Lubrifierea lantului de la motocicleta este unul dintre procesele cele mai neglijate de catre motociclisti. Si desi pare ceva simplu, lubrifierea lantului inseamna mult mai mult decat sa pulverizezi pur si simplu niste lubrifiant la o luna sau doua. Mai mult decat atat, daca ungi lantul doar sporadic, e posibil sa faci mai mult rau decat bine motocicletei tale.
Asadar, daca tot trebuie sa o faci, fa-o corect! Afla totul despre lubrifierea lantului de motocicleta si cum o poti face cat mai eficient, astfel incat sa te poti bucura de o durata de viata cat mai mare a acestuia.
Importanta lantului si a lubrifierii sale
Printre diversele componente care mentin motocicletele in stare de functionare fara probleme, lantul joaca un rol esential. El transfera puterea de la motor catre roata din spate, asigurandu-se ca fiecare accelerare te propulseaza inainte.
Insa lantul motocicletei este expus constant la elemente externe, cum ar fi murdaria, praful, umezeala si temperaturile extreme. Fara o ingrijire adecvata, el poate fi afectat de o uzura accelerata, performanta redusa si chiar pericole potentiale de siguranta.
Aici intra in joc lubrifiantul pentru lantul de la motocicleta. Mentinerea unui lant de motocicleta bine lubrifiat este cruciala din mai multe motive. Iata care sunt acestea.
Reducerea frictiunii si uzurii
Scopul principal al lubrifierii lantului este acela de a minimiza frecarea dintre componentele mobile ale lantului. Pe masura ce lantul se roteste in jurul pinioanelor, poate aparea frecarea, ce duce la o uzura crescuta. Aplicand lubrifiant pentru lant vei crea un strat protector ce reduce frecarea, permitand lantului sa se miste fara probleme si fara efort. Acest lucru nu numai ca prelungeste durata de viata a lantului, dar previne si intinderea si alungirea prematura, care pot afecta performanta generala.
Cresterea performantei si eficientei
Un lant bine lubrifiat asigura un transfer optim de putere de la motor la roata din spate. Atunci cand lantul se misca liber, fara frecare excesiva, maximizeaza eficienta transmisiei de energie, rezultand o acceleratie imbunatatita si tranzitii mai fine intre treptele de viteza. In plus, un lant lubrifiat corespunzator reduce pierderea de putere din cauza frecarii, sporind eficienta combustibilului si economisind bani la pompa.
Prevenirea coroziunii si a ruginii
Lantul motocicletei este expus la diferite elemente de mediu, inclusiv umiditate si murdarie. In timp, acesti factori pot provoca coroziune si rugina, compromitand integritatea structurala a lantului. Folosind lubrifiant pentru lant vei crea o bariera de protectie ce respinge umezeala si previne oxidarea. Acest lucru reduce semnificativ riscul de formare a ruginii, mentinand lantul intr-o stare optima si prelungindu-i durata de viata.
Minimizarea zgomotului
Un lant nelubrifiat tinde sa produca scartaituri enervante si zgomote de frecare in timpul miscarii. Acestea nu sunt doar un factor de distragere a atentiei, dar pot indica si o lipsa a lubrifierii, ceea ce duce la o uzura crescuta. Aplicarea lubrifiantului pentru lant reduce zgomotul indus de frecare, ducand la o experienta de condus mai silentioasa si mai placuta.
Neglijarea lubrifierii corecte a lantului poate avea consecinte semnificative. Un lant uscat si prost intretinut se poate uza mai repede, ceea ce duce la reparatii costisitoare si la potentiale pericole de siguranta.
Cum iti cureti si lubrifiezi corect lantul de la motocicleta
Desi exista si motociclete cu transmisie cu arbore, majoritatea motocicletelor de pe sosele sunt cu lant. Iata, asadar, un ghid pas cu pas pentru cum poti mentine aceste lanturi in cea mai buna stare.
1. De ce ai nevoie?
Vei avea nevoie de cateva produse de baza pentru a face aceasta treaba.
Agent de curatare pentru lant. Pentru a curata lantul in mod corespunzator, nu ai nevoie decat de kerosen, dar daca preferi comoditatea unui spray cu aerosoli, poti alege si un produs prefabricat pentru curatarea lantului de motocicleta.
Lubrifiant pentru lant. In functie de locul in care stai, vei avea nevoie fie de un lubrifiant umed pentru lant, fie de unul uscat. Si in acest caz un spray te va ajuta sa te descurci mai rapid. Uleiul obisnuit pentru cutia de viteze functioneaza excelent si pentru lanturile de motociclete, mai ales daca ai deja un astfel de ulei si vrei sa economisesti bani.
Perie de curatare. O periuta de dinti veche este ideala pentru a patrunde in spatiile inguste dintre zale. Exista insa si perii speciale pentru lant, care prin modul lor de concepere vor grabi considerabil procesul de curatare.
Carpe. Nu ai nevoie de nimic special, doar doua-trei carpe curate sau prosoape din microfibra.
Cric. Este complet optional, dar daca motocicleta ta nu are un suport de service, iti recomandam un astfel de cric pentru a ridica roata din spate, astfel incat sa se poata invarti liber. In caz contrar, va trebui fie sa invarti anvelopa din spate cu forta, fie sa impingi incet motocicleta inainte in timp ce lucrezi.
O bucata de carton. Si aceasta este optionala, insa este foarte utila pentru a impiedica stropirea motocicletei si a franelor cu produsul de curatare sau cu lubrifiant.
2. Pregatirea motocicletei
Dupa ce ai la indemana tot arsenalul, e timpul sa-ti pregatesti motocicleta. Daca aceasta este nejustificat de murdara sau plina de noroi, acum ar fi un moment bun sa o speli. Roteste motorul in spatiul de lucru, muta-l in pozitie neutra si ridica roata din spate de pe sol folosind un cric sau un suport de service.
Daca nu ai asa ceva, poti aseza motocicleta pe o parte si sa lucrezi lantul pe sectiuni.
3. Curatarea lantului si a pinionului din spate
Principalii vinovati de deteriorarea lanturilor de motocicleta sunt nisipul si rugina. Asta inseamna ca, inainte de a te atinge de lubrifiant, trebuie sa cureti lantul cat mai bine posibil pentru a indeparta orice urma de nisip depus pe lant.
Incepi sa cureti lantul punand o bucata de carton in spatele lantului, intre motor si puntea spate. Acest lucru iti va oferi un paravan pentru stropirea cu produse de curatare si va minimiza murdaria.
Invarte roata din spate a motocicletei pentru a pune lantul in miscare, apoi incepi sa cureti lantul cu detergent. Cel mai indicat este sa folosesti kerosen, pe care il poti pune intr-o sticla cu pulverizator, pentru ca procesul sa fie la fel de usor ca orice curatare cu un produs cu aerosoli cumparat din magazin.
Orice ai folosi, nu te zgarci: grasimea acumulata nu se va desprinde de la sine, iar cu cat adaugi mai mult solvent, cu atat va fi mai usor. Lasa solutia de curatat sa se inmoaie, apoi spala cu peria aleasa.
Specialistii spun ca cea mai usoara modalitate de a curata un lant este din spatele pinionului, deoarece acest lucru impiedica invartirea lantului in timp ce aplici grasimea cu peria.
Pulverizeaza peste tot si freaca bine, apoi sterge atat lantul, cat si pinionul cu o carpa. In functie de cat timp a trecut de la ultima curatare, poate fi necesar sa repeti acest pas de cateva ori. Vei sti ca ai terminat atunci cand totul este stralucitor si fara murdarie.
4. Lubrifierea lantului
Dupa ce lantul a fost curatat si sters, este gata de lubrifiere. Este indicat sa aplici intotdeauna lubrifiantul pe un lant curat, pentru ca daca o faci peste murdaria existenta, nu vei face decat sa atragi si mai multa murdarie.
Va trebui sa procedezi in acelasi mod in care ai aplicat solutia de curatare, folosind cartonul ca protectie si pulverizand lubrifiant pe sectiunea inferioara a lantului intre roata si motor.
Invarte roata in timp ce pulverizezi, pentru a te asigura ca fiecare parte a lantului are parte de un strat bun de lubrifiant si asigura-te ca il aplici pe o rotatie completa, atat pe fetele apropiate, cat si pe cele indepartate ale lantului.
Nu uita ca principalul obiectiv atunci cand lubrifiezi lantul este sa previi formarea ruginii pe zale. Multi motociclisti aplica gresit lubrifiantul, doar pe rulmentii din centrul lantului, ceea ce nu face decat foarte putin bine sau chiar deloc, iar astfel nu vei face decat sa irosesti timp si lubrifiant.
Cand esti convins ca ambele parti ale lantului au fost bine lubrifiate, lasa lubrifiantul sa se absoarba timp de 1-2 minute.
5. Finalizarea
Dupa ce lubrifiantul a avut sansa de a se aseza, e timpul sa-l stergi. Da, ai citit bine! Aceasta este una dintre cele mai frecvente greseli ale motociclistilor atunci cand isi ung lantul de la motocicleta.
Pulverizarea sau perierea generoasa a lantului cu lubrifiant garanteaza ungerea corecta si protejarea de rugina, insa orice exces de lubrifiant pe lant va ajunge pe toata motocicleta si va atrage mai mult nisip si praf in lant.
Din acest motiv, roteste ultima data roata din spate si sterge lantul cu o carpa, cu o presiune usoara, pentru a elimina orice urma de lubrifiant inainte ca acesta sa devina o problema. Abia acum ai terminat procesul de lubrifiere a lantului de la motocicleta!
Alegerea uleiului adecvat pentru lantul motocicletei
Alegerea lubrifiantului adecvat pentru lantul motocicletei este esentiala pentru a asigura performante si protectie optime pentru lantul tau. Iata cativa factori de care trebuie sa tii cont atunci cand alegi lubrifiantul potrivit.
Conditiile de condus
Evalueaza-ti stilul si conditiile tipice de condus. Esti un aventurier pasionat de off-road sau mai degraba genul care face naveta zilnic? Diferitele stiluri de condus expun lantul la diferite niveluri de stres si contaminanti. Pentru medii off-road sau cu praf, ia in calcul un lubrifiant pentru lanturi formulat pentru a mentine murdaria departe atunci cand mergi pe drumuri dificile. Daca te deplasezi cu o motocicleta de strada, poti alege un lubrifiant cu o formula conceputa pentru a oferi protectie optima in conditii obisnuite de trafic urban.
Tipul de lant
Gandeste-te la tipul de lant cu care este dotata motocicleta ta. Lanturile O-ring, de pilda, necesita un tip diferit de lubrifiant in comparatie cu lanturile neetansate. Lanturile O-ring au etansari interne care retin lubrifierea, necesitand un lubrifiant mai usor si mai putin lipicios. Lanturile neetansate, pe de alta parte, au nevoie de un lubrifiant mai greu si mai adeziv pentru a asigura o lubrifiere completa.
Caracteristicile lubrifiantului
Fii atent la caracteristicile lubrifiantului pentru lant pe care il alegi. Cauta intotdeauna un lubrifiant care ofera o vascozitate buna, permitandu-i sa patrunda eficient intre zalele si rolele lantului. Tine cont si de stilul tau de condus.
Recomandarile producatorului
Verifica recomandarile producatorului motocicletei pentru lubrifierea lantului. Unii producatori ofera recomandari specifice cu privire la tipul de lubrifiant pe care trebuie sa-l folosesti pentru lant, asigurand compatibilitatea cu lanturile lor. Respectarea acestor recomandari poate ajuta la mentinerea garantiei si la maximizarea performantei.
Sursa foto: Unsplash.com
Foto: freepik