Săptămâna trecută, Ford Motor Co.a anunțat disponibilizarea a peste 680 de angajați din cadrul fabricii sale de la Craiova reprezentand aproximativ 20% din totalul personalului de la uzina din România. Potrivit Reuters, minivanul B-Max produs la Craiova se confruntă cu o scădere a vânzărilor de peste 20% fapt care a dus în trecut la oprirea producției pentru scurte perioade timp în care lucrătorii craioveni au fost trimiși în șomaj tehnic. În contextul în care piața europeană de automobile înregistrează o revenire anemică, Ford a decis că aceste disponibilizări sunt necesare pentru utilizarea optimă a forței de muncă în concordanță cu nivelul actual și prognozat al cererii.

Production Of New Ford Fiesta in Ford Plant Cologne-Niehl

În același timp, Ford nu a exclus posibilitatea ca uzina să preia producția unui al doilea model de volum de îndată ce piața își va fi revenit. Sunt cunoscute de altfel discuțiile pe care cei de la Ford le-au purtat cu sindicatele germane pentru mutarea unei părți a producției modelului Fiesta la Craiova. Desigur, susținuți de guvernul german, puternicele sindicate germane au reușit să rețină, cel puțin pentru următorii 2-3  ani, producția integrală a volumelor de Fiesta. Germanii nu ar permite vreodată reeditarea unui episod Nokia. Fabrica din Craiova a compensat pierderile volumului de producție la B-MAX prin succesul diviziei de motoare, aici fiind produse mai multe variante ale popularelor motoare pe benzină turbo din gama EcoBoost care echipeaza modele precum Fiesta, Focus și Mondeo.

Ford va demara un program de încetare voluntară a contractelor individuale de muncă oferind primilor 680 de angajați care se înscriu în program până la 18 decembrie 2014, plăți compensatorii cumulând între 16 și 24 de salarii. Lipsiți de protecția unui sindicat puternic și de susținerea unui guvern preocupat poate excesiv de rezultatele alegerilor prezidențiale, angajații Ford din România nu prea au de ales. Totodată, în timp ce Craiova se pregătește de construcția unui nou stadion pe care probabil nu și-l permite, județul Dolj pierde foarte ușor aproape 700 de locuri de muncă, vitale pentru economia locală. Autoritățile locale și guvernul au stat cu mâinile în sân deși, de aproape un an, fabrica din Craiova lucrează la nici jumătate din capacitate. Deși reprezentanții Ford au făcut multe aluzii privind necesitatea îmbunătățirii infrastructurii de transport din județ pentru a spori competitivatea fabricii și a atrage mutarea producției unui al doilea model Ford la Craiova, situația a rămas neschimbată și oficialii români au rămas la stadiul autostrăzilor (sau drumurilor expres, cine mai știe?) pe hârtie. Rămâne de văzut dacă vom învăța ceva în urma acestui episod.

În timp ce autoritățile române asistă impasibile la reducerea locurilor de muncă din fabrica Ford și sabotează indirect fabrica Dacia prin refuzul de a finaliza autostrada Pitești-Sibiu, esențială pentru protecția locurilor de muncă de la Mioveni, veștile bune vin de la vecinii unguri. După ce ne-au luat fața și au reușit să atragă producători precum Mercedes, Audi și Opel (în principal datorită infrastructurii) iată că și micul producător japonez Suzuki se descurcă bine în Ungaria. Recent, Suzuki a anunțat că la fabrica sa din Esztergom (nord-vestul Ungariei) se va lucra în două schimburi pentru a face față cererii mari pentru modelul său SUV, Grand Vitara. Noua generație a acestui SUV compact  va intra pe piață în ianuarie în segmentul atât de înfloritor în care luptă și Dacia Duster sau Opel Mokka. Dacă ați presupus ca la fabrica din Ungaria se produce un singur model Suzuki însă, v-ați înșelat. Deși este un producător mic (cu o cotă de piață de 1.3% în Europa), departe de vânzările Ford sau Renault, Suzuki mai produce aici modelul de clasă mică Swift, dar și crossoverul SX-4 S-Cross. Oare să fi fost politicienii unguri mai convingători decât cei romani? Nu că ar fi o premieră..Sau poate pur și simplu sunt mai atenți la prioritățile necesare pentru dezvoltarea unei industrii auto performante.

Foto: freepik