Un studiu recent a constatat ca aeroporturile australiene detinute de guvern ar putea produce suficienta energie electrica incat sa alimenteze 136.000 de case, daca ar instala sisteme solare de acoperis la scara larga.

Cercetatorii de la Universitatea RMIT au comparat energia electrica generata de panourile solare rezidentiale dintr-un oras din regiune cu productia potentiala de energie verde a 21 de aeroporturi federale inchiriate.

Conform constatarilor lor, daca pe aeroporturi ar fi instalate panouri solare la scara larga, acestea ar genera de 10 ori mai multa electricitate decat cele 17.000 de panouri rezidentiale ale orasului, compensand in acelasi timp 151,6 kilotone de gaze cu efect de sera anual.
Cercetatorul Dr. Chayn Sun a declarat ca cercetarea a demonstrat valoarea concentrarii eforturilor din sfera energiei regenerabile pe sistemele solare centralizate de dimensiuni mari, montate pe acoperisuri.
“Nu ne putem baza pe panourile solare rezidentiale mici pentru a ajunge la o economie cu emisii zero, insa instalarea unor panouri mari in locatii precum aeroporturile ne-ar apropia mult de acest obiectiv”, a spus Sun, adaugand ca spera ca rezultatele echipei sale sa ajute la “ghidarea politicii energetice, informand in acelasi timp cercetarile viitoare cu privire la implementarea sistemelor solare pentru cladiri mari”.
„Exista extrem de mult potential care sa faciliteze dezvoltarea economica nationala, contribuind in acelasi timp la atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera.”

Sun, cercetator geospatial la Facultatea de Stiinte a RMIT, a declarat ca aeroporturile sunt ideale pentru panourile solare, dar in prezent nu sunt utilizate la potentialul lor maxim – multe aeroporturi australiene nu au sisteme solare adecvate. „Aeroporturile au parte de o expunere buna la soare, deoarece nu sunt umbrite de cladiri inalte sau de copaci, ceea ce le face un loc perfect pentru a valorifica energia soarelui”, a spus ea.
Australia se confrunta cu o criza energetica si cu toate acestea resursele noastre de energie solara – asa cum sunt acoperisurile aeroporturilor, de pilda – sunt irosite.
„Utilizarea acestei surse de energie ar evita arderea anuala a 63 de kilotone de carbune in Australia, un pas important catre un viitor cu zero emisii de carbon”, a subliniat cercetatorul.
Pentru acest studiu, publicat in The Journal of Building Engineering, cercetatorii geospatiali au estimat electricitatea solara generata de 17.000 de panouri solare rezidentiale din Bendigo, Victoria, in decurs de un an.

Autorul principal al studiului, Athenee Teofilo, masterand in Stiinte Geospatiale, a cartografiat apoi cladirile din fiecare aeroport federal concesionate – cu exceptia structurilor nepotrivite, precum cupolele si hangarele tip blister – si a identificat 2,61 km patrati de spatiu utilizabil pe acoperis.

Cercetatorii au determinat unghiul optim de inclinare pentru sistemele solare pentru fiecare aeroport, astfel incat sa maximizeze eficienta.
Aeroportul Perth a avut, conform analizei, cel mai mare potential de a genera energie; plasarea panourilor solare acolo ar putea insemna o productie de aproape doua ori mai mare decat productia solara a orasului Bendigo, si egala cu productia combinata din aeroporturile Adelaide, Sydney, Moorabbin si Townsville.

Chiar si Aeroportul din Melbourne singur ar depasi productia anuala de energie electrica solara a orasului Bendigo cu aproape 12 gigavati-ora pe an.

Potrivit studiului, cele mai putin potrivite cladiri din aeroporturi pentru panourile solare – precum cele de la Alice Springs si Tennant Creek – ar putea fi totusi utile pentru sistemele solare montate la sol. Sun a spus ca cercetarea subliniaza necesitatea ca politicile energetice sa includa un plan de instalare a panourilor solare in aeroporturi.
Pe baza analizei radiatiilor solare stim ca aeroporturile cu sisteme solare decente nu numai ca s-ar putea alimenta singure, dar ar genera suficienta energie electrica incat sa trimita excesul inapoi in retea”, a spus ea.
Am cartografiat aeroporturile detinute de guvernul federal, insa Australia are peste 150 de aerodromuri private, in care s-ar putea instala, de asemenea, panouri. Australia are parte de atat de multe radiatii solare, incat fiecare aeroport din tara ar putea beneficia de pe urma instalarii tipului adecvat de panouri solare”, a subliniat cercetatorul.

Sun a mai explicat, de asemenea, ca reflexiile panourilor nu ar fi o problema, deoarece retelele solare moderne mai degraba absorb lumina soarelui, decat sa o reflecte.
Studiile anterioare au considerat ca aeroporturile sunt mari generatoare de energie solara, insa cercetarea RMIT merge mai departe, creand un model exact al utilizarii sistemelor la scara larga.
Descoperirile ar putea fi, de asemenea, extinse pentru a evalua potentialul solar al altor locatii, precum cladiri comerciale mari, depozite sau centre de distributie.

Sursa: https://scitechdaily.com/airports-could-generate-enough-solar-energy-to-power-a-city/

Foto: freepik