Pilotul german al echipei Infinity Red Bull, Sebastian Vettel este rapid. Poate prea rapid. Germanul pleacă în cursa de la Suzuka cu un avans de 77 de puncte în fața spaniolului Fernando Alonso, care s-a luptat tot sezonul să scoată cât mai mult din monopostul său Ferrari. După abandonul din cursa de la Silverstone, Vettel a câștigat 4 Grand Prix-uri din 6, reușind în 2013 să-și adjudece 8 dintre cele 14 curse ale sezonului. Cu un total de 34 de victorii în carieră, Vettel este, la doar 26 de ani, pe locul patru în topul all time al piloților din F1. Doar Michael Schumacher, Alain Prost și Ayrton Senna au deocamdată mai multe victorii decât germanul. Maniera în care Vettel a dominat sezonul 2013 readuce în prim plan întrebarea esențială: se datorează succesul lui Sebastian Vettel talentului său prodigios sau geniului inginerului Adrian Newey, acest artist al aerodinamicii și al artificiilor inginerești de mare efect? În cariera sa, Newey a obținut în calitate de inginer și designer șef, nu mai puțin de 9 titluri în Formula, 1 iar monoposturile pe care le-a realizat au dominat mai toate sezoanele din F1 în perioada 1990-2012.
Nu puțini sunt cei care susțin un zvon apărut după Grand Prix-ul Canadei de la Montreal din iunie. Conform acestor zvonuri, echipa Red Bull a reușit să găsească o modalitate de a utiliza un sistem inovativ și greu de depistat de control a tracțiunii (sistemul clasic de control al tracțiunii este interzis in F1). Sistemul i-ar permite lui Vettel să accelereze mai repede și mai eficient la ieșirea din curbe deoarece computerul care gestionează sistemele electronice ale monopostului ar optimiza livrarea puterii către roți în funcție de aderența anvelopelor. Totuși, toate unitățile de control al motorului (ECU) sunt analizate de inspectorii F1 la fiecare cursă și ar fi dificil dacă nu imposibil ca Red Bull să ascundă un sistem activ de control al tracțiunii chiar sub nasul inspectorilor FIA. Însă, conform website-ului Racecar Engineering, Newey a reușit să lege suspensia monopstului RB9 al lui Vettel de sistemul hibrid de recuperare a energiei kinetice (KERS).
Prezent de câțiva ani pe toate monoposturile din F1, KERS-ul le oferă piloților o rezervă de putere suplimentară pentru intervale scurte de timp. Sistemul funcționează ca un motor electric și, pentru că livrarea puterii și a cuplului poate fi optimizată aproape instantaneu, efectul generat ar fi unul similar cu cel al unui sistem tradițional de control al tracțiunii. Sincronizând funcționarea suspensiei cu sistemul KERS, atunci când presiunea din amortizoare se modifică la trecerea printr-o șicană sau pe suprafețe denivelate, monopostul RB9 ar putea limita puterea când amortizoarele se comprimă și ar putea să o mărească atunci cînd amortizoarele se decomprimă. Practic, livrarea cuplului ar putea fi adaptată în funcție de cum lucrează amortizoarele și fără interacțiunea cu ECU, ceea ce ar face mecanismul nu doar eficient, ci și regulamentar. Cel care alimentează zvonurile, este fostul șef de echipă Gian Carlo Minardi, care a observat atent monopostului lui Vettel la Marele Premiu din Singapore notând pe blogul său următoarele concluzii: „Am fost impresionat de pilotajul curat al lui Vettel pe acea porțiune de circuit (n.r. sectorul cu cele mai multe curbe de pe circuit). A parcurs toată acea porțiune fără a face vreo corecție spre deosebire de toți ceilalți piloți, inclusiv coechipierul său (Mark Webber). Sebastian a accelerat cu 50 de metri mai devreme față de adversarii săi. Deși toți piloții au accelerat pe aceeași porțiune, Vettel a putut accelera mult mai devreme decât toți, inclusiv decât Webber. (…) Sunetul în sarcină al monpostului lui Vettel era diferit față de orice alt motor Renault de pe circuit.” Vă întrebați de ce nu ar fi beneficiat și Webber de aceeași tehnologie? Răspunsul este simplu, Webber este la cuțite cu managementul echipei deoarece s-a considerat tot timpul dezavantajat în raport cu Vettel și în 2014 va părăsi F1 pentru a concura în World Endurance Championship pentru echipa Porsche. Ar fi fost extrem de riscant ca Red Bull să-i ofere lui Webber accesul la acestă tehnologie secretă.
Privind înapoi în timp, putem observa că nu ar fi prima oară când Newey scoate un truc magic din joben. Își mai aduce aminte cineva de monopostul legendar Williams FW14B, dotat cu sistemul de control al tracțiunii și suspensie activă care domina categoric sezonul 1992, permițându-i lui Nigel Mansell să câștige 9 curse în acel sezon? Avantajul său esențial era aceeași capacitate de a accelera extrem de eficient la ieșirea din curbe, piloții Williams câștigând chiar și două secunde față de adversari la ieșirea din șicane. Cine a fost artizanul acelui succes și designerul tehnologiei revoluționare ulterior interzise în Formula 1? Nimeni altul decât Adrian Newey.
Foto: freepik