Shell-Ferrari

sursa foto: www.formula1blog.com

Mărturisesc că nu întotdeauna am înțeles complexitatea și importanța susținerii acordate de sponsorii tehnici producătorilor de automobile și departamentelor lor sportive. Privind mașinile de curse aruncăm o privire pasageră și de multe ori indiferentă asupra miriadei de logo-uri ale sponsorilor aplicate pe fiecare centimetru al caroseriilor mașinilor de curse.

În spatele acestei susțineri stau zeci de mii de ore de muncă concretizate în succese pe circuit, dar și progrese tehnologice revoluționare transplantate în mașinile de stradă pe care le conducem zi de zi. Citeam deunăzi un interviu acordat autorilor blogului Formula1Blog de fostul șef al Departamentului Sponsorizări al celebrului producător italian Ferrari, Carlo Tazzioli, care oferă o sumedenie de informații extrem de interesante din acest univers fascinant și totusi atât de puțin vizibil iubitorilor de automobile.

Carlo este un bătrânel simpatic care a lucrat alături de marele Enzo Ferrari și care se exprimă într-o engleză suprinzător de corectă și coerentă, vorbind cu entuziasm despre momentele de gloriei ale Ferrari, dar și despre unul dintre parteneriatele istorice ale Ferrari cu unul dintre sponsorii săi principali pe aria tehnică, și anume compania Shell.

Sentimentul de mândrie față de realizările acestui parteneriat se resimte în vocea lui Carlo și este vizibil în fiecare colț al sediului de la Maranello unde emblema caluțului cabrat tronează pe fond roșu alături emblema Shell (în formă de scoică) pe fond galben denumită „Pecten”.

Statisticile acestui parteneriat sunt incredibile și vorbesc de la sine: 10 titluri de Campioni Mondiali la Constructori în Formula 1 (obținute alături de Shell dintr-un total de 16), 12 titluri de Campioni Mondiali la piloți (obținute alături de Shell dintr-un total de 15), participarea la peste 470 de Mari Premii de Formula 1, obținerea a peste 2000 de puncte în F1 pe durata parteneriatului. Carlo Tazzioli evidențiază și două statistici interesante dar mai puțin obișnuite: Shell investește anual peste 18,000 de ore de lucru în proiectele de dezvoltare derulate pentru Scuderia Ferrari, iar pe durata carierei lui Michael Schumacher la Ferrari, compania a livrat pentru monoposturile marelui campion nu mai puțin de 181,000 litri de combustibil Shell V-Power. Alt amănunt interesant este că 99% din compoziția chimică a combustibililor utilizați de Shell pentru mașinile de curse se regăsește în combustibilii comercializați de Shell pe piața liberă. Diferența de 1%, spune Tazzioli, este marja în care se poate experimenta pentru a oferi acel avantaj decisiv mașinilor Ferrari în competițiile sportive.

Întrebat de ce Enzo Ferrari a ales compania Shell pentru parteneriatul cu Scuderia Ferrari, Carlo Tazzioli raspunde simplu: „Domnul Ferrari a fost cel care a inventat conceptul de sponsorizare in Italia anilor 1920 dorind să colaboreze cu furnizori de componente, combustibili si uleiuri auto pentru cercetare și dezvoltare. Dorința sa era să lucreze cu cei care erau numărul unu în domeniul lor de activitate deoarece el era de părere că pentru a  deveni numărul unu, trebuie să lucrezi doar cu cei mai buni. Acesta fost motivul pentru care a început sa lucreze cu Shell Italia încă din 1929 când era pilot Alfa Romeo si team manager.”

84 de ani mai tarziu, fiecare bolid Ferrari pleacă din fabrică către privilegiatul său viitor posesor alimentat exclusiv cu combustibili Shell V-Power (există stații de alimentare Shell chiar în incinta facilităților de producție) și având în motor uleiuri dezvoltate și îmbunătățite de Shell pe baza testelor extreme de uzură derulate pentru monoposturile din F1, iar scopul Ferrari a ramas același: să fie pe primul loc în competițiile de motorsport și să realizeze cele mai puternice și exclusiviste automobile super sport.

Foto: freepik