Cei mai importanți producători globali de automobile precum General Motors, Nissan, Volkswagen și Renault sunt obligați să-și reanalizeze strategia pentru creșterea vânzărilor pe piața din India.

Sufocați de presiunea venită din partea producătorilor locali precum Maruti Suzuki India, aceștia au fost forțați să recurgă la măsuri drastice precum concedieri masive în rândul angajaților de la nivel local pe fondul nerealizării obiectivelor de vânzări. GM și Renault au anunțat deja eliminarea a sute de locuri de muncă precum și reducerea nivelului de producție, iar analiștii susțin că acesta ar putea fi doar începutul dacă situația nu se va schimba rapid.

Nici grupul Volkswagen nu se bucură de succes pe piața din India. Germanii își continuă eforturile de a poziționa Skoda drept un brand premium care se situează ca preț și imagine mult deasupra producătorilor indieni. Deocamdată aceste eforturi nu au generat rezultatele scontate.

O strategie mai eficientă de a cuceri piața din India devine imperios necesară în contextul în care piața a revenit pe creștere în martie 2015 și de atunci înregistrează cifre tot mai bune de vânzări în fiecare lună. De această creștere însă nu beneficiază decât mărcile locale și coreenii de la Hyundai. În iulie de exemplu, Maruti a atins o cotă de piață de peste 50%, o cifră istorică și un record pentru producătorul indian în ultimul deceniu. La polul opus Guillaume Sicard, președintele Nissan India, a declarat pentru Reuters că alianța Renault-Nissan va elimina sute de joburi la fabrica sa din sudul Indiei. Reprezentanții GM au anunțat la rândul lor că vor închide două facilități de producție în India.

În vreme ce vânzările de mașini au crescut cu 5% la sfârșitul lui martie, mărcile din portofoliul GM, Renault, Ford sau Volkswagen au înregistrat scăderi ale vânzărilor de 2 cifre. Coreenii de la Hyundai și indienii de la Maruti în schimb s-au bucurat de creșteri de 11% fiecare. Este clar faptul că producătorii japonezi și europeni trebuie să-și schimbe radical abordarea în India până nu este prea târziu. Iar timpul nu prea mai are răbdare cu ei deoarece atât Hyundai cât și Maruti intenționează să exercite mai multă presiune prin lansarea unor SUV-uri, automobile tot mai căutate de clienții indieni. În mod tradițional, acest segment era dominat de modelele de import, dar o poziționare inteligentă de preț ar putea înclina balanța în favoarea liderilor pieței din India: Maruti și Hyundai.

Atrași de potențialul enorm de creștere al pieței din India, producătorii europeni și japonezi au construit numeroare fabrici de capacitate mare în India în așteptarea unei explozii a cifrelor de vânzări. Însă această explozie nu a mai sosit. Ce este de făcut în prezent? Producătorii globali trebuie să vină cu noi modele mici și ieftine pe piață. De asemenea, acestea ar trebui adaptate cu atenție capricioasei piețe indiene. O atenție mărită ar trebui acordată și dezvoltării rețelei de concensioari mai ales având în vedere că India este o țară foarte mare. Într-un interviu acordat Automotive News, consultantul PwC Abdul Majeed a afirmat că producătorii europeni și japonezi au venit cu prețuri mici în India, dar au neglijat costul total de întreținere, element foarte important pentru clientela din India care nu se uită doar la prețul inițial de achiziție ci și la costurile de întreținere și consumul de combustibil.

Foto: freepik