Biocombustibilii sunt o sursa de energie regenerabila, obtinuta din materii organice sau deseuri, care poate juca un rol extrem de important in reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Biocombustibilii sunt una dintre cele mai mari surse de energie regenerabila utilizate in prezent. In sectorul transporturilor, ei sunt amestecati cu combustibilii existenti, asa cum sunt benzina si motorina. In viitor, toate acestea pot fi deosebit de importante pentru a contribui la decarbonizarea domeniilor transportului aerian, transportului maritim si transportului rutier greu.

Ce sunt biocombustibilii?

Biocombustibilii pot fi produsi din materie organica sau biomasa, precum porumb sau zahar, uleiuri vegetale sau materii prime pe baza de deseuri.
Pentru ca biocombustibilii emit mai putin dioxid de carbon (CO2) decat combustibilii conventionali, acestia pot fi amestecati cu combustibilii existenti ca o modalitate eficienta de reducere a emisiilor de CO2 in sectorul transporturilor. Utilizarea biocombustibililor a crescut in ultimul deceniu, in mare parte ca urmare a introducerii unor noi politici energetice in Europa, SUA si Brazilia, care necesita mai multi combustibili regenerabili si cu un continut redus de carbon pentru transporturi. Astazi, biocombustibilii reprezinta aproximativ 3% din combustibilii pentru transportul rutier utilizati in intreaga lume.

Tipuri de biocombustibili

Majoritatea biocombustibililor actuali sunt produsi din culturi agricole si se numesc biocombustibili conventionali. Sunt dezvoltate noi tehnologii si procese care produc combustibili din deseuri, culturi necomestibile sau produse forestiere. Acesti combustibili sunt cunoscuti drept biocombustibili avansati sau de generatia a doua. Biocombustibilii avansati vor deveni probabil prima forma de biocombustibili in viitor, deoarece isi pot imbunatati sustenabilitatea.

Etanolul si biodieselul – cele doua tipuri principale de biocombustibili

Etanolul

Etanolul este produs prin fermentarea zaharului sau amidonului din produse precum trestie de zahar, porumb sau grau. Etanolul este utilizat in combustibili amestecati cu benzina, fie la niveluri scazute in cazul vehiculelor obisnuite (pana la 10%), fie la niveluri mai ridicate in cazul masinilor adaptate pentru a fi alimentate atat cu benzina, cat si cu etanol, cunoscute sub numele de vehicule „flex-fuel”.

Biodiesel si HVO

Biodieselul este produs din uleiuri vegetale, grasimi sau vaseline. Este amestecat cu motorina, in general la niveluri scazute (pana la 7%). HVO, sau uleiul vegetal hidrotratat, difera de biodiesel prin modalitatea de productie si prin calitatea produsului final. HVO este produs prin hidroprocesarea uleiurilor si a grasimilor. De obicei, poate fi amestecat cu motorina fara limita de amestecare. HVO este, de asemenea, denumit in mod obisnuit motorina regenerabila.

Biocombustibili avansati sau de generatia a doua

O varietate de materii prime uzate poate fi utilizata pentru a produce combustibili pentru transporturi, care contribuie la reducerea emisiilor de CO2 in comparatie cu combustibilii fosili traditionali. Unii dintre acesti biocombustibili pot fi amestecati cu combustibili conventionali, iar altii sunt pe deplin compatibili cu vehiculele actuale si, prin urmare, pot fi folositi ca inlocuitori pentru combustibilii conventionali.

Investitii in productia de biocombustibili

Constituirea intreprinderii mixte Raizen (in care participatia Shell este de 50%) in Brazilia, in 2011, a marcat primul pas al celor de la Shell catre productia de biocombustibili la scara larga. In afara Braziliei, Shell continua sa investeasca in noi modalitati de a produce biocombustibili avansati, utilizand materii prime durabile, precum deseurile sau biomasa celulozica. In 2017, de exemplu, Shell a finalizat instalarea unei fabrici demonstrative la Centrul sau Tehnologic din Bangalore, India, care utilizeaza o tehnologie numita IH².

Productia de etanol din trestie de zahar in Brazilia

Prin Raizen, un joint venture cu compania de biocombustibili Cosan, Shell este unul dintre cei mai mari producatori de etanol din trestie de zahar din lume. Raizen are o capacitate de productie de aproximativ 2 miliarde de litri de etanol pe an.
Compania produce unul dintre biocombustibilii cu cele mai mici emisii de CO2 disponibili astazi. Etanolul din trestie de zahar brazilian poate reduce emisiile de CO2 cu 70% in comparatie cu benzina. De la cultivare si pana la folosire, etanolul din trestie de zahar emite mai putin CO2 decat oricare alt biocombustibil conventional disponibil in cantitati comerciale.
Raizen si-a deschis prima fabrica de etanol celulozic la Costa Pinto, in Brazilia, in 2015, unde a produs aproximativ 15,5 milioane de litri in 2018. Cand este pe deplin operationala, fabrica ar putea produce aproximativ 40 de milioane de litri de biocombustibili avansati pe an din reziduurile de trestie de zahar.

Combinarea biocombustibililor la nivel global

Portofoliul de biocombustibili al companiei Shell nu se limiteaza doar la productie: Shell este unul dintre cei mai mari amestecatori si distribuitori de biocombustibili din lume.
In multe dintre tarile in care opereaza Shell, guvernele solicita comerciantilor de combustibili cu amanuntul sa amestece un anumit procent de biocombustibili in benzina si motorina lor. Astfel, achizitionarea, tranzactionarea, stocarea, amestecarea si distributia de biocombustibili fac parte, de asemenea, din activitatea zilnica la Shell.
In 2018, compania a folosit aproximativ 9,5 miliarde de litri de biocombustibili in benzina si motorina vandute in intreaga lume

Productia responsabila

Pe langa producerea de biocombustibili conventionali si dezvoltarea de biocombustibili avansati, Shell achizitioneaza si biocombustibili pe care ii amesteca in combustibilii pe care ii furnizeaza consumatorilor finali, la punctele de retail ale companiei din intreaga lume.
Shell cere ca acesti biocombustibili sa fie produsi intr-un mod responsabil din punct de vedere ecologic si social, de-a lungul intregului sau lant de aprovizionare.
Shell doreste sa isi asigure clientii ca gestioneaza bine efectele asupra mediului generate de productia biocombustibilor – precum efectul asupra solului, aerului si apei – si ca are un impact pozitiv asupra mijloacelor de trai ale comunitatilor locale.

Unde este posibil, Shell furnizeaza biocombustibili certificati conform standardelor de sustenabilitate recunoscute la nivel international.
Shell are, de asemenea, politici de cumparare specifice pentru biocombustibili produsi din ulei de palmier, soia din America de Sud sau trestie de zahar, in vederea stimularii cresterii utilizarii biocombustibililor sustenabili certificati in mod independent. 100% din uleiul de palmier amestecat de Shell a fost certificat de RSPO sau ISCC, sau este acoperit de compensari din sistemul de tranzactionare a certificatelor RSPO.
Mai mult, Shell isi propune ca, pana in 2020, 100% din etanolul din trestie de zahar si din biodieselul din soia din America de Sud, sa fie utilizat in biocombustibilii amestecati de Shell, certificati drept sustenabili.

Incurajarea productiei sustenabile

In Thailanda, uleiul de palmier cultivat local este transformat in biodiesel si apoi amestecat in motorina. Aceasta este conceputa pentru a stimula energia din surse regenerabile ca parte a unui plan guvernamental pe 10 ani, sprijinind in acelasi timp agricultura. In Thailanda, in parteneriat cu Patum Veg, cel mai mare furnizor de biomotorina, Shell a sprijinit micii fermieri de ulei de palmier pentru a obtine certificarea RSPO. In 2015, aproape 800 de fermieri au trecut un audit independent pentru acest standard ferm. Shell are in vedere extinderea domeniului sau de aplicare, astfel incat mai multi fermieri din Thailanda sa poata beneficia de valoarea pe care certificatele RSPO o aduc produselor lor.

Sursa: https://www.shell.com/energy-and-innovation/new-energies/biofuels.html#iframe=L3dlYmFwcHMvMjAxOV9CaW9mdWVsc19pbnRlcmFjdGl2ZV9tYXAv

Foto: freepik