Pentru a putea implementa sistemul său de operare Android la bordul mașinilor, Google a pus bazele Alianței OAA (Open Automotive Alliance), un grup format din cei mai importanți 40 producători de automobile din lume și companii din domeniul tehnologic. Alături de membri fondatori ca Audi și General Motors, în această alianță se regăsesc nume sonore din industria auto ca Volvo, Volkswagen, Renault, Honda, Opel sau Bentley, dar și companii ca Nvidia, Freescale (producători de semiconductori) sau LG, Pioneer și Panasonic (producători de electronice). Prin implicarea acestor parteneri, Google speră să poata coordona implementarea sistemului său Android Auto pe cât mai multe automobile pentru a putea concura cu interfața CarPlay a rivalilor de la Apple.
Cu ocazia Conferinței Dezvoltatorilor de Software de la San Francisco, Google a prezentat publicului primele imagini cu interfața Android Auto. Aceasta este destinată șoferilor, fiind de fapt o versiune simplificată a viitoarei platforme Android L. Sistemul Android Auto rulează pe telefoanele care utilizează sisteme de operare Android dar poate fi duplicată pe touchscreen-ul sistemului de infotainment de la bordul automobilelor (prin Screen-Mirroring). Sistemul poate fi controlat prin intermediul telefonului, al touch-screen-ului dar, mai important, prin intermediul comenzilor vocale. Conform lui Patrick Brady, inginer sef al proiectului, Android Auto poate fi controlat integral prin comenzi vocale așa că șoferul își poate ține mâinile pe volan și poate fi atent la drum în timp ce interacționează cu sistemul, caracteristică menită să îmbunățățească siguranța mașinilor care vor utiliza sistemul.
Android Auto este descris de Google ca fiind un sistem contextually aware, ceea ce înseamnă că acesta va ști dacă șoferul este în mașină, unde se află mașina și va oferi informații personalizate, relevante pentru locația respectivă. Totodată, sistemul va fi sincronizat cu telefonul utilizatorului pentru a extrage informații din calendarul acestuia și a obține și stoca date despre cele mai utilizate rute de către șofer. Pe Android Auto se vor regăsi aplicații precum Google Maps, deja foarte utilizată de șoferi sau Google Play Music, ambele urmând să beneficieze de mecanisme de control simplificate și adaptate utilizării la bordul automobilelor. Șoferii vor putea răspunde la sms-uri și e-mailuri utilizând exclusiv comenzile vocale. Aceștia vor putea asculta mesajele redate în difuzoarele mașinii de sistem și apoi vor putea dicta un răspuns fără a fi nevoiți să ridice vreo secundă mâinile de pe volan.
Prin adoptarea acestui sistem, Google urmărește să rezolve și o provocare importantă pentru producătorii de automobile: să atragă dezvoltatori talentați de aplicații. Companiile auto au investit sume foarte mari pentru aplicații dedicate de tip built in (integrate), însă ritmul dezvoltării aplicațiilor disponibile pe smartphone-uri și tablete este atât de rapid că aceștia nu au putut ține pasul cu producătorii acestor device-uri. Aplicațiile integrate disponibile pe automobile nu dispun de o platformă comună prin care să poată fi actualizate sau înlocuite așa că Google dorește să rezolve această problemă prin intermediul Android Auto. Aplicațiile dedicate automobilelor ar putea fi dezvoltate, distribuite și actualizate în același mod simplu și rapid ca și cele dedicate tabletelor sau smartphone-urilor.
Google susține că avantajul Android Auto este faptul că nu este un sistem de operare integrat și mai degrabă un sistem complementar care se conectează la sistemul automobilului și poate fi utilizat ușor prin intermediul dispozitivelor de control de la bord. Se pare că primele automobile care vor utiliza noul sistem vor fi lansate la începutul lui 2015, mai ales că presiunea din partea rivalilor de la Apple este una tot mai mare (Apple a anunțat deja că noul model Hyundai Sonata va oferi sistemul Apple CarPlay până la finalul lui 2014).
Foto: freepik