De curând, constructorul japonez Honda și-a anunțat oficial revenirea în Formula 1 urmând să furnizeze motoarele pentru echipa McLaren începând cu sezonul 2014. Acest anunț consemnează revenirea celui de-al doilea producător japonez de automobile la nivel mondial în competiția supremă din sporturile cu motor și totodată refacerea unui parteneriat legendar în F1: echipa McLaren-Honda.
Palmaresul Honda în F1 este unul impresionant: în perioada 1980 – 1991, monoposturile motorizate de constructorul nipon au obținut șase titluri mondiale în F1, dintre care patru alături de McLaren. În 1988, managerul echipei McLaren-Honda, Ron Dennis, îl aduce la echipa pe magicianul Ayrton Senna care va cunoaște cea mai prolifică etapă a carierei sale și tot în acel an se naște poate cea mai de success mașină din istoria F1: modelul MP4-4 (care câștigă 15 dintre cele 16 curse ale sezonului ’88 avându-i la volan pe Senna și Alain Prost).
În 2008, Honda s-a retras oficial din F1 din cauza crizei economice așa că recentul anunț este o confirmare a faptului ca niponii au depășit criza financiară și își permit efortul financiar uriaș de a participa în această competiție (da, chiar și fără ajutorul lui Gigi Becali). La o analiză mai atentă însă, putem observa clar faptul că această revenire se încadrează în strategia pe termen lung gândită de conducerea Honda pentru a câșiga cotă de piață și a reveni la rezultatele premergătoare crizei din 2008.
Din 2014, în F1 motoarele aspirate din prezent vor fi înlocuite de motoarele V6 turbo cu cilindree de 1.6 litri și injecție directă de combustibil. Honda realizează ca nu se mai poate baza exclusiv pe motoarele aspirate pe benzina cu cilindree medie spre mare – categorie în care nu demult stabilise standardele în domeniu cu excelentele motoare de pe modelele S 2000 sau NSX). Peisajul auto s-a schimbat între timp și în Europa, legile și taxele tot mai stricte privind cilindreea și emisiile de CO2, penalizeaza motoarele aspirate cu cilindree medie. Rafinatele motoare cu cilindree mică, supraalimentare cu turbină și injecție directă de combustibil (cum ar fi TSI de la Volkswagen, EcoBoost de la Ford sau TCe de la Renault) oferă putere și agrement, dar mențin un nivel scăzut de consum și au emisii foarte reduse de CO2.
Aceste motoare au început să muște și din cota de piața a motorizarilor diesel, iar Honda a realizat că este timpul să reacționeze. Dacă în segmentul diesel, japonezii au avut deja succes cu noul motor diesel de 1.6 i-DTEC (pe lângă deja apreciatul agregat 2.2 i-DTEC), oferta de motorizari pe benzină a rămas una foarte săracă și depașită. Anacronicele motorizări aspirate VTEC de 1.4, 1,8 sau 2.0 reprezintă ținte perfecte pentru taxe prohibitive impuse de miniștri ai mediului pasionați de filatelie (nu dăm nume).
Înainte să li se dea cu vreun timbru în cap, cei de la Honda au nevoie de un mediu de cercetare și dezvoltare flexibil care să le permită să recupereze rapid ecartul imens față de concurenți (până să se dezmeticească Honda, concurentul tradițional BMW s-a desprins de istoria motoarelor aspirate în linie și a dezvoltat deja o gamă de propulsoare turbo pe benzină excelente spre disperarea posesorilor de “ursuleți”, “pisicuțe” și alte necuvântoatoare înmatriculate în Bulgaria).
Formula 1 este nu doar un instrument unic de marketing și branding, dar și mediul perfect în care Honda poate să pună bazele noilor motoare turbo pe benzină care se vor regăsi în mașinile de stradă. Constructorul nipon are toate argumentele de partea sa: capacitatea tehnologică dezvoltată, experiența foarte bogată în F1 și tenacitatea tipic japoneză. Să nu uităm, modelul MP4-4 era dotat cu un motor turbo de 1.5 litri în configurație V6. Honda nu pierde timpul și lucrează deja la noul motor la centrul de dezvoltare din Tochigi, Japonia. Așteptăm cu mare interes rezultatele, având convingerea că acestea nu se vor lăsa așteptate.
Foto: freepik