Enzo-Ferrari1

În Februarie 1898, într-o familie modestă din Modena, se naște un băiețel a cărui constituție firavă nu îi prevestea un viitor stralucit. Lipsit de posibilități materiale, acesta nu își permite să urmeze o școală renumită, iar în jurul vârstei de 10 ani, singura distracție pe care și-o poate permite este să asiste alături de tatăl său, Alfredo, la cursele de mașini organizate în Bologna. Micul Enzo Ferrari este fascinat de masini, de piloți, de mirosul de combustibil, de mecanicii murdari de ulei și de agitația lor continuă din pauzele dintre curse. Orizontul său anterior limitat de sărăcie se deschide brusc, iar în mintea tânărului încolțește un vis conturat foarte clar: acela de a deveni pilot de mașini de curse.

Nimic nu-i va înfrânge voința de a-și vedea visul împlinit, iar caracterul său puternic îl va ajuta să treacă peste pierderea tatălui și fratelui său, răpuși de o gripă puternică în timpul Primul Război Mondial. La doar 20 de ani, Enzo devine stâlpul familiei într-o țară răvășită de război, iar visele sale par deja imposibil de realizat. Tânărul nu este descurajat de situația grea și se angajează la o companie mică de automobile numită CMN (Costruzioni Meccaniche Nazionali), care se ocupa de recondiționarea camioanelor vechi. Astfel, își putea întreține familia și, foarte important, își putea cultiva în continuare pasiunea deoarece compania CMN avea o mică echipă de curse auto unde Enzo își începe cariera de pilot. Cursul vieții sale urmează apoi o traiectorie fericită și, în 1920, Enzo se angajează la Alfa Romeo, unde, alături de unii dintre cei mai buni ingineri auto din perioada respectivă începe să obțină primele sale victorii în cursele auto. În 1923, Enzo cumpără o emblemă ce avea să devină legendară: „Căluțul cabrat”. Acest simbol decorase avionul de vânătoare al celui mai prestigios pilot italian din Primul Război Mondial, Francesco Baracca și, începând din 1932, avea să-și facă aparițiile pe mașinile echipei conduse de Enzo.

Pe lângă aptitudinile de pilot, tânărul și ambițiosul italian începe să-și descopere și abilitațile de manager și organizează în cadrul Alfa Romeo, echipa de curse al cărui nume rămâne neschimbat și astăzi: Scuderia Ferrari. Legendara echipă avea să câștige toate cursele importante din motor-sport: Formula 1 (16 titluri de campioni la constructori), Cursa de 24 de ore de la Le Mans, Cursa de 24 de ore de la Daytona, Mille Miglia, Carerra Panamericana. Cu o mână de fier, Enzo și-a condus echipele spre performanță exercitând o presiune psihologică covârșitoare asupra piloților săi și încurajând rivalitatea dintre coechipieri pentru poziția de numărul unu în echipă. Instinctul său extraordinar i-a permis să identifice cei mai talentați piloți, dotați cu personalități extrem de puternice pe care i-a convins să-i conducă mașinile spre glorie: Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari, Phil Hill, Jon Surtees, Gerhard Berger și Niki Lauda. În privat, cu mândria unui tată, Enzo le spunea apropiaților că mașinile sale sunt adevăratele campioane. A învins orice obstacol financiar recunoscând importanța pentru fenomenul motorsport a sponsorilor puternici ca Pirelli, Shell sau Fiat și loviturile din viața privată cum ar fi pierderea timpurie a fiului său Alfredino „Dino” (pe care îl crescuse pentru a deveni succesorul său). Pe lângă mașinile de curse, a dezvoltat mașini de stradă care azi sunt considerate adevărate repere pentru  evoluția automobilelor sport din toate timpurile cum ar fi Dino 246 GTS, F355 Spider, Testarossa, F40 sau 575 Maranello. În 2002 a fost lansat și modelul Ferrari Enzo, un omagiu adus fondatorului companiei și o extravaganță tehnologică plină de tehnologii avansate preluate din Formula 1.

Povestea lui Enzo Ferrari s-a închiat în 1988 când acesta s-a stins din viață la 90 de ani, ieșind de pe scena vieții cu aceeași discreție și modestie care l-a caracterizat și în timpul vieții. Înainte de orice, viața lui Enzo Ferrari este povestea celor care nu renunță la pasiunile lor ci le cultivă la extrem transformându-le într-un mod de viață. Moștenirea rămâne automobilul sport în cele mai frumoase și exclusiviste manifestări ale sale, admirat și dorit de pasionații de automobile din toată lumea.

Foto: freepik