Schimbarea uleiului de motor este in principiu o procedura rapida si fara probleme atunci cand se face la un service modern. Uleiul de motor al masinii tale este extrem de important pentru starea buna de functionare a acesteia. Uleiul bun si curat imbunatateste performanta masinii si prelungeste durata de viata a motorului. Si atunci… de ce multi dintre noi amana sa-si schimbe uleiul de motor pana in momentul in care apare o problema vizibila?

Multi soferi se bazeaza exclusiv pe kilometraj ca indicator al momentului in care trebuie sa inlocuiasca uleiul, insa in stabilirea momentului oportun intervin si alti factori, cum ar fi calitatea uleiului, varsta masinii si modul in care este condusa masina.

Uleiul proaspat si curat optimizeaza performanta vehiculului prin lubrifierea pieselor si mentinerea motorului curat si sanatos. Cu toate acestea, fluidul se degradeaza in timp si nu isi mai poate indeplini functiile. Cand acest lucru se intampla, masina ta va prezenta cel putin unul dintre semnalele de avertizare de mai jos.

Semne ca trebuie sa schimbi uleiul de motor:

1. Becul pentru motor sau schimbare de ulei

Cel mai evident semnal de alarma ca exista o problema cu uleiul tau va veni de la masina. Becul de schimbare a uleiului se va aprinde atunci cand nu este suficient ulei in sistem, asa ca verifica joja pentru a vedea ce se intampla. In cazuri mai grave, se va aprinde beculetul de verificare a motorului. Masina te avertizeaza astfel ca lucrurile s-au inrautatit atat de mult incat motorul risca sa fie afectat din cauza pieselor cu probleme sau a lipsei de lubrifiere.

2. Zgomot sau ciocanit de la motor

Uleiul ofera un strat protector pentru piesele motorului, evitand frecarea metal pe metal si mentinand motorul silentios. Daca uleiul nu isi face treaba corect, zgomotul motorului se va amplifica. In cazurile severe, e posibil sa auzi chiar batai sau zgomote ce indica o degradare a motorului din cauza lipsei de lubrifiere.

3. Ulei inchis la culoare si murdar

Uleiul curat are culoarea chihlimbarului si este usor translucid. Pe masura ce se uzeaza, el se va umple cu particule colectate din motor, iar culoarea sa se va inchide. Nu va fi evident cand incepe sa se intample acest lucru, asa ca trebuie sa fii atent si sa verifici cel putin o data pe luna starea uleiului de motor. Pentru a face asta, scoate joja si sterge-o, dupa care bag-o inapoi in baia de ulei si scoate-o din nou. Daca nu poti vedea joja prin ulei, e timpul pentru o schimbare a uleiului.

4. Miros de ulei in masina

Daca in masina ta se simte un miros de ulei, acesta poate fi un semn al unei scurgeri de ulei. Daca simti miros de benzina sau gaze de esapament, vehiculul se poate supraincalzi. In aceste cazuri, trebuie sa programezi imediat o vizita la service.

5. Gaze de esapament

Prin teava de esapament a masinii tale vor iesi intotdeauna vapori translucizi, insa daca acestia se transforma in fum, e timpul sa faci o verificare a motorului, pentru ca poate fi vorba despre defectiuni ale pieselor motorului sau despre o scurgere de ulei.

6. Kilometraj excesiv

Daca ai parcurs foarte multi kilometri in ultima luna, ia in calcul ca poate fi nevoie de o schimbare a uleiului mai devreme decat ar fi fost cazul. Fiecare masina este diferita, insa in general ar fi indicat sa schimbi uleiul la 5000 de km sau o data la trei luni. Masinile noi necesita de obicei schimbarea uleiului la 10.000 de km sau o data la sase luni. Verifica intotdeauna manualul masinii pentru instructiuni specifice si gandeste-te la un ulei pentru kilometraj mare pentru vehiculele mai vechi.

Schimba uleiul la timp

Schimbarea uleiului este o manopera simpla si ieftina si unul dintre cele mai importante lucruri pe care le poti face pentru a preveni imbatranirea prematura a masinii tale. Nivelul si calitatea corecta a uleiului va preveni uzura excesiva a motorului si se va traduce in mai putine reparatii in timp.
Estimarile conservatoare pentru intervalul de schimbare a uleiului erau de maxim 5000 de km, insa acest lucru era valabil inainte de imbunatatirile semnificative aduse sistemelor de alimentare cu combustibil, materialelor motorului, metodelor de fabricatie si compozitiei uleiului. Astazi, motoarele moderne conduse in mod normal extind intervalele la 12.000 sau chiar peste 15.000 de km. Deci, cum stii cand trebuie sa schimbi uleiul de motor?

Cand masina este in garantie

Cand masina este noua, raspunsul este simplu: daca nu vrei sa anulezi garantia pentru grupul motopropulsor, respecta recomandarile prevazute in manualul de utilizare cu privire la tipul de ulei, la kilometraj si la intervalul de timp. In cele mai multe cazuri, vei merge cu masina la service pentru inspectie si intretinere, ceea ce va include si schimbul de ulei.
Unele vehicule mai noi sunt prevazute cu un sistem de monitorizare a duratei de viata a uleiului. Acest gadget foloseste un algoritm, senzori si software care tin evidenta temperaturilor, pornirilor la rece, orelor de condus, orelor de mers in gol si turatiilor motorului. Foloseste aceste date pentru a evalua starea uleiului si intervalele de schimbare a uleiului, pentru pastrarea garantiei. Retine ca sistemul de monitorizare a uleiului este calibrat pentru tipul de ulei recomandat in manualul de utilizare.

Alertele de service sunt afisate in panoul de instrumente. In cazul unora dintre sisteme, vei avea un ecran cu durata de viata a uleiului in procente. Acest ecran este foarte diferit de becul rosu de avertizare pentru presiunea uleiului care se aprinde cand pornesti motorul. Daca acesta este activat atunci cand conduci sau mergi la ralanti, inseamna ca nu ai ulei sau ca ai o problema foarte grava cu motorul. E timpul sa parchezi si sa scoti cheia din contact.

Cand masina nu mai este in garantie

Cand masina ta nu mai este in termenul de garantie al producatorului, determinarea intervalelor de schimbare necesita un anumit simt practic si o presupunere informata, daca nu cumva ai o masina care iti arata durata de viata a uleiului. Adesea recomandarile pentru stilul normal de condus si pentru cel intens sunt diferite. Intervalele variaza foarte mult in functie de persoana pe care o intrebi, daca faci tractari (si cat de des), de perioada anului si chiar de zona in care conduci.

Printre conditiile severe de condus se numara:
– Multe deplasari scurte, de 8 km sau mai putin (la temperaturi normale).
– Multe deplasari scurte, de 15 km sau mai putin (la temperaturi de inghet).
– Condus cu multe opriri si porniri pe vreme calda extrema.
– Condus la viteze mici, pe distante lungi.
– Multi kilometri pe drumuri prafuite, noroioase, sarate, nisipoase sau cu pietris.
– Tractarea unei remorci pe distante lungi.
– Condus pe pista.

Schimbarile frecvente ale uleiului sunt mai bune?

Deloc surprinzator, furnizorii de servicii au tendinta sa recomande schimbari la intervale mai scurte (intre 5000 si 8000 de km). Aceste schimbari mai dese nu iti pot afecta motorul, insa vor fi mai costisitoare, evident. La o schimbare de ulei, pot fi evaluate si alte parti care sunt afectate de uzura, precum placutele de frana, radiatorul, cauciucurile si amortizoarele, iar daca este nevoie acestea vor fi inlocuite. Asa ca e evident ca aceste vizite mai dese la service sunt benefice pentru afacerea lor. Insa daca nu conduci in conditii severe poti ramane la recomandarile producatorului pentru intervalele de schimbare a uleiului (care adesea includ si o schimbare a filtrului de ulei). Si desigur, daca masina ta are sistem de monitorizare a duratei de viata a uleiului, tine cont de acesta.

Uleiuri cu durata mai mare de viata

Mecanicii recomanda utilizarea uleiurilor sintetice premium cu durata de viata prelungita si scumpe pentru schimburile de ulei de 15.000 si 20.000 de km. Aproape toate vehiculele mai noi folosesc ulei sintetic, asa ca daca producatorul cere acest tip de ulei in mod specific, atunci va trebui sa il utilizezi. Multe vehicule mai vechi nu erau umplute cu uleiuri sintetice la cumparare si de aceea inca folosesc ulei conventional pe baza de petrol. In acest caz, ai de ales.

Unele rafinarii produc uleiuri sofisticate, aprobate de producatorii auto, cu o durata lunga de viata, ce contribuie la extinderea intervalului dintre schimbari. Aceste uleiuri au o compozitie speciala sau aditivi care le sustin capacitatea de a parcurge distante mai mari. Ele rezista mai bine la descompunerea la temperaturi ridicate si mentin murdaria si particulele in suspensie mai mult timp, astfel incat filtrul de ulei sa le poata prinde. De asemenea, ele costa mai mult decat uleiurile standard; va trebui sa faci calculul pentru a vedea daca merita costul suplimentar.

Masuri de precautie

Daca mergi pe drumuri neasfaltate sau in medii cu praf sau pe drumuri pe care s-a folosit sare si faci o multime de porniri la rece si deplasari scurte, atentie la capacitatea de curatare a filtrului de ulei din fabrica. Majoritatea producatorilor recomanda chiar inlocuirea filtrului la fiecare schimbare de ulei.

In plus, uleiurile pentru kilometraj mai mare pot fi contaminate de volumul mare de gaze de ardere care trec pe langa inelele pistonului, care la masinile mai vechi sunt uzate. La un moment dat, uleiul nu mai protejeaza suprafetele de alunecare din interiorul motorului asa cum ar trebui. Cand uleiul se degradeaza sau este foarte contaminat, uzura motorului se accelereaza.
Aproape niciun producator auto nu recomanda ca uleiul sa fie lasat in carter mai mult de un an, indiferent de kilometraj.

Reciclarea uleiului

Daca iti schimbi singur uleiul, nu uita sa il reciclezi in mod corespunzator. Majoritatea magazinelor de piese auto si a service-urilor care fac shimb de ulei, iti vor lua uleiul uzat gratuit.

 

Sursa imagine: freepik.com

Foto: freepik