6 ani. Si cine stie in ce stare va fi lichidul peste 6 ani?
De aceea este bine sa schimbi lichidul de transmisie mai devreme, odata la 2-3 ani, sau o data la 70.000 de kilometri.
Lichidul de transmisie este in general rosu. Pe masura ce se deterioreaza, are tendinta de a deveni maro inchis sau chiar negru. De asemenea, poate mirosi a ars, ceea ce poate fi un semn ca trebuie schimbat sau ca transmisia ta incepe sa aiba probleme.
Semne ca trebuie sa inlocuiesti uleiul de transmisie automata:
– schimbarea treptelor de viteza nu se mai face intr-un mod lin
– vitezele se schimba cu intarziere
– transmisia face zgomot in timpul condusului si schimbarii vitezelor
– cutia de viteze tremura la schimbarea vitezelor
– cutia de viteze produce mici socuri la schimbarea vitezelor
– urme de ulei murdar si mazga pe joja
Nu subestima niciodata importanta unui schimb al lichidului de transmisie. Este o operatiune simpla, dar critica de intretinere, pe care trebuie pur si simplu sa o faci!
Cum se schimba lichidul de transmisie?
Cand este nou, lichidul de transmisie are in general o culoare rosie sau roz. In timp, pe masura ce devine mai contaminat, va trece spre un portocaliu/maro mai inchis. Poti verifica singur starea la majoritatea masinilor prin simpla inspectare a jojei lichidului de transmisie.
In termeni simpli, lichidul de transmisie se schimba in acelasi mod in care se schimba si uleiul de motor. Acesta este depozitat intr-un rezervor de lichid aflat la baza unitatii de transmisie. Cand lichidul nu mai poate fi folosit, acesta trebuie evacuat si apoi inlocuit cu lichid proaspat.
Procedura este destul de simpla, dar inca nu este un task pe care oamenii au curajul sa-l faca singuri, pentru ca nu au nicio modalitate de a ridica masina stabil si in siguranta pentru a avea acces dedesubtul ei.
Ce se intampla daca nu schimbi uleiul de transmisie?
Iata care sunt consecintele care pot aparea daca si cand nu schimbi lichidul de transmisie la momentul potrivit.
Transmisia se supraincalzeste
Primul si poate cel mai evident efect este cresterea nivelului de caldura in sistemul de transmisie. Atunci cand situatia devine farte grava, poti simti asta chiar prin schimbatorul de viteze. Pentru ca functia cheie a fluidului este aceea de a reduce frecarea, faptul ca nu schimbi lichidul de transmisie va duce la o crestere uriasa a frecarii, deoarece fluidul contaminat mai vascos nu poate lubrifia in mod corespunzator piesele metalice.
Schimbarea vitezelor se face dezordonat
Cand sistemul de transmisie nu este lubrifiat si racit corespunzator, vei observa ca schimbarea vitezelor va fi foarte slabita si tensionata. Probabil vei simti fiecare schimbare de viteza ca fiind greoaie. Cand utilizezi un sistem avansat, cum ar fi cutia de viteze cu schimbare directa (DSG) Volkswagen cu 7 trepte, e clar ca ai investit intr-una dintre cele mai avansate cutii de viteze. Ea va functiona fara probleme, insa fara lichid si ea poate ajunge sa functioneze greoi.
Cutia de viteze patineaza
Chiar si atunci cand masina intra in treapta de viteza dorita, vei descoperi ca e dificil sa o mentii acolo. Acest lucru va deveni foarte vizibil atunci cand incerci sa accelerezi, dar vei obtine o acceleratie lenta si lipsita de inspiratie, deoarece treptele aluneca si nu exista putere acolo unde trebuie. Alunecarea vitezei poate deveni chiar o problema de siguranta, asa ca este foarte important sa inlocuiesti lichidul pentru a te asigura ca nu exista astfel de probleme.
Un risc mai mare de scurgeri
Daca nu schimbi lichidul atunci cand ar trebui sa o faci inseamna ca nu vei avea sansa ca un profesionist sa iti inspecteze transmisia, vasul pentru lichid si alte componente cheie din cutia de viteze si din jurul acesteia. O schimbare a lichidului de transmisie este o sansa ca mecanicul sa se asigure ca totul este in stare buna.
Concluzie
In concluzie, schimbarea regulata a lichidului de transmisie automata este esentiala pentru a mentine performanta optima si longevitatea transmisiei vehiculului tau. Neglijarea acestui aspect poate duce la uzura prematura, functionare defectuoasa si reparatii costisitoare. Prin respectarea intervalelor recomandate de schimb si utilizarea unui lichid de calitate, poti asigura o functionare lina si eficienta a transmisiei, protejand in acelasi timp investitia pe termen lung in vehiculul tau. Nu uita, intretinerea corecta a transmisiei este cheia pentru o experienta de condus fara probleme si fara griji.
Foto: freepik