Acest articol este realizat cu contributia lui Thomas Akkerhuis, analist energetic, si a lui Richard Baker, consilier energetic principal, ambii facand parte din echipa Shell Scenarios.
Pe masura ce se apropie G20, gazduit in Brazilia, si incep sa apara discutii privind COP30 in 2025, tot in Brazilia, eforturile climatice proprii ale Braziliei si sistemul sau energetic devin subiecte de prim-plan.
Intr-un articol recent, Financial Times descrie provocarile cu care se confrunta tara in echilibrarea a doua ambitii fundamentale: sa devina un lider global in domeniul mediului si, in acelasi timp, sa-si consolideze pozitia de jucator global in productia de petrol.
Exista un scepticism natural cu privire la posibilitatea de a echilibra aceste pozitii aparent contradictorii, observatorul climatic afirmand ca “Nu poti fi un lider in domeniul mediului si al climei si, in acelasi timp, sa devii un mega-producator de petrol.” Poate ca Brazilia urmeaza un drum foarte restrans in acest sens, dar exista motive intemeiate pentru a face acest lucru.
In iunie anul acesta, echipa Shell Scenarios a publicat o schita de scenarii pentru Brazilia, despre care s-au publicat deja mai multe postari pe blog, de exemplu, aceasta. Schita este derivata din cele mai recente scenarii de securitate energetica ale Shell. Schita arata, printre altele, ca ambele ambitii sunt realiste pentru Brazilia:
- Brazilia are un potential enorm de a gestiona emisiile de carbon la nivel global prin schimbari in utilizarea terenurilor, si poate contribui la decarbonizarea lumii prin productia de biocombustibili. Cererea globala emergenta pentru aceasta capacitate, datorita presiunilor generate de schimbari climatice, reprezinta motive importante pentru a valorifica aceste oportunitati.
- Brazilia dispune de rezerve semnificative de combustibili fosili, cu potentialul de a dezvolta si mai mult. Exista un argument economic important pentru valorificarea acestora. In prezent, Brazilia are un produs intern brut sub media globala (pe cap de locuitor), iar distribuirea acestuia este mai inegala decat media globala (conform coeficientului Gini). Multe alte tari si-au construit, de asemenea, bogatia pe baza productiei si consumului de combustibili fosili.
Schita reprezinta un studiu aprofundat al viitorurilor potentiale pentru sistemul energetic si de carbon al Braziliei, analizate prin prisma a doua scenarii: Sky 2050 si Archipelagos.
Ambele pornesc de la realitatile anilor 2020, inclusiv lupta pentru a pune capat defrisarilor in Brazilia. Pe masura ce trece timpul in anii 2030, Sky 2050 adopta o abordare normativa care incepe cu rezultatul dorit de emisii nete zero la nivel global in 2050 si lucreaza invers pentru a explora modalitatile prin care acest rezultat ar putea fi atins. Concentrandu-se pe securitate prin interes reciproc, lumea atinge obiectivul, iar cresterea temperaturii globale este de sub 1.5C pana in 2100.
Archipelagos urmeaza o cale posibila intr-o lume care se axeaza pe securitate prin interes propriu. Chiar si asa, schimbarea este in continuare rapida, iar lumea se apropie de emisii nete zero pana la sfarsitul secolului, dar rezultatul in materie de temperatura in 2100 ramane la un platou de 2.2C.
Punctul de plecare pentru o analiza mai profunda a perspectivelor braziliene in productia de petrol este cererea globala anticipata in fiecare scenariu. Figura de mai jos ilustreaza aceasta evolutie pana in 2060. Cererea in 2030 ramane cel putin la nivelurile din 2023 in ambele scenarii, iar doua decenii mai tarziu, in 2050, cand Sky 2050 atinge emisii nete zero de CO2, intervalul scenariului este inca intre 40-85% din nivelurile din 2023. Desi un combustibil precum carbunele poate scadea rapid intr-o lume care vizeaza emisii nete zero, cererea semnificativa pentru petrol va continua sa existe pana cel putin in a doua jumatate a secolului.
Petrolul are o multitudine de utilizari, iar pentru multe dintre ele, o alternativa cu emisii mai scazute de carbon nu este inca disponibila la scara larga. Desi lumea a inregistrat progrese semnificative in electrificarea masinilor si a camioanelor usoare, iar aceasta tendinta se accelereaza in ambele scenarii, decarbonizarea transportului rutier de marfa pe distante lungi intarzie cu cel putin un deceniu fata de masini: in 2050, cererea de petrol in sectorul transportului rutier de marfa nu s-a nici macar redus la jumatate in Sky 2050, iar in Archipelagos a crescut chiar.
Alte forme de transport grele intampina si mai multe dificultati in a se indeparta de petrol: de exemplu, avioanele, navele si utilajele agricole. Electrificarea este adesea imposibila, iar alternative precum biocombustibilii si hidrogenul sunt in stadiu incipient. In Archipelagos, cererea de petrol pentru aceste scopuri creste in urmatoarele 3-4 decenii. Iar in final, petrolul este esential pentru industria chimica – o industrie care este pregatita sa creasca, pe masura ce tot mai multi oameni din tarile in curs de dezvoltare adopta un stil de viata cu venituri medii.
Avand in vedere ca lumea va avea nevoie de surse solide si de incredere de petrol brut in decursul urmatoarelor decenii, cum se poate integra Brazilia in acest context? Diagramele de mai jos prezinta productia de petrol din Brazilia in cele doua scenarii, comparata cu cererea interna si declinul natural al zacamantelor, in absenta unor investitii suplimentare. Amintiti-va ca Brazilia utilizeaza deja in mod semnificativ etanolul pentru transportul rutier de pasageri si biodieselul pentru camioane, utilizare in crestere.
Ambele scenarii prezinta o crestere a productiei pe termen scurt, deja asigurata, datorita dezvoltarii zacamantelor Buzios si Mero, cu decizii de investitii deja luate. Diferenta consta in ceea ce se intampla in jurul anului 2040 si ulterior.
In Sky 2050, declinul natural corespunde cu scaderea cererii interne din 2040 incolo, permitand totusi Braziliei sa mentina o cota de piata globala de 3% in productia de petrol. In acest scenariu, Brazilia devine priceputa in gestionarea emisiilor de carbon si atinge emisii nete zero in jurul anului 2040, inaintea aproape tuturor celorlalte tari din lume. Pastrarea rolului sau de producator de petrol si cresterea exporturilor pe termen scurt nu submineaza obiectivele de emisii nete zero.
In Archipelagos, productia de petrol devine o contributie tot mai importanta la economia tarii, depasind cererea interna si marind cota de piata la aproape 7% din productia globala. In acest caz, petrolul brazilian este suficient de competitiv pentru a prelua cota de piata de la alte tari. Totusi, acest lucru nu se intampla de la sine: cele mai bune zacamante au fost deja comercializate, iar, desi linia de coasta subexplorata extinsa are un potential imens, nu vine cu garantii. In plus, chiar si daca nu ar fi destinat exportului, investitiile continue si explorarea ar fi necesare doar pentru a mentine nivelurile actuale de securitate energetica.
In ambele scenarii, Brazilia este un producator important de petrol – cel putin in urmatorul deceniu, oferind o oportunitate de a sprijini economia sa in crestere. Iar dupa aceea, Brazilia va continua sa produca petrol – cel putin pentru a-si satisface cererea interna, si posibil pentru a-si marita cota de piata globala. In plus, in Archipelagos, Brazilia devine un furnizor regional cheie, oferind o securitate energetica imbunatatita pentru tarile bazinului atlantic, securitatea fiind o caracteristica predominanta a scenariului. Atat scenariile de securitate energetica, cat si schita de scenarii pentru Brazilia, prezinta o perspectiva similara privind cresterea productiei de petrol in urmatorul deceniu, inainte ca divergenta semnificativa sa inceapa.
Nu toate directiile de dezvoltare prezentate in schita sunt atat de divergente, asa cum se poate observa mai jos. In ambele scenarii, productia de biocombustibili se va dubla la mijlocul secolului, iar tendinta defrisarilor continue va fi intrerupta. In ambele scenarii, pe segmentul biocombustibililor, se contureaza o piata larga, pe masura ce sectoarele si tarile cauta sa inlocuiasca combustibilii pe baza de petrol cu biocombustibili – de exemplu, in aviatie.
Articolul 6 din acordul Paris ofera posibilitatea sectoarelor si tarilor de a investi in proiecte legate de utilizarea terenurilor in Brazilia, pentru a compensa emisiile dificil de redus.
Este un drum restrans pentru Brazilia, dar tara poate valorifica la maximum resursele sale de petrol, in timp ce isi dezvolta potentialul de biocombustibili si de gestionare a carbonului. Ambele ofera beneficii extinse, avand in vedere cererea globala continua de petrol si accentul pus pe securitatea aprovizionarii, precum si cererea globala in crestere pentru combustibili cu emisii mai scazute de carbon si mecanisme de eliminare a carbonului. Singura diferenta reala dintre scenarii este combinatia si momentul in care se realizeaza aceste lucruri.
Nota: Scenariile Shell nu sunt predictii sau asteptari privind ceea ce se va intampla sau ceea ce probabil se va intampla. Ele nu reprezinta strategia Shell, nici planul de afaceri al Shell; ele reprezinta unul dintre multele inputuri folosite de Shell pentru a stimula gandirea in procesul de luare a deciziilor. Cititi mai multe in definitii si nota de precautie. Scenariile se bazeaza pe date, sunt construite folosind modele si contin perspective ale expertilor de top din domeniile relevante. In final, pentru toti cititorii, scenariile sunt menite sa ajute la luarea unor decizii mai bune. Ele stimuleaza gandirea, largesc orizonturile si exploreaza presupunerile.
Foto: freepik