Presiune este la cote mari, iar mizele sunt uriase. Intr-un moment in care companiile incep sa inteleaga modurile in care se pot transforma astfel incat sa devina mai sustenabile, gata sa determine o schimbare ecologica si sociala pozitiva, vom vedea schimbari uriase in cadrul industriilor, precum si oportunitati complet noi de dezvoltare.

Numai eforturile de a atinge obiectivele Acordului de la Paris vor tansforma economia globala si vor necesita investitii estimate undeva intre 100 si 150 de triliarde de dolari, pana in 2050.
Includerea sustenabilitatii in nucleul agendei de business nu mai este doar un pas corect, ci va deveni efectiv o sursa extrem de importanta de avantaj competitiv pentru economiile care fac lucrurile in mod corect.
Iata un exemplu de avantaj unic pus la bataie in acest fel.

Pe masura ce un numar tot mai mare de companii va urmari o agenda zero-net, vom asista la o lupta acerba de a obtine resursele, infrastructura, capacitatile si talentul de care vor avea nevoie pentru a-si atinge obiectivele. In 2025, adica peste foarte putin timp, oferta de plastic reciclat se preconizeaza ca va fi cu 45% mai mica decat cererea. Iar astazi avem mai putin de o treime din sursele de materie prima de care vom avea nevoie pentru a raspunde cererii de baterii din 2030.

Deficiturile cauzate de cursa catre sustenabilitate pot da dureri de cap considerabile – sau companiile pot gasi moduri de a se orienta catre surse de avantaj reducand riscurile, consolidandu-si rezilienta si accelerand o schimbare extrem de benefica pentru planenta noastra.

Exista, de asemenea, un numar mare de oportunitati pentru a descoperi importante surse de valoare. In cazul producatorilor auto, de pilda, eliminarea a 60% din emisiile de carbon Scope 1 si Scope 2 in timpul unei faze initiale de decarbonizare are potentialul de a genera importante economii anuale, iar aceste reduceri de cost pot contribui la finantarea costurilor de eliminare a restului de 40%.
Chiar si cand fabricarea unui produs sustenabil inseamna costuri mai mari, cresterile sunt adesea marginale – mai putin de 1% pentru un smartphone de 400 de dolari, construit cu resurse zero-net, de exemplu.
Principalul secret pentru a profita de aceste oportunitati este sa treci dincolo de a privi sustenabilitatea doar printr-o lentila ecologica, sociala si de guvernanta. Inseamna mult mai mult de atat, iar pentru majoritatea leaderilor de companii ea va fi esentiala pentru agenda de sustenabilitate in anii ce vor urma. Ei vor trebui sa gaseasca moduri de a avea un impact la nivel social creand in acelasi timp valoare reala pentru afacerea lor, integrand aceste eforturi in fiecare parte a organizatiei.

Iata mai jos sase actiuni esentiale pentru agenda de creare a valorii.

1. Ancoreaza sustenabilitatea in scop. Pune accent pe zonele ESG (ecologic, societate, guvernanta) aliniate cel mai optim cu impactul unic pe care compania ta incearca sa il aiba asupra lumii si cu valorile si nevoile partilor interesate, la nivel mai amplu. Conectarea strategiei de sustenabilitate cu scopul companiei o va face mai durabila si mai de impact.

2. Capteaza valoarea afacerii. Asigura-te ca toate zonele esentiale ale afacerii tale – inclusiv marketingul, vanzarile, dezvoltarea produselor si finantele – sunt capabile sa capteze valoarea creata, precum si sa o urmareasca si sa o masoare cu precizie. Eforturile de politici publice ar trebui sa prioritizeze inovatia si investitiile accelerate, reducand riscurile de evolutie negativa atunci cand incertitudinile legate de piata si de tehnologie sunt foarte mari.
Eforturile legate direct de crearea valorii vor consolida agenda generala de transformare si pot contribui la finantarea altor aspecte ale parcursului, asa cum se intampla in exemplul producatorilor auto de mai sus.

3. Construieste noi directii sustenabile de business. Intr-o perioada in care sectoarele public si privat investesc din ce in ce mai mult intr-o economie net-zero, companiile au sansa de a patrunde pe piete noi, unde pot oferi avantaje unice. Pentru aceasta e nevoie de gandire creativa, de experimentare, precum si de actiuni curajoase menite sa combine punctele forte ale activitatii principale cu perspective noi despre modul in care te poti implica in oportunitati diverse, atunci cand acestea apar.

4. Fa activitatea de baza sustenabila. Este obligatoriu sa faci in asa fel incat lanturile de distributie sa fie mai transparente de la un capat la celalalt, creand indicatori si date coerente si instrumente analitice pentru a ghida prioritizarea si pentru a impinge furnizorii catre o sustenabilitate superioara.

5. Costruieste capacitati. Sustenabilitatea necesita baza adecvata, inclusiv un sistem solid de guvernanta, noi skill-uri pentru oameni si organizatie, capacitati extensive de date, precum si procese solide de raportare. Iar cand cerintele de a deveni un leader in sustenabilitate devin mai dificile, este important sa ai o mentalitate de imbunatatire continua, pentru a obtine skill-ri ESG si inovatie.

6. Creaza discursul narativ. Impartaseste povestea de sustenabilitate a companiei tale intr-un mod care sa implice angajatii, investitorii si alti facori implicati. Nu lasa agentiile de rating, activistii si media sa te defineasca pe tine, progresul obtinut si lucrurile in care crezi.

Asa cum unele companii au inteles devreme cum sa profite de schimbarile digitale cu evolutie rapida vor aparea (si deja exista) leaderi in materie de transformare pentru sustenabilitate. Provocarile sunt multe si ele vor deveni mai complexe odata cu trecerea anilor, insa o strategie de sustenabilitate condusa din interior catre exterior va ajuta companiile sa gestioneze aceste dificultati, sa creeze un impact important pentru societate si pentru mediu si sa obtina o valoare care dureaza.

Sursa: https://fortune.com/2021/09/23/sustainability-strategy-corporate-leadership-bcg-rich-lesser/

Foto: freepik