În vreme ce unii producători de automobile precum General Motors au reușit să distrugă branduri auto solide precum SAAB, alții au reușit să transforme o marcă sinonimă cu mașinile fragile, deloc fiabile și pline de plastic ieftin într-un brand clasat pe locul 43 în reputatul clasament Top 100 Global Brand. Care este secretul unei astfel de performanțe. Am putea sa-i întrebăm chiar pe cei care au reușit-o: coreenii de la Hyundai. În primul rând, a fost vorba de o strategie pe termeng lung pentru că transformarea mărcii Hyundai și ameliorarea percepției consumatorilor asupra mărcii nu s-a produs peste noapte, ci în cadrul unui proces care a durat aproximativ două decenii. Totul a început cu schimbările pe care Hyundai a simțit că trebuie să le facă după ce a intrat pe piața americană în 1986 cu modelul Excel, o mașină al cărui preț nu depășea 5000 de dolari. Cum prețul era un argument convingător, vânzările au depășit așteptările și coreenii au devenit victima propriului succes. Mașinile ieftine trebuiau produse rapid pentru a face față cererii iar calitatea lor a scăzut dramatic și foarte rapid. Percepția clienților s-a schimbat la fel de rapid și Hyundai a devenit o marcă care produce automobile ieftine, dar proaste. Nu a trecut mult și masa clienților a început să migreze către produsele concurenței. În final calitatea primează în fața prețului. În loc să se resemneze, Hyundai a decis să se concentreze pe îmbunătățirea calității produselor sale lasând pentru moment imaginea în plan secund.

Hyundai ix Metro

Cum a reusit Hyundai sa devina un brand puternic

Strategia de transformare a Hyundai a fost axată pe trei piloni. Primul a fost inovația. Pentru a se diferenția de concurență Hyundai a introdus în premieră garanția de 7 ani în Europa respectiv 10 ani în Statele Unite ca o metodă de a-și atrage clienții dar și de a-i păstra. Garanția extinsă a fost modul Hyundai de a le spune clienților că pot avea încredere în calitatea noilor sale produse. Îmbunătățirea experienței clientului reprezintă o metodă de inovație care uneori este mai eficientă decât inovația pur tehnologică. Cel de-al doilea pilon a fost îmbunătățirea continuă a produsului. Hyundai a introdus un design mai atrăgător, a îmbunătățit semnificativ partea tehnică și a revizuit interioarelor mașinilor sale pentru ca acestea să nu mai fie asociate conceptului de mașină ieftină. Al treilea pilon a fost reinvestirea profitului obținut. După ce a îmbunătățit calitatea, Hyundai a investit mult în marketing pentru a îmbunătăți percepția brandului. Coreenii nu s-au sfiit să aducă designeri de la concurență și chiar directori executivi occidentali (David Zuchowski, președinte și CEO Hyundai America de nord, Allan Rushfort, Vice-Președinte și Director Operațional). Sper deosebire de alte companii coreene, Hyundai a realizat că dacă dorește să vândă mașini multe americanilor și europenilor, are nevoie de americani și europeni cu experiența și abilitățile necesare pentru a le înlesni atingerea acestui obiectiv. Compania a recrutat specialiști de la Audi, VW sau Toyota. Apoi a investit foarte mult în dezvoltarea acestor specialiști. Dacă nu investești în lucrurile importante (aici includem și angajații companiei) nu te poți aștepta să transformi o companie. La urma urmei, un brand de succes își clădește o imagine externă care este fidelă filozofiei sale interne pentru că un client nu poate fi păcălit la nesfârșit de marketing și imagine. În final, produsul contează pentru că pe baza sa îți poți construi o imagine și lecția predată de Hyundai este tocmai aceasta.

 

Foto: freepik