Una dintre cele mai mari companii energetice din lume, Shell – furnizorul a aproximativ 3% din energia pe care lumea o utilizeaza in prezent – isi propune sa contribuie la eforturile globale de a combate schimbarea climatica si de a atinge obiectivele Acordului de la Paris. Modul in care Shell isi propune sa faca asta este reprezentat de eforturile vizand atingerea propriilor obiective legate de Amprenta Neta de Carbon.

Lumea trebuie sa treaca urgent la actiuni in sensul combaterii schimbarii climatice. Acordul de la Paris a stabilit ca obiectiv mentinerea cresterii temperaturii globale la un prag sub 2 grade Celsius, un obiectiv pe care Shell il sprijina cu fermitate. Ambitia Shell este aceea de a se asigura ca energia pe care o vinde este in acord cu evolutia societatii, la nivel global, catre acest obiectiv.
Pentru a atinge obiectivul Acordului de la Paris, Shell considera ca lumea ar trebui sa inceteze sa polueze atmosfera cu si mai multe gaze cu efect de sera, pana in anul 2070. Cu alte cuvinte, sa ajungem intr-o situatie ce poarta denumirea de “emisii zero net”.
Insa pana in anul 2070, numarul de persoane de pe planeta va creste cu aproximativ o treime fata de cifra de astazi, ajungand la peste 10 miliarde de locuitori, iar standardele de viata ale omenirii se vor imbunatati. Iar asta inseamna ca lumea va folosi din ce in ce mai multa energie.

Chiar si cu o imbunatatire uriasa in ceea ce priveste eficienta energetica, lumea va folosi probabil cu 50% mai multa energie pana in 2070, raportat la nivelul din prezent.
In graficul de mai jos putem vedea cum intre anii 2017 si 2050 numarul de locuitori ai planetei se preconizeaza a fi in crestere, ajungand de la 7.6 miliarde la 9.8 miliarde. In acelasi timp, se preconizeaza ca cererea de energie va creste cu o treime.
In aceeasi perioada, dioxidul de carbon echivalent – CO2e – va trebui redus cu aproximativ o jumatate, de la 32 de gigatone, pana la 18.4, pentru a indeplini obiectivele Acordului de la Paris.

Nevoia de schimbare

Sistemul energetic actual nu poate furniza mai multa energie si, in acelasi timp, sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera, asa cum este dioxidul de carbon. Pentru a face acest lucru, sistemul trebuie sa se schimbe.
Sistemul energetic de astazi se bazeaza, in mare parte, pe combustibili care emit in atmosfera gaze cu efect de sera, atunci cand sunt utilizati.

In viitor acest sistem trebuie sa fie alcatuit din produse care sa emita, in medie, niveluri mult mai mici de gaze cu efect de sera pentru fiecare unitate de energie utilizata.
Cu alte cuvinte, ele trebuie sa aiba o intensitate scazuta a carbonului, sau ceea ce Shell numeste Amprenta de Carbon. Produsele care vor face parte din noul sistem energetic vor include electricitate din surse regenerabile, biocombustibili si hidrogen, alaturi de petrol si de gaz.

Raspunsul in trei parti

Reducerea intensitatii carbonului in cazul produselor din sistemul energetic este o parte a raspunsului. Cea de-a doua parte a raspunsului consta in modul in care aceste produse energetice sunt utilizate: cat de mult se consuma si cat de eficient.
A treia parte a raspunsului se refera la emisiile de dioxid de carbon care nu pot fi evitate. Acestea vor trebui eliminate si stocate prin procese naturale, asa cum este reimpadurirea, sau prin utilizarea tehnologiei.

Contributia Shell

Shell furnizeaza aproximativ 3% din energia pe care lumea o foloseste astazi. Compania isi doreste sa contribuie la efortul global de a remedia problema schimbarii climatice, furnizand energia de care lumea are nevoie.
De asemenea, Shell are nevoie de un model de business sustenabil, in acord cu clientii sai, pentru ca fara un astfel de model nu va putea continua sa aiba succes din punct de vedere financiar. In acest scop, Shell si-a stabilit un target dificil si provocator.

Compania are ca scop reducerea intensitatii carbonului in compozitia produselor pe care le vinde, in pas cu evolutia societatii catre indeplinirea obiectivului Acordului de la Paris.
Asta inseamna mai putine gaze cu efect de sera emise la fiecare unitate de energie pe care Shell o vinde – cu aproximativ 20% mai putine pana in 2035 si cu aproximativ o jumatate mai putin pana in 2050.
Iar asta include toate emisiile provenind din ciclul de viata al fiecarui produs energetic al sau: de la productie la procesare, si apoi pana la transporturi si la destinatia finala. Shell numeste asta Ambitia privind Amprenta Neta de Carbon.

Acordul de la Paris si actiunile imediate

Desi obiectivul Shell este unul pe termen lung, compania este de parere ca trebuie sa actioneze in prezent. Asadar, incepand chiar din anul 2019, Shell a stabilit un target neconditionat pe trei ani, avand ca scop reducerea amprentei nete de carbon cu 2-3% comparativ cu nivelul din 2016.
Stabilirea acestui target se va face apoi anual, fiecare target acoperind o perioada de 3-5 ani. In plus, salariile executivilor Shell sunt acum in stransa legatura cu acest target.

Pentru a se asigura ca ambitia sa legata de amprenta neta de carbon este in concordanta cu Acordul de la Paris, Shell a analizat modul in care lumea ar putea atinge acest obiectiv, publicand rezultatele in celebrul sau Scenariu Sky.
Folosind Scenariul Sky, alaturi de activitatea Agentiei Internationale pentru Energie, echipa Shell a pus pe hartie o traiectorie posibila pe care societatea ar putea-o urma in drumul catre Paris, permitand insa utilizarea unei cantitati suficiente de energie incat standardele de viata sa poata evolua. Ambitia Shell legata de amprenta neta de carbon este in concordanta cu aceasta traiectorie.

Guvernele, factorii de decizie si consumatorii au, de asemenea, un rol major in ceea ce priveste atingerea obiectivelor Acordului de la Paris. Lumea trebuie sa schimbe modul in care foloseste energia, precum si tipurile de energie pe care le solicita. Iar pentru ca Shell sa isi atinga ambitia va trebui sa fie o parte a acestui efort, schimband la randul sau modul in care vinde.
Shell nu poate controla decat propriile emisii, insa schimband mixul de produse energetice pe care acesta le furnizeaza consumatorilor, are ca obiectiv sa ajute si sa ii influenteze pe altii sa isi reduca emisiile.

Miscarea mai rapida

Atat cererea cat si oferta de energie trebuie sa evolueze impreuna, pentru ca nicio afacere nu poate supravietui decat daca vinde lucruri de care oamenii au nevoie si pe care le cumpara.
De aceea trebuie ca Shell sa ramana conectat la ritmul in care societatea se indreapta catre indeplinirea obiectivelor Acordului de la Paris. Daca societatea isi schimba cererea cu privire la energie mai rapid, Shell are de gand sa contribuie la aceasta accelerare. Daca, insa, schimbarea se va face mai lent, Shell nu va putea face atat de rapid pasii pe care si-i doreste. Insa in mod cert Shell va trebui sa se miste mai rapid decat societatea in ansamblul sau pentru a face acelasi progres.

Mixul de produse energetice pe care Shell le vinde astazi vine cu o intensitate mai mare a gazelor cu efect de sera decat media inregistrata in sistemul energetic global actual. Un motiv este acela ca mixul energetic al Shell include numai o cantitate relativ mica de surse regenerabile de energie. Asta inseamna ca Shell este in urma… Iar ambitia sa este sa recupereze aceasta pierdere.

Gama completa de emisii

Acest proces incepe prin a se asigura ca operatiunile sale folosesc cat mai eficient cu putinta energia. Insa operatiunile Shell reprezinta mai putin de 15% din gazele cu efect de sera asociate cu produsele energetice ale companiei. Restul emisiilor sunt cauzate de clienti in cursul utilizarii produselor Shell (de pilda, atunci cand isi conduc masinile).

Iata de ce ambitia legata de Amprenta Neta de Carbon a Shell include nu numai propriile emisii de gaze cu efect de sera, ci si emisiile clientilor sai, cele care provin din utilizarea produselor energetice pe care Shell le vinde.
Asta inseamna ca in paralel cu reducerea cantitatii de gaze cu efect de sera create in procesul de productie a produselor energetice ale Shell, targetul privind Amprenta Neta de Carbon inseamna mult mai mult. In timp, Shell va trebui sa schimbe mixul de produse pe care le vinde.

Infograficul de mai sus prezinta gama de optiuni pentru reducerea amprentei nete de carbon a produselor pe care Shell le vinde. Graficul arata o eficienta operationala mai mare in ceea ce priveste operatiunile companiei, dar si o tranzitie continua catre gaze naturale, hidrocarburile cu cea mai curata ardere.

Shell isi poate dezvolta divizia New Energies (Energii Noi) cu mai multe panouri solare, mai multe turbine eoliene si alte proiecte ce vizeaza energia regenerabila.
De asemenea, graficul prezinta un progres in ceea ce priveste biocombustibilii, si facilitarea mobilitatii low-carbon, prin masini pe hidrogen sau electrice.
In cele din urma, graficul arata modul in care Captarea si Stocarea Carbonului si solutiile bazate pe natura pot juca si ele un rol important.

In loc sa se concentreze exclusiv pe emisiile provenind din operatiuni, Shell va cauta sa reduca Amprenta Neta de Carbon in mod principal prin cresterea productiei de produse low-carbon din mixul pe care il vinde clientilor sai.

Asta inseamna mai putine produse cu nivel ridicat de gaze cu efect de sera, si din ce in ce mai multe produse cu putine emisii sau chiar complet lipsite de emisii.
De asemenea, Shell este decisa sa vanda mai mult gaz natural, acesta fiind un partener flexibil pentru sursele de energie regenerabila, si putand fi utilizat pentru a genera electricitate, el emitand doar aproximativ jumatate din gazele cu efect de sera emise de carbune.
Un alt exemplu este electricitatea produsa prin folosirea turbinelor eoliene si a panourilor solare. Altele sunt reprezentate de biocarburanti si de hidrogen.

Optiuni pentru schimbare

Raspandirea pe intreaga planeta a optiunilor mai sarace in carbon va necesita timp. Produsele care pot fi rapid adoptate intr-o tara sau intr-o regiune vor avea nevoie de mai mult timp pentru a fi adoptate in alte tari, date fiind diferentele de infrastructura, de conditie materiala, precum si alti factori.

Acelasi lucru este valabil si pentru inovatiile cu evolutie rapida, asa cum sunt masinile electrice.
Pentru unele destinatii precum avioane, nave si camioane grele, optiunile cu continut redus de carbon sunt dificil de gasit, astfel ca petrolul va fi in continuare necesar pentru cateva decenii de aici incolo. Insa Shell isi propune sa reduca amprenta neta de carbon, chiar si continuand sa vanda carburanti pentru aceste destinatii.

Pentru a face acest lucru, compania se angajeaza sa gaseasca moduri de a ajuta natura sa actioneze ca un burete care sa absoarba toate emisiile in exces. Reimpadurirea este un astfel de exemplu. Shell va folosi de asemenea tehnologia, de pilda prin captarea gazelor cu efect de sera si stocarea lor in subteran.
Daca va reusi sa isi atinga ambitia legata de Amprenta Neta de Carbon, Shell va fi o companie complet diferita pana in anul 2050. Ceea ce vinde se va fi schimbat, iar aceasta schimbare va fi una continua!

Foto: freepik