Vom incerca in cele ce urmeaza sa inlaturam orice urma de confuzie si sa te convingem sa fii mai responsabil cu privire la schimbarea la timp a uleiului de motor.
Iti amintesti de regula celor 5000 de km atunci cand vine vorba despre schimbarea uleiului de motor? Ei bine, expertii sustin ca aceasta regula este acum ceva ce tine de trecut. Iar realitatea este ca uleiul modern de motor poate rezista, intr-adevar, mult mai mult de atat. Vorbim despre un kilometraj de aproximativ 10.000 – 24.000 de kilometri, dar exista uleiuri ce pot tine chiar mai mult de atat.
Este foarte usor sa devii nesigur si confuz, cata vreme mediul online este plin de tot felul de cifre, informatii si opinii, mai mult sau mai putin fondate. Astfel, tot mai multi dintre noi ajungem sa ne intrebam “cat de des trebuie sa imi schimb, de fapt, uleiul de motor?”. Daca si tu te numeri printre cei care si-au pus macar o data aceasta intrebare, e posibil ca aici sa gasesti raspunsurile pe care le cauti!
Tipuri de uleiuri de motor
Inainte de a intra in subiectul principal, e bine sa fii complet constient cu privire la diferitele tipuri de ulei de motor existente. Uleiurile difera in functie de vascozitate sau de rezistenta la curgere. Aceasta este indicata pe eticheta si urmeaza formatul 0W-00. Zero-ul dinainte de “W” reprezinta rata de curgere a fluidului la temperaturi de -17.8 grade Celsius, iar litera W se refera la iarna (winter, in limba engleza). Cu cat numarul care precede W-ul este mai mic, cu atat lichidul se va ingrosa mai putin in conditii de vreme rece. Uleiul 10W-00 se ingroasa mai putin la temperaturi scazute, comparativ cu 20W-00.
Cifrele care urmeaza dupa liniuta reprezinta rezistenta fluidului la subtiere la temperaturi ridicate (masurata la 100 de grade Celsius). Aici, cu cat numarul este mai mare, cu atat lichidul se subtiaza in mai mult timp cand este incalzit. De aceea uleiul 10W-20 se subtiaza mai repede decat 10W-30.
Acum ca stii sa interpretezi indicele de vascozitate de pe eticheta uleiului, vom discuta despre diversele tipuri de ulei de motor.
Uleiul conventional
Acesta este, in general, cel mai ieftin tip de fluid pentru motor pe care il poti gasi la magazinele auto. Aceste uleiuri au mai putini aditivi in comparatie cu uleiurile sintetice si cu cele full-sintetice. Astazi, uleiurile conventionale premium sunt mai vizibile decat uleiurile conventionale. Uleiurile conventionale sunt bune pentru masinile noi, pentru ca motoarele noi necesita schimbarea uleiului la cel putin 7000 de km, astfel ca o solutie mai inteligenta va fi sa optezi pentru un ulei conventional la primii 7000-10.000 de km. In plus, vei beneficia, de asemenea, si de pretul mai mic al acestui tip de ulei.
Ueiul full-sintetic
Realizat artificial pentru motoare high-tech, acest tip de ulei se pare ca are o curgere mai buna la temperatura scazuta si ramane extrem de functional in ciuda temperaturilor ridicate. Practic, este un ulei brut cu modificari de laborator ce variaza de la un producator la altul. Aditivii sunt un secret bine pastrat, desi avantajele lor fata de uleiurile conventionale sunt extrem de populare si discutate.
Uleiul amestec sintetic
O combinatie de uleiuri conventionale si sintetice, acest tip de ulei este formulat exclusiv pentru motoare de tonaj mare, fiind astfel foarte cautat de proprietarii de SUV-uri si de camionete.
Uleiul pentru motoare cu kilometraj mare
Acest tip de ulei poate fi atat un ulei sintetic, cat si unul conventional, dar cu o modificare; uleiurile pentru motoare cu kilometraj mare contin amelioratori de etanseitate pentru a extinde flexibilitatea etanseizarii motorului. Este un tip de ulei extrem de recomandat pentru vehicule care au ajuns deja la peste 100.000 de km.
Factori pe care trebuie sa ii iei in calcul
Daca te intrebi cat de frecvent trebuie sa iti schimbi uleiul de motor, va trebui sa fii atent la diversi factori. Daca folosesti masina in fiecare zi, ea va acumula un kilometraj mai mare intr-un ritm mai rapid. Asadar, schimbarea uleiului de motor in cazul masinii cu care mergi zilnic si schimbarea uleiului masinii cu care mergi doar in weekend nu vor urma acelasi calendar. Evident, masina pe care o folosesti cel mai mult va avea un kilometraj mai mare intr-o perioada mai scurta de timp, ceea ce inseamna ca va trebui sa ii inlocuiesti uleiul mai frecvent.
Un alt factor de care trebuie sa tii seama in ceea ce priveste schimbarea uleiului este modelul masinii. Evident, masinile moderne au motoare moderne, care sunt mai eficiente decat generatiile anterioare. Masinile mai vechi sunt mai predispuse sa urmeze regula celor 5000 de km, in timp ce masinile moderne urmeaza calendare mai lungi de atat.
Un al treilea factor esential tine de tipurile de ulei de motor, asa cum am mentionat anterior. Ideea este ca informatiile pe care le gasesti pe net nu vor fi intotdeauna aplicabile in situatia ta. Asadar, evalueaza corect inainte de a actiona!
Ce se intampla cand nu schimbi uleiul?
Schimbarea uleiului mai devreme decat cere kilometrajul, nu va afecta negativ motorul, insa nu va avea nici urmari pozitive! Insa ceea ce sigur va face va fi sa epuizeze resursele: timp, bani si efort.
Pe de alta parte, insa, faptul ca nu iti shimbi uleiul la timp, va cauza probleme!
Uleiurile de motor sunt cumva comparabile cu saliva: in absenta acesteia, dintii se vor deteriora rapid, iar sistemul digestiv nu va functiona asa cum ar trebui – simplu!
Uleiurile de motor lubrifiaza motorul, mentinand partile mobile functionale, impiedicandu-le sa se uzeze si sa se rupa din cauza frictiunii. De asemenea, ele absorb caldura generata de arderea carburantului. La fel ca orice alt fluid din masina, uleiurile de motor se uzeaza, iar atunci cand o fac, capacitatea lor de lubrifiere si de absorbtie a caldurii se reduce. Intr-un timp foarte scurt, motorul se va confrunta cu murdarie, mazga, coroziune, si alti factori negativi daca uleiul sta prea mult acolo.
Cand sa schimbi cu adevarat uleiul?
Asa cum am spus mai sus, schimbarea uleiului nou de motor depinde de mai multi factori.
Expertii spun ca gradul de severitate al uzurii influenteaza foarte tare calendarul schimbarii uleiului. Masinile folosite de catre companii, fie pentru transport de materiale sau marfuri, fie pentru transport de pasageri, sunt supuse schimbarilor mai frecvente. In schimb, daca folosesti masina in mod normal, pentru deplasari pe ruta casa-serviciu, poti urma calendarul obisnuit, recomandat de catre dealer.
In mod ideal, ar trebui sa urmezi un program regulat de schimbare a uleiului, ca parte a service-ului preventiv de mentenanta. Programul se gaseste in general in cartea masinii.
Indicii ca uleiul masinii tale necesita schimbare urgenta
Daca masina ta este in afara acoperirii garantiei, exista indicii si semne de avertizare care te vor informa cand e momentul pentru o schimbare de ulei. Din fericire aceste indicii sunt usor observabile.
Sunetul motorului
Daca ti se pare ca motorul tau este mai zgomotos decat in mod normal, poate fi pentru ca uleiul a stat acolo mai mult decat era necesar. Sunetele inutile de la motor pot fi un indiciu pentru un nivel scazut al uleiului de motor, pentru ca acumularile in anumite parti ale motorului pot cauza frecarea partilor mobile. Acest lucru cauzeaza, de asemenea, vibratii in timpul arderii.
Lumina de avertizare aprinsa la bord, pentru motor sau pentru ulei
Exista doar un singur motiv pentru care aceste lumini de avertizare sunt aprinse: trebuie sa le verifici. De asemenea, poti verifica uleiul si singur, cu ajutorul jojei de ulei, pe care trebuie sa o tragic pentru a afla nivelul uleiului, ca si culoarea acestuia.
O culoare inchisa (chiar neagra) a uleiului
Acesta este un semn ca e momentul sa elimini uleiul vechi si sa completezi cu o runda noua. Uleiul de motor proaspat are o culoare maro deschis si devine inchis din pricina unor conditii diverse din motor, printre care temperatura ridicata si prezenta agentilor de contaminare.
De asemenea, de un real ajutor in stabilirea momentului ideal pentru schimbarea uleiului de motor va fi observarea kilometrajului, pentru ca vei putea evalua mai usor factorii de mai sus raportandu-te la citirea kilometrajului.
Ideea esentiala pe care trebuie sa o retii este ca daca masina ta e un model vechi, este mai bine sa urmezi regula celor 5000 de km, iar daca este relativ noua, optiunea ideala va fi sa te raportezi la program, atunci cand masina este inca in garantie.
Foto: freepik