Schimbarile climatice reprezinta una dintre cele mai mari provocari cu care se confrunta lumea astazi. Oamenii de stiinta confirma ca schimbarea climatica este reala si ca ea este determinata in primul rand de activitatile oamenilor, iar reducerea emisiilor devine astfel imperativa.
O incalzire a climei aduce cu sine numeroase provocari de mediu si sociale, inclusiv pierderea biodiversitatii, dezastre naturale mai frecvente, probleme de sanatate legate de cresterea temperaturilor, scaderea resurselor alimentare si de apa, intensificarea migratiei umane si multe alte probleme.
In prezent se iau diverse masuri pentru atenuarea schimbarilor climatice atat la nivel global, cat si la nivelul Uniunii Europene, incepand cu Acordul de la Paris, care isi propune sa limiteze cresterea temperaturii la 1,5°C peste nivelurile preindustriale, si ajungand pana la Directiva de Raportare a Sustenabilitatii Corporate (CSRD) adoptata recent. Aceste initiative incurajeaza statele si companiile cu impact semnificativ de mediu si social sa vada sustenabilitatea ca prioritate strategica si sa implementeze masuri care sa abordeze cele mai critice probleme de sustenabilitate si sa reduca efectele negative.
Natura activitatilor din sectorul transporturilor face ca schimbarile climatice si reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera (GES) sa fie cea mai importanta problema de sustenabilitate. Se estimeaza ca, in prezent, sectorul transporturilor este a doua cea mai mare sursa de emisii de GES din lume (Climate Watch, 2023).

Reducerea emisiilor: valoare strategica de business

Desi fiecare pas in reducerea emisiilor de GES contribuie in mod semnificativ la bunastarea societatii si a mediului prin atenuarea schimbarilor climatice si a consecintelor acestora, o perspectiva strategica asupra reducerii emisiilor de GES, privita prin prisma riscurilor si oportunitatilor, permite companiilor de transport sa-i evalueze importanta pentru supravietuirea afacerii si pentru avantajul competitiv, atat acum, cat si in viitor.

Beneficiile strategiei de decarbonizare

Implementarea unei strategii de decarbonizare poate oferi mai multe beneficii. Iata care sunt cele mai importante dintre acestea.
– Reducerea costurilor de operare prin imbunatatirea eficientei operationale, implementarea inovatiilor si optimizarea traseelor.
– Crearea unui avantaj competitiv, oferind clientilor solutii de transport de marfa mai putin poluante.
– Cresterea satisfactiei partilor interesate prin indeplinirea asteptarilor investitorilor, clientilor, angajatilor, publicului si altora.
– Imbunatatirea reputatiei brandului si a imaginii angajatorului, sporind valoarea de piata a companiei.

In schimb, esecul in a reduce emisiile de GES poate transforma aceste avantaje potentiale in dezavantaje, venind cu provocari in atragerea clientilor, investitorilor si angajatilor si in mentinerea unei reputatii bune pe piata.

Parghii de decarbonizare in sectorul logistic

Reducerea emisiilor de GES in sectorul transporturilor ofera o gama diversa de solutii disponibile. Parghiile primare de decarbonizare acopera un spectru de strategii si tehnologii, inclusiv masini electrice si vehicule hibride, combustibili alternativi, optimizarea logisticii, planificarea rutelor (inclusiv solutii intermodale), tehnologii inteligente, sisteme telematice, vehicule autonome, promovarea condusului economic si a educatiei soferilor, finantarea tehnologiilor si instrumentelor relevante, a sistemelor de stimulare si a masurilor cuprinzatoare de contabilitate si raportare.
Selectarea unor parghii specifice de decarbonizare pentru a reduce emisiile de GES depinde de mai multi factori: investitiile necesare si fezabile, costurile potentiale de exploatare, cerintele legale si mecanismele de stimulare financiara, cerintele clientilor, disponibilitatea infrastructurii, activitatile companiei, strategiile si obligatiile existente de sustenabilitate si diversi alti factori determinanti care influenteaza modul in care fiecare afacere prioritizeaza eforturile de decarbonizare.

Combustibili alternativi

Combustibilii alternativi, denumiti si combustibili neconventionali si avansati, sunt tipuri de combustibili proveniti din alte surse decat petrolul. Acestia includ o gama diversa de tipuri si surse de energie potrivite pentru sectorul transporturilor, cum ar fi energia electrica, hidrogenul gazos, gazul natural comprimat si lichefiat, combustibilul sintetic si combustibilul parafina. Obiectivul principal al combustibililor alternativi este acela de a reduce utilizarea combustibililor fosili si de a contribui la minimizarea cantitatii de dioxid de carbon si a altor emisii de GES din sectorul transporturilor.
Desi eliminarea in totalitate a emisiilor indirecte mai mici sau mai mari (din categoria well-to-tank) este imposibila, indiferent de combustibilul alternativ ales, optarea pentru electricitate si/sau hidrogen ca si combustibili curati permite reducerea la zero a emisiilor directe (din categoria tank-to-wheell.
Mai mult, diverse alte tipuri de combustibili alternativi, in functie de compozitia lor, eficienta arderii si alte proprietati, pot reduce semnificativ emisiile de GES.
Dintre acestea, biodieselul se remarca drept optiune populara, derivata din uleiuri vegetale sau grasimi animale si poate servi drept substitut pentru motorina traditionala.
Un alt inlocuitor promitator este combustibilul HVO (ulei vegetal hidrogenat), cunoscut pentru eficienta energetica mai mare si emisiile mai mici.
In plus, BioLNG (gazul natural lichefiat bio-derivat) reprezinta o optiune de tranzitie viabila, derivata din deseuri organice si cu emisii mai mici in comparatie cu gazul natural conventional.

Provocari in integrarea combustibililor alternativi

Integrarea solutiilor alternative de combustibil necesita o pregatire meticuloasa, incepand cu alegerea celui mai potrivit tip de combustibil — o decizie influentata de diversi factori interdependenti.
Dintre acesti factori, costurile financiare sunt cele mai importante. Compararea preturilor la combustibil in functie de tipuri, benzinarii si chiar tari sau regiuni reprezinta o provocare semnificativa in sine, dar acesta este doar varful aisbergului.
Este imperativ sa fie evaluate temeinic toate componentele ce contribuie la costul final al tranzitiei catre combustibili mai curati chiar si vehicule noi, potentiale cresteri ale cheltuielilor de service si intretinere a vehiculelor, modificari ale duratei de viata a vehiculului, ajustari legate de asigurari si potentiale beneficii fiscale.
Pe langa sursele directe care determina pretul, la fel de importante sunt si problemele de infrastructura. Includem aici localizarea in mod convenabil din punct de vedere geografic a retelei de alimentare pentru un anumit tip de combustibil si acoperirea nevoilor si, de asemenea, daca aceste surse de alimentare cu combustibil garanteaza ca ofera un combustibil alternativ sigur, are tehnologii aprobate si furnizeaza cantitatile necesare la statia de alimentare.
Chiar si conditiile climatice pot influenta alegerea: de exemplu, la temperaturi scazute (~-30°C), densitatea biodieselului se poate modifica si poate deteriora motorul camionului.
Pe langa toate acestea, este important sa cunoastem bine mediul legal actual care reglementeaza restrictiile existente si potentiale privind vehiculele cu motor diesel, precum si subventiile si stimulentele actuale si anticipate pentru utilizarea solutiilor alternative de combustibil.
Al treilea aspect, la fel de crucial, se refera la propunerea de valoare pentru clienti. In prezent, sursele de combustibil mai curate reprezinta o alternativa mai scumpa la vehiculele cu motorina in multe regiuni, astfel incat furnizarea de servicii de transport mai putin poluante este posibila doar pe baza unui acord reciproc intre client si transportator. Odata luata aceasta decizie, asigurarea faptului ca transporturile specifice pentru anumiti clienti sunt efectuate folosind tipul de combustibil alternativ ales devine imperativa, cu sistematizarea exacta a informatiilor si furnizarea de dovezi.
Adoptarea combustibililor alternativi necesita in mod inevitabil actualizari si ajustari in aproape toate procesele operationale cheie ale organizatiei. Prin urmare, imbratisarea acestei cai de decarbonizare reprezinta, fara indoiala, o decizie strategica pentru organizatie, remodelarea principiilor fundamentale ale modelului de business si trimiterea unui semnal clar pentru piata.

Perspective in sectorul transporturilor

Desi solutiile de reducere a emisiilor pentru optimizarea operatiunilor si pentru cresterea eficientei pot da rezultate pozitive, potentialul lor este limitat. In plus, provocarile legate de infrastructura impiedica electrificarea rapida a flotelor. Date fiind aceste limitari, adoptarea combustibililor alternativi, cum ar fi biodieselul, combustibilul HVO si BioLNG apare ca o strategie cheie de atenuare a emisiilor de GES
Presiunea din partea clientilor, reglementarile internationale si urgenta de a aborda schimbarile climatice necesita actiuni imediate. Avand in vedere aceasta perspectiva, anticipam ca piata sectorului transporturilor, impreuna cu infrastructura asociata acesteia, va raspunde acestor nevoi. Viitorul promite a fi dinamic, marcat de schimbari rapide si extinderi ale ofertei pentru a satisface cererea in crestere continua.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik