Oamenii care calatoresc cu metroul in marile orase americane sunt expusi unor niveluri periculoase de poluare a aerului, cele mai inalte dintre acestea fiind inregistrate in New York si New Jersey, potrivit cercetarilor recente.

Micile particule in suspensie – produse cel mai probabil de franarea trenurilor sau de frecarea dintre sinele de tren si rotile vagoanelor, sunt in cantitati foarte mari in cele 71 de statii de metrou din Boston, New York, Philadelphia si Washington DC, din care cercetatorii au prelevat probe in orele de varf ale diminetii si ale serii. Acestea sunt, de altfel, si orasele care contin cea mai mare parte a sistemelor de metrou din SUA.

Nivelurile acestor mici particule poluante, numite PM 2.5, au fost cu mult peste nivelurile sigure zilnice determinate la nivel national, de 35 micrograme per metru cub, in fiecare dintre orase. Sistemul Autoritatii Metropolitane de Transport (MTA) din New York a avut un nivel de 251 micrograme per metru cub, urmat de Washington DC cu 145 micrograme per metru cub. Prin comparatie, Philadelphia a fost cel mai curat sistem, insa si el a depasit limita riscurilor grave pentru sanatate.

„New-yorkezii ar trebui sa fie in mod deosebit ingrijorati cu privire la toxinele pe care le inhaleaza”, a spus co-autorul studiului, Terry Gordon, profesor la Facultatea de Medicina Grossman din cadrul Universitatii din New York, date fiind rezultatele studiului, potrivit carora concentratiile de metale periculoase si particule organice au fost de doua pana la de sapte ori mai mari decat probele atmosferice din restul orasului.

Nivel urias de poluare in Manhattan

Statia Christopher Street din Manhattan, care face legatura intre New York si New Jersey, a avut un nivel socant de poluare cu particule – 1.499 micrograme per metru cub, adica de aproximativ 77 de ori mai mare decat poluarea supraterana.

Specialistii spun ca acest nivel de poluare este cel mai frecvent intalnit in apropierea unui incendiu mare sau in timpul demolarilor de cladiri. „A fost cel mai grav nivel de poluare masurat vreodata intr-o statie de metrou, mai mare chiar decat unele dintre cele mai proaste zile din Beijing sau Delhi”, a spus Gordon, care s-a declarat atat de uimit de rezultatele oferite de instrumentele cu care a lucrat incat a trebuit sa solicite repetarea testelor, pentru a se asigura ca aceste cifre sunt corecte. „Nu era credibil, pur si simplu. Colegul meu a coborat in statie, iar dupa aproximativ o ora, isi simtea caile respiratorii gatuite”, povesteste Gordon.

Potrivit calculelor cercetatorilor, o persoana care face naveta in mod obisnuit din si catre Christopher Street are un risc mai mare cu 10% de eveniment advers cardiovascular.
Insa nu este singura statie in care nivelul de toxine din aer a fost crescut. Statiile Broadway din Boston, Second Avenue din New York si 30th Street din Philadelphia au fost si ele printre cele mai poluate din nord-estul Statelor Unite. „Oamenii ar trebui sa fie extrem de alarmati de aceste niveluri ridicate”, a spus Gordon.

Retelele de metrou transporta milioane de oameni in orasele americane, reteaua MTA (Autoritatea Metropolitana de Transport) din New York – cea mai mare din tara –
transportand in fiecare zi in anul 2019 5,5 milioane de oameni in locatii din New York. Utilizarea metroului a scazut in timpul pandemiei provocate de noul coronavirus, multi dintre navetistii ramasi fiind cei cu locuri de munca esentiale in prima linie.

Analiza esantioanelor de aer prelevate arata ca substantele poluante au fost in principal fier si carbon organic, o substanta chimica produsa de plantele si animalele in descompunere, precum si in urma descompunerii combustibililor fosili.

Carbonul organic inhalat a fost asociat cu un risc crescut de afectiuni respiratorii, cancer pulmonar si boli de inima. Nu este pe deplin clar de ce poluarea din metrou este mai grava decat cea supraterana, desi se stie ca aerul liber este capabil sa dilueze si sa indeparteze o parte din fumurile provenind de la masini si camioane, in timp ce statiile subterane sunt cel mai adesea insuficient ventilate.

Gordon a subliniat ca este nevoie mai multe cercetari pentru a stabili impactul exact pe care aceste niveluri alarmante de poluare il au asupra sanatatii celor care petrec timp indelungat in statiile poluate.

Cercetatorii intentioneaza, de asemenea, sa analizeze in continuare sursele exacte ale poluantilor, care pot varia de la gazele de esapament emanate de locomotivele diesel, pana la praful produs de resturile rozatoarelor moarte.
„Aceste rezultate reprezinta o contributie importanta, in special pentru a intelege sarcina disproportionata a poluarii aerului cu care se confrunta comunitatile cu venituri mici si cele de culoare”, a spus Gretchen Goldman, director de cercetare la Uniunea Oamenilor de Stiinta Ingrijorati, care nu a fost parte la studiul publicat in Environmental Health Perspectives.

„Intrucat comunitatea stiintifica face eforturi pentru a intelege mai bine expunerea si efectele pe care poluarea aerului din mediul urban le-ar putea avea asupra sanatatii, sper ca factorii de decizie locali sa foloseasca aceasta lucrare valoroasa pentru a gasi cele mai bune modalitati de solutionare a cunoscutei probleme a inechitatii rasiale si socioeconomice in ceea ce priveste expunerea la poluarea atmosferica din orasele americane” a mai spus Goldman.

Pozitia MTA

Autoritatea Metropolitana de Transport a spus ca cercetatorii au esantionat doar o mica parte din sistemul de metrou si ca timpul mediu de asteptare in ora de varf este mai mic decat cel mentionat in studiu.

Cu toate acestea, MTA a adaugat ca analizeaza sisteme de filtrare a aerului pentru metrou. “Am efectuat teste anterioare privind calitatea aerului in garniturile de metrou din sistemul nostru si nu am constatat riscuri pentru sanatate; insa vom analiza cu atentie acest studiu, deoarece siguranta clientilor si a angajatilor este intotdeauna cea mai importanta prioritate a noastra”, a declarat Tim Minton, director de comunicare la MTA. „MTA testeaza in prezent solutii tehnologice, ca urmare a inovatiilor asociate cu pandemia, care vor imbunatati filtrarea aerului in vagoanele de metrou” a mai adaugat el.

Sursa: https://www.theguardian.com/environment/2021/feb/10/subway-air-pollution-new-york-washington-dc

Foto: freepik