După ani de criză și vânzări în scădere care au dus și la închiderea multor fabrici din occident și concedierea a mii de angajați, soarele pare să fi ieșit pe strada producătorilor de automobile prezenți pe piața din Europa. Conform PricewaterhouseCoopers Autofacts, producția de automobile în Europa va crește cu un procent în ianuarie 2015 ajungând la 1,36 de milioane de unități. Procentul de creștere poate părea modest, dar plasat în contextul scăderilor din ultimii ani, reprezintă un semn foarte bun și consemnează o stabilizare reală a volumelor de vânzări mai ales că vorbim de 5 luni consecutive de creștere.
Creșterea de 1% vine după ce producția crescuse deja cu 25 de procente în decembrie 2014 când producătorii nu au mai închis fabricile de sărbători pentru a face față cererii și pentru a alimenta showroom-urile cu cele mai noi modele din gamă. Dacă în anii de criză producătorii își închideau fabricile în perioada Crăciunului pentru a-și limita pierderile, anul acesta fabricile VW sau Opel au funcționat la capacitate maximă pentru a livra modele foarte solicitate precum Golf sau Corsa. Și Mercedes a avut dificultăți în a onora numărul mare de comenzi pentru C-Classe, un model cu un preț nu tocmai accesibil.De obicei, după o creștere mare de producție cum a fost cea din decembrie, urmează o perioadă de scădere deoarece producătorii și dealerii acumulează stocuri foarte mari pe care încearcă se le epuizeze. Totuși, luna ianuarie aduce o mică creștere consemnând trendul pozitiv al pieței.
BMW, Fiat, Ford și Volkswagen sunt mărcile care prognozează cele mai mari creșteri de volume de producție în special datorită modelelor Fiat 500X, BMW Seria 2, VW Golf și Sportsvan sau Ford Fiesta. Cristoph Stuermer, analist la PwC Autofacts, a declarat pentru Automotive News: „Lucrurile merg bine. Uitați-vă la furnizorii de componente. Ei suferă pentru că nu reușesc să producă suficiente piese pentru a face față cererii din partea producătorilor.” Conform analizei PwC, achizițiile de flote realizate de către corporații au avut și ele un impact pozitiv asupra cererii de automobile în Europa.
Creșterea de la nivel european s-a tradus și într-o binevenită revenire a pieței auto din România. În primele zece luni ale lui 2014, vânzările de automobile noi din România au crescut și s-a ajuns la aproape 59,000 de înmatriculări, adică mai mult decât pe tot parcursul lui 2013 (când nu s-a depășit borna de 55,000 de unități). Estimările pentru 2015 vorbesc despre 80,000 de automobile comercializate în România o cifră care aduce aminte de anii 2006-2007 când se înregistrau cifre spectaculoase de vânzări. În aceste condiții, nu putem să nu ne întrebăm care ar fi fost cifrele de vânzări în 2014 dacă Guvernul României nu ar fi adoptat măsuri protecționiste aberante cum este cazul timbrului de mediu. Oare putem spera la o maturizare a pieței de automobile unde și persoanele fizice nu doar cele juridice (a se citi companiile de leasing) pot contribui la creșterea vânzărilor?
Foto: freepik