Masinile hibride sunt mai populare ca niciodata si la fel ar trebui sa fie si discutiile despre lubrifiantii pentru vehicule hibrid. Datorita numeroaselor beneficii si pretului de achizitie din ce in ce mai scazut, nu este deloc o surpriza ca multi soferi fac trecerea la aceste vehicule. Cele mai mari avantaje ale masinilor hibride sunt nivelurile scazute de emisii si eficienta excelenta a combustibilului. Insa uleiul de motor este unul dintre cei mai importanti factori ce tin de intretinerea hibridului, care iti garanteaza o performanta durabila.
Utilizarea vehiculelor electrice FHEV sau complet hibride, in special a celor cu caracteristici suplimentare, cum ar fi franarea regenerativa sau oprirea motorului in ralanti, imbunatateste semnificativ economia de combustibil si scade emisiile de CO2.
Acesta este motivul pentru care aceste vehicule au devenit din ce in ce mai populare in randul producatorilor de echipamente originale (OEM), care se straduiesc sa raspunda legislatiei europene privind emisiile si isi dau seama ca aceasta tehnologie este o solutie excelenta pana la dezvoltarea deplina a unor vehiculele diesel si electrice mai avansate.
Desi numarul vehiculelor verzi creste pe zi ce trece, publicul constientizeaza destul de putine despre modul in care functioneaza aceste sisteme de motoare hibride, cum se alege uleiul hibrid potrivit, care este scopul uleiului de motor hibrid pentru masini, cat de importante sunt schimburile de ulei pentru masinile hibride si asa mai departe, probleme la care ne propunem sa gasim un raspuns in cele ce urmeaza.
Cum functioneaza hibridele si de ce sunt eficiente?
Vehiculele hibride utilizeaza doua surse de energie pentru propulsie: electricitate si sisteme cu ardere interna. Deoarece aceste motoare folosesc electricitate, ele se bazeaza mai putin pe combustibilii fosili traditionali, reducand astfel emisiile si crescand performanta acestor masini.
Vehiculele hibride moderne utilizeaza 3 unitati de baza diferite:
– un motor cu ardere interna
– un motor electric
– un pachet de baterii
Practic, vehiculele electrice hibride sunt alimentate atat de un motor cu ardere interna, cat si de un motor electric care utilizeaza baterii pentru a stoca energie. Bateria motorului se incarca prin franarea regenerativa si prin motorul cu ardere interna. Aceasta putere adaugata ce vine de la motorul electric permite alimentarea sarcinilor auxiliare si reducerea ralantiului motorului atunci cand masina nu se misca.
Toate aceste caracteristici combinate permit o mai buna economie de combustibil fara a sacrifica performanta masinii.
Tipuri de vehicule hibrid
Vehiculele hibride pot fi clasificate in functie de nivelul de hibridizare si de tipul de sistem de propulsie hibrid.
Clasificarea dupa nivelul de hibridizare
Vehiculele hibride sunt clasificate in functie de nivelul de hibridizare, dupa cum urmeaza:
Hibrizi completi – pot functiona pe oricare dintre motoare sau pe ambele impreuna. Bateria este incarcata de motorul cu ardere in timpul functionarii si nu poate fi conectata pentru incarcare.
Hibrizi mild – motorul electric si cel cu ardere functioneaza intotdeauna impreuna in paralel; nu pot functiona separat.
Hibrizi complet plug-in – necesita conectarea pentru a reincarca bateria complet. Ei pot fi operati in modurile de epuizare a sarcinii si de sustinere. De asemenea, se poate comuta intre ele pentru a optimiza kilometrajul bateriei si economia de combustibil.
Clasificarea dupa tipul de sistem de propulsie
Grupurile motopropulsoare distribuie puterea catre rotile vehiculului. In timp ce sistemele de propulsie traditionale includ motorul, transmisia, arborele de transmisie, suspensia si rotile, vehiculele hibride dispun de unitati suplimentare si pot folosi diferite configuratii ale sistemului de propulsie – in serie, paralela si serie-paralel – maximizand astfel beneficiile sistemelor hibride.
In serie – motorul electric este cel care da putere rotilor, in timp ce puterea pe care o primeste provine de la un acumulator sau un generator alimentat de un motor cu ardere interna.
Paralel – atat motorul electric, cat si cel cu ardere genereaza putere pentru roti lucrand la unison.
Serie-paralel – motorul cu ardere sau motorul electric genereaza putere pentru roti in mod independent.
Designul in serie-paralel ofera cea mai buna eficienta a consumului de combustibil, deoarece functioneaza ca un grup motopropulsor de serie la viteze mai mici si este capabil sa functioneze doar cu benzina la viteze mai mari. Acest design versatil utilizeaza mai putin combustibil fosil, minimizeaza emisiile si ofera o eficienta optima.
Importanta alegerii uleiului corect
In general, un motor hibrid functioneaza la temperaturi mai scazute. Acest lucru se datoreaza faptului ca motorul electric atenueaza sarcina motorului cu ardere, ceea ce inseamna ca nu poate atinge temperatura optima de functionare necesara pentru a fierbe apa care se condenseaza in uleiul de motor.
Deoarece uleiul din motoarele hibride functioneaza si el la temperaturi mai scazute, in general nu poate lubrifia corect toate componentele motorului.
Uleiul de motor hibrid potrivit pentru vehiculul tau scade substantial uzura, reduce formarea de namol si prelungeste durata de viata a motorului.
O alta problema apare din faptul ca lubrifiantul poate intra in contact cu componentele electrice din interiorul vehiculului hibrid si poate primi o sarcina electrica, ceea ce poate cauza probleme majore. Acesta este motivul pentru care uleiurile hibride si lubrifiantii de transmisie pentru vehicule hibride trebuie sa aiba proprietati electrice si conductoare diferite de uleiurile pentru vehiculele traditionale, astfel incat sa fie pe deplin compatibile cu materialele izolante si cu straturile cu care vor intra in contact.
Oxidarea
Oxidarea este si ea un factor important care difera la motoarele hibride in comparatie cu cele traditionale cu ardere. Deoarece temperaturile ridicate tind sa provoace oxidarea si deteriorarea uleiului, conductivitatea este crescuta ca rezultat, ceea ce poate cauza deteriorarea etansarilor si rulmenti. Trebuie folosit fluidul potrivit pentru a scadea temperatura componentelor electrice si pentru a preveni oxidarea uleiului. In caz contrar, pot aparea interferente in componentele electrice si electronice sensibile ale motorului.
Aceste provocari sunt atenuate de utilizarea lubrifiantilor corespunzatori pentru vehicule hibride, mentinand longevitatea atat a motorului vehiculului, cat si a fluidelor utilizate.
Tipuri de uleiuri hibrid si lubrifierea vehiculelor hibride
Vehiculele hibride au arhitecturi de alimentare noi si unice, cu sarcini medii mai mari ale motorului, precum si timpi de functionare mai scurti ai motorului. Aceste caracteristici modificate si circumstante speciale necesita fluide specifice:
1. Ulei de motor
2. Ulei pentru transmisie
– Lichide de transmisie manuala (MTF)
– Fluide de transmisie automata (ATF)
– Fluide de transmisie cu dublu ambreiaj (DCT)
– Transmisie variabila continua (CVT)
3. Lichid de racire pentru motor
Provocari in materie de lubrifiere a vehiculelor hibride
Cand conduci o masina hibrida si incepi sa accelerezi, vehiculul va trece de la un tip de motor la altul, permitand o utilizare optima si eficienta a energiei. Dupa cum am mentionat deja, acest tip de sistem de propulsie are ca rezultat un consum mai mic de combustibil si emisii reduse de CO2, dar aduce cu sine si anumite provocari.
– Atunci cand accelerezi, motorul cu ardere preia controlul, de obicei atunci cand vehiculul se deplaseaza deja cu viteza. Aceasta introduce o sarcina mare la pornirea la rece, expunand astfel motorul la un risc mai mare de uzura.
– Datorita timpului de functionare mai scurt al motorului cu ardere, acesta este mai susceptibil la formarea de acid si umiditate.
– Daca motorul cu ardere nu este folosit suficient, se poate ajunge la uzura prin frecare.
– Daca un vehicul hibrid este utilizat mai ales pentru deplasari scurte – cand motorul cu ardere nu este pus in functiune – creste riscul de acumulare de apa in motorul cu ardere.
Vehiculele hibride ruleaza, asadar, in conditii specifice de functionare, ceea ce poate duce la temperaturi scazute ale uleiului. Acesta este motivul pentru care chimia aditivilor din uleiul hibrid trebuie sa fie compatibila, deoarece acest mediu dur provoaca patrunderea apei si formarea de namol – ducand la degradarea grava a uleiului pe termen lung.
Daca adaugam in ecuatie si utilizarea biocombustibililor, procesul de degradare a uleiului este si mai accelerat (mai ales in aplicatiile HEV), asa ca este recomandat ca pentru motoarele vehiculelor hibride sa se foloseasca doar ulei hibrid de cea mai buna calitate.
Ce tip de ulei folosesti pentru un vehicul hibrid?
Exista o mica diferenta intre uleiul de motor hibrid si uleiul obisnuit de motor cu ardere interna, desi multi sustin ca aceasta diferenta este neglijabila.
Adevarul este ca motoarele cu ardere utilizate in vehiculele hibride (fie ele diesel sau pe benzina) sunt motoare traditionale cu ardere interna pentru care pot fi folosite uleiuri obisnuite. Chiar si producatorii ofera aceleasi specificatii pentru uleiul hibrid si pentru uleiul obisnuit. Cu alte cuvinte, multe uleiuri aprobate pentru masinile cu motor cu ardere sunt, prin urmare, aprobate si pentru hibride.
Exista, insa, o mica diferenta ce poate deveni relevanta pe termen lung. Pentru ca la masinile hibride motoarele cu ardere nu functioneaza tot timpul, dat fiind ca motorul electric are grija de o mare parte de putere, temperatura de functionare a motorului cu ardere este de obicei mai mica decat la vehiculele nehibride. Aceasta trecere constanta de la motorul cu ardere la motorul electric poate duce la un numar nenatural de mare de porniri la rece ale motorului. Acesta este motivul principal pentru care se recomanda folosirea unui ulei de motor hibrid in locul uleiurilor obisnuite.
Uleiul hibrid are proprietati optime de temperatura-vascozitate, astfel incat sa poata proteja impotriva uzurii si coroziunii in acele puncte cruciale de lubrifiere in conditii de frig si face acest lucru suficient de rapid pentru a proteja atat motorul, cat si uleiul. Datorita acestor aspecte, se recomanda ca proprietarii de masini hibride sa foloseasca:
– ulei hibrid cu un caracter de racire de 0W sau 5W
– ulei hibrid cu straturi de vascozitate, cu un caracter de curgere lina SAE 20, 30 sau mai mic.
Cand schimbi uleiul vehiculului hibrid?
Vehiculele hibride necesita schimburi regulate si consecvente ale uleiului hibrid, la fel ca si masinile traditionale care folosesc doar motoare cu ardere interna. Diferenta este ca schimbarea uleiului pentru masini hibride nu trebuie sa aiba loc la fel de frecvent ca la motoarele obisnuite cu ardere, mai ales daca iti folosesti hibridul la viteze mici in oras.
Masinile hibride nu pun prea multa presiune pe motoarele cu ardere la viteze mici, deoarece unitatea electrica preia cea mai mare parte a sarcinilor grele. Numai atunci cand hibridul este condus la viteze mai mari, motorul cu ardere intra in modul de putere maxima.
Cu toate acestea, se recomanda schimburi ale uleiului hibrid la intervale identice cu cele ale vehiculelor traditionale, la fiecare 8.000 de km. In acest mod, te asiguri ca motorul vehiculului tau hibrid ramane sanatos.
Daca alegi un ulei sintetic, poti ajunge pana la 11000-16000 de km intre schimburile de ulei hibrid. Folosirea uleiurilor sintetice ofera o protectie suplimentara, dar fii totusi atent la recomandarile producatorului.
Sursa foto: Freepik.com
Foto: freepik