Ascuns între dealurile verzi din orășelul maghiar Mogyoród (situat la doar 18 km de capitala Budapesta), Circuitul de Formula 1 Hungaroring este din punct de vedere geografic, circuitul F1 cel mai apropiat de România. Apropierea însă este doar una geografică, pentru că din punctul de vedere al organizării și valorificării în plan turistic și economic, circuitul din țara vecină este la ani lumină distanță față de ceea ce se întâmplă pe plaiuri mioritice.
În pofida declarațiilor belicoase făcute de diverși investitori români și străini (care visau Grand Prix-uri de Formula 1 organizate la noi), România nu are încă un circuit profesionist de curse auto și moto omologat de FIA pe care să se poată organiza un eveniment sportiv important de automobilism sau motociclism. România se poate mândri doar cu o mână de piste de karting și cu amintirea celor câteva curse pe circuit stradal desfășurate la București sub egida defunctului Bucharest Ring. Iubitorii motorsportului sunt exilați pe aeroporturi dezafectate sau în deja celebra Piață a Constituției pentru orice eveniment mic de tipul competițiilor de drift.
În acest timp la Hungaroring, Lewis Hamilton tocmai a triumfat pentru a patra oara, iar pe podium i s-au alăturat alți doi foști campioni mondiali: Kimi Raikkonen și Sebastian Vettel. Tribunele circuitului maghiar sunt, ca întotdeauna, pline de fani ai Formulei 1 veniți de peste tot din lume (dar mai ales din Polonia, Austria, Germania, Finlanda, Cehia), fani care plătesc biletele, cazarea și dau și o fugă să viziteze Budapesta.
Totul a început în 1983 când boss-ul Formulei 1, Bernie Ecclestone, dorea să organizeze o cursă de Formula 1 în fosta URSS. Cum negocierile cu guvernul sovietic au eșuat, Ecclestone s-a îndreptat către Ungaria, o țară din spatele Cortinei de Fier tot mai deschisă către Occident. Guvernul comunist a fost de acord cu propunerea lui Ecclestone și a semnat contractul cu Formula 1 în decembrie 1985. Astfel, Ungaria a decis în mod inteligent să utilizeze formula dovedită de marketing a celei mai populare competiții din motorsport pentru a-și promova brandul de țară către cei 400 de milioane de spectactori ai F1. Un pic mai eficient decât o frunză stilizată nu?
Ecclestone și-ar fi dorit să organizeze cursa din Ungaria pe un circuit stradal chiar în jurul parcului Nepliget din Budapesta, dar partea maghiară a sugerat o altă soluție: un teren agricol din apropierea micuțului (pe atunci) sat Mogyorod, aflat aproape de capitala maghiară. Circuitul a fost construit în doar 8 luni la un cost total de 340 de milioane de forinți (aproximativ 7,6 milioane de dolari la vremea respectivă). Prima cursă a avut loc în august 1986 și a avut o audiență de 200,000 de oameni, încasările totale ridicându-se la peste 140 de milioane de forinți (aproape jumătate din suma investită fiind deci amortizată după doar prima cursă).
Douzeci și șapte de ani mai târziu, cursa din Ungaria ramâne o constantă în calendarul F1 chiar și în contextul inaugurării unor circuite grandioase în țările arabe sau în Asia. Mogyoród a devenit a treia destinație turistică din Ungaria dupa Lacul Balaton și Cotul Dunării și se estimeaza că peste 98% dintre spectatorii plătitori care vin să vadă cursa, aleg sa viziteze și Budapesta. Pe lângă cursele de Formula 1, Hungaroring găzduiește și alte evenimente prestigioase cum ar fi etape din campionatul mondial de turisme WTCC, campionatul FIA GT sau World Series by Renault. De asemenea, există open days pentru șoferii și motocicliștii de rând care doresc să-și conducă mașinile si motocicletele pe un circuit de Formula 1, contra cost desigur. Tot aici se organizează în condiții ideale, cursuri de pilotaj sau conducere preventivă sau lansări de noi modele de automobile.
În 2003, Ministrul de atunci al tineretului și sportului din Ungaria, Attila Mesterhazy, explica importanța acestui circuit pentru țara vecină: “Formula 1 sosește o dată pe an aici, dar atunci toată lumea știe unde este Ungaria, unde este Budapesta și unde este Mogyorod.“ Între timp, în România, guvernanții și investitorii nu pot sau nu doresc să vadă valoarea sportivă și comercială a unui circuit auto-moto dovedind că la noi lecțiile bune sunt ignorate cu desavârșire. Nu întâmplător suntem salutați des cu “Hello Budapest” în loc de Bucharest.
Foto: freepik