Deși este este cel mai mare producător de automobile din Europa și cunoaște o ascensiune fără precedent pe piețele extrem de profitabile din China și Brazilia, Volkswagen și-a anunțat intenția de a deveni un jucător cu greutate și pe piața din SUA. Obiectivul final al VW: să detroneze Toyota din poziția de cel mai mare producător de automobile din lume până în 2018.
Pentru a reuși, VW are neapărată nevoie să-și mărească cota de piață în SUA, după ce la mijlocul anilor 2000 aceasta s-a diminuat până la un neverosimil 2%. Lansarea unor noi modele (Jetta, noul Beetle și Tiguan), precum și investițiile semnificative în fabricile din Chattanooga (SUA) și Puebla sau Silao (Mexic) au relansat marca germană pe piața americană. Între 2009 și 2012, VW și-a dublat vânzările în America de Nord și a livrat în showroom-uri modele care în sfârșit rezonau cu gusturile clientului american. Scepticii începeau să creadă în revenirea germanilor pe piața americană.
Pe măsură ce anul 2013 se apropie de final, vânzările VW din SUA au alunecat pe o pantă descendentă, iar speranța s-a transformat din nou în scepticism. Vânzările VW au scăzut timp de 7 luni la rând (chiar cu 18% în Octombrie) deși piața a crescut cu 8%, iar ținta de 800.000 de unități VW livrate pe piața din SUA pare tot mai greu de atins. Mulți dintre dealerii VW din SUA susțin că această scădere este doar o nouă etapă din evoluția sinusoidală a mărcii pe piața americană. După ce în 1949 a lansat prima generație a Broscuței în America, VW a ajuns prima marcă de import care a dobândit o cotă de piață importantă în SUA, apogeul fiind atins în 1970, când s-au livrat 569,183 de unități. Au urmat perioade de revenire în anii 80 și apoi scăderi dramatice la mijlocul anilor 2000. Acum, dealerii VW din SUA se tem că istoria se va repeta și au început să ceară socoteală directorilor de vânzări VW din America de Nord.
Care sunt însă cauzele acestei crize? Dealerii nord-americani se plâng de faptul că, într-o lume a crossover-ului, ei înfruntă concurența doar cu Jetta, Passat și Tiguan. VW Tiguan este o mașină axată pe dinamism și plăcerea condusului, în timp ce cumpărătorii americani sunt atrași de spatiul mare și confortul oferit de modelele japoneze ca Toyota Rav4. Gama de modele din SUA a îmbătrânit și doar Beetle a înregistrat o creștere a vânzărilor tocmai datorită lansării unei noi versiuni cabrio. Pentru a agrava situația, concurenții japonezi și-au revenit după criza provocată de tsunami-ul din 2011 și, profitând de devalorizarea yenului, au lansat modele noi pe piața, în vreme ce producătorii coreenii câștigă teren prin politica de prețuri tot mai agresivă.
Dacă în Europa noul Golf este cea mai vândută mașină încă de la lansare, pe piața din SUA, VW a amânat lansarea noului model compact și încă vinde versiunea anterioara (Golf 6) din motive de planificare a producției și strategie de piață – strategie care pare una fundamental greșită, deoarece Jetta (cel mai bine vândut model din SUA) nu mai poate face față concurenței doar alături de Passat. Jonathan Browning, CEO al Volkswagen Group America, recunoaște problema dar afirmă că odată cu reîmprospătarea gamei vânzările își vor reveni, iar angajamentul grupului față de piața nord-americană ramâne unul extrem de solid. Cert este că reînnoirea și chiar îmbogățirea gamei VW (din care lipsește inexplicabil pick-up-ul Amarok, o mașină cu adevărat pe gustul americanilor) trebuie să se producă în cel mai scurt timp, deoarece rollercoasterul VW din SUA tocmai și-a început o nouă coborâre amețitoare.
Foto: freepik