In ultimele zile au aparut peste tot in presa stiri conform carora Noul Coronavirus a fost detectat in particulele de poluare din aer, un alt semn nefericit ca virusul nu cunoaste limite, insa si un drum complet nou deschis explorarii stiintifice.
Acelasi virus infam poate fi detectat in aceasta perioada si intr-un alt sistem important: comunitatea Greentech.
Domeniul tehnologiei eco este populat de o multime de antreprenori si inovatori, fondatori si deschizatori de drumuri in domeniul produselor prietenoase cu mediul, extrem de importante in lupta cu schimbarea climatica. Intreaga comunitate Greentech, pornind de la tehnic si ajungand pana la executivi ingrijorati, resimte in aceasta perioada o provocare reala, provenita din faptul ca trebuie sa gasesca solutii pentru a include pe aceeasi agenda recuperarea economica si sustenabilitatea!

Companiile Greentech aflate la startup au avut si ele de infruntat aceleasi probleme ca si alte startupuri in ultimele luni – au amanat termene, s-au confruntat cu amanarea deciziilor investitorilor, au avut parte de perturbari ale lantului de distributie si aprovizionare… In plus, in tot acest timp au auzit de la investitori si ca “sustenabilitatea va fi pe plan secundar” si ca produsele lor – ce vizeaza reducerea nivelului de carbon – nu mai sunt un must have in situatia data, ele putand deveni din nou un must have in termen de doi sau poate chiar trei ani. Iar asta exact cand intreaga planeta stia ca anul 2020 urma sa fie Anul Sustenabilitatii, iar comunitatea green astepta schimbari importante si initiative avand ca obiectiv protejarea mediului!

Insa exista si companii care, pe de alta parte, pun un accent si mai mare pe agenda de sustenabilitate, marsand ferm in aceasta directie. Exista in tot acest context nefericit si executivi care se folosesc de spatiul liber pe care aceasta pandemie ni-l da, ca o moneda de negociere la nivel intern, astfel incat ideile ecologiste sa vada lumina zilei in decurs de cateva luni, si nu in cativa ani. Probabil ca bugetele nu vor fi la fel de mari ca in perioada dinainte de COVID-19, dar eliminarea completa a sustenabilitatii din planurile lor iese din discutie si in plus ar putea pozitiona nefavorabil companiile.

Un drum plin de furtuni pentru sustenabilitate

Pe frontul politic, stirile sunt asemeni primaverii pe care am trait-o anul acesta in intreaga Europa – un mix de soare si ploi, cu cate un val ocazional de grindina! In urma cu ceva timp 17 tari lansau un apel in sensul unei recuperari post-Coronavirus cat mai ecologice, insa din pacate in urma cu numai o luna conferinta COP26 pe teme de schimbare climatica a fost amanata, iar Conventia ONU cu privire la Diversitatea Biologica – perceputa drept cel mai important eveniment al deceniului in sfera conservarii biodiversitatii – a fost si ea anulata anul acesta.

Ceea ce vedem zilnic la stiri nu creaza deloc cu un sentiment pozitiv. Pentru ca agenda de sustenabilitate sa functioneze, investitorii, startupurile, corporatiile si alte parti interesate trebuie sa aiba o perceptie unitara asupra importantei tot mai mari a austenabilitatii si a castigurilor financiare, economice si de mediu care decurg de aici.
Impresiile si temerile membrilor comunitatii Greentech denota clar ca nu suntem inca in acest punct. Insa pe de alta parte, exista si solutii privind pasii pe care i-am putea face pentru a combate aceste neconcordante.

Lansarea Aliantei Greentech

Un prim pas este lansarea Aliantei  Greentech, o alianta nou creata, din care fac parte companii ce activeaza in domeniul tehnologiei eco, precum si consilieri si organizatii partenere. Strcutura acesteia cuprinde:

  • Companiile ecologiste din intreaga lume, care urmaresc indeaproape datele stiintifice din spatele schimbarii climatice, creaza produse si servicii care abordeaza provocarile climatice cu care ne confruntam si sunt impotriva practicilor de greenwashing – o strategie de marketing si PR folosita in mod inselator pentru a convinge publicul ca produsele, obiectivele si politicile unei companii sunt prietenoase cu mediul si de aceea “mai bune”.
  •  Consultanti, printre care cei din domeniul capitalului de risc, jurnalisti, antrenori de pitch, experti in marketing si vanzari.
  •  Catalizatori comunitari, precum cele mai reputabile institutii academice si internationale, printre care Yale Open Lab, Climate-KIC si Institutul din Potsdam pentru Cercetarea Impactului Climatic.

Scopul acestei aliante este acela de a promova colaborarea la nivelul comunitatii Greentech, de a raspunde nevoilor imediate ale acesteia legate de finantare, vanzari, marketing, vizibilitate, precum si de a accelera tranzitia catre o economie mai verde in intreaga lume.
Crearea Aliantei a presupus si construirea unui plan A – o platforma SaaS (software ca serviciu) bazata la Berlin, cu ajutorul careia afacerile sa isi poata monitoriza, reduce si contrabalansa emisiile, un prim pas catre imbunatatirea sanatatii planetei, in fiecare zi. Lucrul la Planul A a relevat, fara doar si poate, ca cea mai mare valoare de care putem dispune in acest segment al tehnologiei este colaborarea.

Complexitatea abordarii schimbarii climatice presupune ca fiecare companie sa dispuna de o intelegere aprofundata a stiintei, dar si sa aiba disponibilitatea de a vedea punctele in care propunerea sa contribuie la cele existente, pentru a promova astfel o agenda la nivel mai mare, mai degraba decat sa vizeze strict propria valoare sau cota de piata.
Lansarea Aliantei Greentech a conectat o serie intreaga de companii pe deplin dedicate provocarilor pe care le au de infruntat, dar care au in maini tehnologia adecvata si sunt dispuse sa lucreze impreuna pentru a vedea ca agenda de emisii zero se transforma in realitate.
Peisajul COVID-19 a crescut nivelul de determinare al comunitatii Greentech de a lupta cu schimbarea climatica, iar Alianta Greentech are ca obiectiv sa intareasca aceasta miscare.
Nu exista un plan B pentru planeta noastra!

Foto: freepik