Metaversul este pregatit sa transforme modul in care interactionam si in care facem afaceri, avand potentialul de a influenta fiecare aspect al afacerii si experienta consumatorului.
Dar acest demers nu va fi lipsit de implicatii pentru mediul nostru inconjurator. Nu exista nicio indoiala ca modelele comerciale care se stabilesc in prezent in jurul metaversului sunt problematice pentru planeta noastra.

O singura tranzactie Ethereum consuma astazi in medie cu 60% mai multa energie decat 100.000 de tranzactii cu cardul de credit, in timp ce o tranzactie Bitcoin consuma de 14 ori mai multa energie. O tranzactie medie NFT produce 48 kg de CO2, echivalentul arderii a 18 litri de motorina. In ciuda acestor cifre mari, raspunsurile la criza climatica din lumea reala pot fi gasite intr-una virtuala.

Sustenabilitatea in metavers: un echilibru critic

Metaversul vine cu promisiunea unor reduceri substantiale ale emisiilor de carbon, fie prin inlocuirea bunurilor fizice cu cele digitale, fie prin inlocuirea prezentei in lumea reala cu interactiuni virtuale, fie prin gemeni digitali care ne vor ajuta sa optimizam lumea fizica – de la planeta, la indivizi. Natura imersiva a experientelor din Metaverse ar putea contribui, de asemenea, la depasirea barierelor comportamentale pe cale le punem in calea actiunii climatice.

In plus, nu putem pierde din vedere nevoia de sustenabilitate sociala, facand metaversul accesibil, incluziv si echitabil.
Pe fondul investitiilor, dezvoltarii de noi strategii pentru clienti si a transformarilor menite sa tina pasul cu potentialul metaversului, liderii de afaceri trebuie sa puna in prim plan rezultatele mai bune in ceea ce priveste clima si societatea, in cadrul eforturilor de planificare. Trebuie sa existe o viziune mai ampla pentru a se elimina decalajul dintre costurile si beneficiile utilizarii metaversului.

Pe masura ce adoptarea ia amploare, implementarea de modificari menite sa faca tranzactiile comerciale in metavers mai sustenabile va deveni din ce in ce mai dificila. Fie ca necesita interventia autoritatilor de reglementare, a investitorilor, a consumatorilor, a partilor interesate sau a altor lideri de afaceri, timpul este foarte important, pentru ca altfel cresterea exponentiala va face lucrurile mult mai dificile.

Inlocuirea atomilor cu voxeli

Natura imersiva a metaversului ofera alternative la bunurile fizice care folosesc multe resurse, ceea ce ar putea determina cererea din partea consumatorilor, ducand astfel la beneficii ce tin de sustenabilitate.

Astfel, devine fezabila transferarea bugetelor clientilor de la optiuni traditionale la optiuni virtuale sustenabile, care necesita mai putine resurse si care creaza mai putine deseuri. Aceasta ar putea fi o evoutie remarcabila pentru industriile care genereaza o cantitate mare de deseuri, asa cum este lumea modei, care contribuie la supraproductie si supraconsum.
Unul dintre cele mai promitatoare beneficii ale metaversului poate fi legat de calatoriile in scop de afaceri. Inainte de pandemie, calatoriile cu avionul erau responsabile pentru 2,5% din emisiile globale. Insa in foarte scurt timp oamenii aveau sa afle ca pot participa la intalniri si virtual. Astfel, intalnirile de afaceri s-ar putea desfasura, in viitor, in metavers, care va recrea unele dintre beneficiile intalnirilor fata in fata, reducand in acelasi timp emisiile generate de transportul aerian.

Probabil cel mai important beneficiu pe care il va avea metaversul pentru sustenabilitate va fi capacitatea de a folosi tehnologia pentru a identifica si implementa mai bine planurile de reducere a carbonului.
Gemenii digitali ne pot oferi oportunitati de optimizare a lumii fizice, analizand-o prin prisma unei lumi virtuale. Un studiu recent a aratat ca un geaman digital poate reduce emisiile de carbon ale unei cladiri cu 50%. Folosind tehnologia gemenilor digitali, va fi posibila integrarea unui set mare de surse de date pentru a face predictii cu privire la factori precum poluarea aerului si emisiile de carbon si apoi pentru a identifica actiuni menite sa solutioneze aceste probleme.

Depasirea barierelor psihologice ale actiunii climatice

Una dintre cele mai importante bariere in solutionarea problemei schimbarii climatice este de natura comportamentala. Un studiu din 2019 ce analiza 2 miliarde de postari de pe retelele de socializare a constatat ca normalizam rapid conditiile climatice, facandu-le astfel mai usor de ignorat si transformandu-le in probleme indepartate, amanate pentru o alta zi.
Pentru ca avem o memorie pe termen scurt, ne este dificil sa intelegem implicatiile pe care le are pe termen lung lipsa noastra de actiune impotriva schimbarii climatice. Insa aceasta mentalitate ne afecteaza viitorul!

O serie intreaga de experimente legate de realitatea virtuala (VR), de clima si de alte probleme ce tin de sustenabilitate au aratat ca experientele imersive produc rezultate mai bune in ceea ce priveste invatarea, un impact mai personalizat si un angajament emotional mai mare.
Faptul ca brandurile ofera consumatorilor posibilitatea de a se cufunda in parcursul si atributele de sustenabilitate ale unui produs le poate face sa fie preferate de clienti, care vor achizitiona de la ele si le vor deveni loiali.

Pentru a construi sustenabilitate in metavers e nevoie de centrarea lumilor virtuale pe bunastarea fiintei umane

In acest moment, nu trebuie sa ne concentram doar pe construirea sustenabilitatii mediului in metavers. Exista posibilitatea de a proiecta metaversul de la zero, pentru incluziune sociala si echitate, un proces ce va necesita dorinta si colaborari ample si diverse intre intreprinderi, autoritati, investitori, mediul academic si organizatiile societatii civile.
Avem nevoie, de asemenea, de colaborare intre companiile de tehnologie si gama variata de potentiali utilizatori, pentru a le intelege nevoile si dorintele reale legate de tehnologie. Astfel, tehnologia va deveni mai accesibila si mai ieftina si va permite accesul echitabil la metavers.

Educatia, de pilda, este un domeniu in care aceste componente ale tehnologiei si colaborarea cu partile interesate ar putea crea impreuna incluziune si egalitate si chiar ar putea contribui la eliminarea decalajelor legate de venit. Imagineaza-ti posibilitatea de a exista o universitate in metavers care sa ofere tinerilor forta experientelor imersive si a colaborarii virtuale, indiferent de venitul sau locatia acestora.
Exista numeroase variante de viitor posibile pentru metavers si avem atat mijloacele cat si solutiile necesare pentru a crea un viitor conceput pentru sustenabilitatea mediului in lumea fizica si pentru inflorirea umanitatii in lumea virtuala. Acum este momentul ca afacerile sa preia conducerea, valorificand inovatiile metaversului si, in acelasi timp, reunindu-si puterea si investitiile.
In acest mod ne vom asigura ca practicile nesustenabile ale lumii noastre fizice nu sunt replicate ca atare sau chiar exacerbate in lumile virtuale.

Sursa: https://venturebeat.com/virtual/how-the-metaverse-could-bring-us-closer-to-a-sustainable-reality/

Foto: freepik