Fie că ne place sau nu, era automobilelor autonome se apropie cu repeziciune. Pasionații de automobile pentru care plăcerea condusului este atât de importantă nu sunt deloc încântați de perspectiva de a trece în postura de pasager care nu are niciun control direct asupra mașinii ci doar privește peisajele de pe drum sau își verifică contul de Facebook pentru a vedea cel mai recent film cu pisici drăguțe.

apple-car

 

Google & Apple vs. masinile obisnuite

Dar nu doar pasionații de condus sunt speriați de perspectiva unei lumi în care automobilele care se conduc singure înlocuiesc mașinile de azi. Unii susțin că vehiculele pe care Google sau Apple le pregătesc pentru lansare în 2020 au cam băgat frica în marii producători de automobile convenționale. De ce? Să ne imaginăm flote uriașe de mașini autonome care funcționează într-un sistem tip car sharing  și sunt coordonate printr-o aplicație de tipul Uber putând fi solicitate prin simpla utilizare a unei aplicații de pe smartphone. Atunci când ai nevoie de o mașină, o poți solicita și îți este pusă la dispoziție în câteva minute. Mai mult, mașinile autonome nu vor avea nevoie de șoferi și nici de combustibili fosili și astfel prețul cursei va fi mult mai mic. Iar dacă ai vecini sau prieteni care au același traseu ca și tine, ați putea împărți costul deplasării spre muncă iar costurile ar scădea și mai mult. Acest scenariu este de coșmar pentru marii producători de automobile deoarece oamenii nu ar mai tentați să devină proprietari de mașini. Aceștia ar plăti utilizarea mașinii strict ca pe un serviciu, asemeni taxelor de utilizare pentru serviciile cloud din domeniul IT. La urma urmei, automobilele de azi sunt utilizate doar câteva ore pe zi de majoritatea proprietarilor, restul timpului ele fiind staționate în parcări sau garaje. Cercetătorii de la Institutul de Cercetare Tehnologică din Michigan afirmă că fiecare gospodărie americană cu venituri medii deține cel puțin 2 automobile. Aceștia susțin că, odată cu sosirea automobilelor autonome, media ar putea scădea cu 43% astfel că scenariul de coșmar al producătorilor de automobile are putea deveni realitate. Este cunoscut faptul că în industria auto marjele de profit sunt destul de mici iar veniturile sunt dependente de volumele mari de vânzări. O înjumătățire a volumelor de vânzări nu sună deloc bine în acest context.

Totuși, dacă lăsăm la o parte scenariile apocaliptice și privim datele concrete situația ar putea sta cu totul altfel. Un sistem inteligent de car sharing ar însemna că mașinile autonome ar fi utilizate mult mai frecvent mai ales dacă s-ar comercializa mai puține unități. Asta înseamnă că ciclul de înlocuire al acestor automobile s-ar reduce foarte mult, ceea ce reprezintă o veste foarte bună pentru producătorii de automobile. Mai mult, este de așteptat ca volumele de vânzări să nu scadă ci chiar să crească. Asta deoarece tot mai multe categorii de oameni care nu puteau utiliza automobilele înainte, vor putea să beneficieze de transport datorită mașinilor autonome: oameni cu dizabilități, copii, poate chiar șoferi care nu au reușit să-și obțină carnetul de conducere pentru că nu aveau aptitudini de condus. Totodată, marjele de profit ale producătorilor ar putea crește și ele. Dacă se reduc costurile de utilizare a mașinilor iar prețul mare de achiziție este scos din ecuație, de ce nu s-ar vinde și utiliza mașini mai luxoase, mai performante și mai bine dotate (deci evident mai scumpe)? Un astfel de scenariu în care profiturile producătorilor de mașini s-ar mări simțitor nu sună deloc rău.

Foto: freepik