f1-jerez-2014

Sesiunea de teste desfășurată în ultima săptămâna a lunii ianuarie a fost cu siguranță una dintre cele mai așteptate din istoria Formulei 1, iar fanii Marelui Circ nu au fost dezamăgiți deoarece noile monoposturi propulsate de motoarele V6 turbo au provocat multe suprize și discuții. Așadar, merită trecute în revistă cele mai importante moment ale sesiunii de teste din Spania, de la comportamentul dezamăgitor al monoposturilor echipei campioane Red Bull, până la prestația entuziasmantă a debutantului Kevin Magnussen (coechipier cu Jenson Button la McLaren).

Red Bull sosea pe circuitul de la Jerez din postura de favorită pentru câștigarea unui nou titlu de campioană la constructori. Dacă în alți ani, Red Bull stabilea ritmul în teste, doborând record după record, anul acesta tehnicienii echipei au avut mult de furcă din pricina problemelor cu supraîncălzirea șasiului, iar cele doar 21 de tururi parcuse în 4 zile nu reprezintă semne încurajatoare pentru Vettel și compania. Pe lângă problema legată de supraîncălzire, Red Bull are și probleme cu fiabilitatea motorului monopostului RB10. De altfel, mai toate echipele care dispun de motoare Renault (Caterham și Torro Rosso) au întâmpinat probleme. Cele trei echipe motorizate de Renault au parcurs în total 151 de tururi de circuit în timp ce Mercedes a parcurs 875 de ture, iar Ferrari 444. Comportamentul monopostului RB10 l-a îngrijorat și pe directorului echipei Red Bull, Christian Horner, care a declarat că se așteaptă la abandonuri în masă la prima cursă din sezon (Marele Premiu al Australiei). În acest context, va fi extrem de interesant să urmărim evoluția campionului en titre german Sebastian Vettel, obișnuit să dispună de cel mai performant și fiabil monopost de pe grilă.

Spre deosebire de Red Bull, echipele Mercedes și Ferrari au înregistrat rezultate promițătoare, dovedind că motoarele lor supraalimentate sunt mai fiabile decât cele ale rivalilor. Inginerii de la Brixworth și Maranello au gestionat foarte bine și dezvoltarea noilor sisteme de recuperare a energiei (ERS) sau bateriilor foarte puternice și complexe, așa că săgețile argintii au parcurs cele mai multe tururi de circuit fără probleme (Nico Rosberg a reușit chiar să parcurgă o simulare integrală de cursă). Cei de la Mercedes au dovedit că monoposturile lor nu sunt doar fiabile ci și foarte rapide, Rosberg și Hamilton înregistrând cei mai buni patru timpi ai săptămânii. Deși italienii de la Ferrari au poate cel mai urât monopost (lucru recunoscut chiar și de Fernando Alonso), asta nu i-a împiedicat să parcurgă multe tururi și să obțină timpi impresionanți. De asemenea, Alonso a declarat că noul monopost este cel mai ușor de pilotat din toată cariera sa în Formula 1.

În ceea ce-i privește pe piloți, merită remarcat debutul impresionant al danezului Kevin Magnussen de la McLaren. În ciuda experienței sale limitate în F1, tânărul de 21 de a înregistrat cel mai bun timp în teste (1:23.267) la o viteză medie de 192 km/h, afișând în același timp un calm caracteristic veteranilor din competiție.  Interesant este faptul că în prima sesiune de teste din 2013, Felipe Massa înregistra un timp cu peste cinci secunde mai bun decât Magnussen în 2014. Pilotul Adrian Sutil (Sauber) a remarcat și el faptul că noile monoposturi par a fi mai lente decât cele din 2013 declarând: “E păcat, dar mașinile sunt un pic prea lente în momentul de față. Motorul în sine este foarte puternic și e foarte plăcut să dispunem de o turbină, dar trebuie accelerată îmbunătățirea aerodinamicii pentru că mașinile trebuie să fie rapide și în curbe”. Jenson Button a lăudat și el puterea deosebită a noilor motoare afirmând: “Este cu siguranță cel mai puternic motor de care am beneficiat”. Totuși, comportamentul noilor monoposturi precum și complexitatea noilor comenzi implică o perioadă de acomodare pentru piloți. Nico Rosberg a remarcat chiar faptul că multitudinea de informații afișate pe noul volan al monoposturilor îi aduce aminte de un smartphone, iar Esteban Gutierrez (Sauber) a precizat că va avea nevoie de ceva timp să învețe care este funcția fiecărui buton de pe volan.

Foto: freepik