Desi este normal ca pe masura ce se invecheste, uleiul de motor sa isi reduca vascozitatea, poti constata la un moment dat ca uleiul tau de motor se ingroasa. Exista o serie de motive pentru care se intampla acest lucru. Iata care sunt acestea si de ce este important sa eviti ingrosarea uleiului de motor.

Motivele ce duc la ingrosarea uleiului de motor

Completarea cu un ulei mai vascos

Principalul motiv al ingrosarii uleiului este completarea sa cu un ulei cu o vascozitate mai mare. Trebuie sa completezi intotdeauna uleiul de motor cu acelasi produs sau cu unul similar, dar care are proprietati similare, astfel incat sa poata forma un amestec omogen.

Temperaturile scazute

La temperaturi foarte scazute, uleiul de motor tinde sa devina mai vascos si mai gros, ceea ce poate ingreuna circulatia sa in motor si poate afecta lubrifierea adecvata. Lubrifierea initiala ineficienta poate crea dificultati la pornirea masinii in timpul iernii si va duce la uzura prematura a componentelor.

Uzura si contaminarea

Uzura si contaminarea uleiului poate duce si ea la o crestere a vascozitatii uleiului de motor.
Pe masura ce uleiul de motor este folosit si intra in contact cu piesele mobile ale motorului, el se poate contamina cu particule de praf, reziduuri si alte impuritati, ce pot contribui la ingrosarea uleiului.
Contaminarea cu murdarie poate creste vascozitatea uleiului, daca nivelurile de reziduuri din ulei sunt semnificative.
Contaminarea cu apa poate duce si ea la cresterea vascozitatii, pentru ca uleiul se emulsifiaza.

Uleiul vechi sau expirat

Uleiul de motor are o durata de viata limitata si se degradeaza in timp. Cand uleiul incepe sa se degradeze, el poate deveni mai vascos si mai putin eficient in indeplinirea functiilor sale de lubrifiere.

Evaporarea

Un alt motiv al cresterii vascozitatii uleiului este evaporarea. Aceasta este mai comuna la uleiurile formulate prost si apare cand uleiurile sunt supuse la temperaturi ridicate. Cand se intampla acest lucru, este indicat sa iei in calcul schimbarea uleiului pe care il folosesti.

Conditiile severe de trafic

Conditiile severe de trafic, cum ar fi traficul intens, traficul greu, sau tractiunea grea, pot expune uleiul la temperaturi ridicate si uzura accelerata, ceea ce poate contribui la ingrosarea sa.

Pentru a preveni ingrosarea uleiului de motor si pentru a asigura lubrifierea adecvata, este important sa respecti un program regulat de schimb de ulei, sa utilizezi uleiul corect pentru motorul masinii tale, sa mentii vehiculul in stare buna si sa acorzi atentie conditiilor de trafic. Consulta intotdeauna manualul masinii si recomandarile producatorului cu privire la uleiul de motor, pentru a asigura functionarea corecta a vehiculului.
Analiza regulata a uleiului te poate ajuta sa identifici problemele de contaminare si oxidare si iti va permite sa iei masuri preventive.
Analiza uleiului de motor te va ajuta sa identifici orice modificare a vascozitatii uleiului si chiar cauza care sta la baza problemei.
Monitorizarea de rutina a lubrifiantilor iti permite sa depistezi probleme precum oxidarea, astfel ca vei sti cand apare o problema neobisnuita.

Efectele folosirii unui ulei prea gros

Folosirea unui ulei de motor mai gros decat cel recomandat pentru motorul vehiculului tau poate avea o serie de efecte asupra performantei si functionarii motorului.
In general, cea mai buna practica pentru alegerea tipului de ulei de motor este sa respecti intotdeauna recomandarile producatorului de echipament original (OEM) si vascozitatea recomandata de acesta pentru modelul si tipul tau de vehicul. Iata care pot fi cele mai frecvente consecinte daca se intampla sa nu faci asta.

Dificultati la pornire

Uleiul de motor prea gros poate deveni mai vascos la temperaturi scazute, ceea ce poate face ca motorul sa aiba dificultati la pornire in conditii de vreme rece. Vascozitatea crescuta a uleiului poate face ca lubrifierea initiala sa fie ineficienta, ceea ce poate duce la uzura si la dificultati de pornire.

Consum mai mare de combustibil

Uleiul de motor mai gros poate crea o rezistenta mai mare in motor, ceea ce poate duce la o scadere a eficientei combustibilului. Astfel, vehiculul va consuma mai mult combustibil iar costurile de operare a masinii tale vor creste.

Stres suplimentar asupra motorului

Utilizarea unui ulei prea gros poate pune o presiune suplimentara asupra motorului, deoarece acesta va trebui sa depuna mai mult efort pentru a circula si pentru a lubrifia piesele mobile. Acest lucru poate duce la uzura prematura a componentelor si poate afecta performanta motorului pe termen lung.

Cresterea temperaturii motorului

Un ulei prea gros poate avea dificultati in a disipa caldura eficient. Acest lucru poate duce la cresterea temperaturii motorului, ceea ce poate fi daunator pentru componentele sale.

Uleiurile mai groase si motoarele vechi

Multi experti din industria auto cred ca motoarele mai vechi, care echipeaza autovehicule cu kilometraj mare, pot avea nevoie de ulei mai gros pe masura ce se invechesc. Drept urmare, daca ai o masina cu peste 250.000 de km la bord, ai putea folosi un ulei mai gros, de pilda 10W-30, pentru ca uleiul mai gros ar putea oferi un nivel de lubrifiere mai mare si ar putea oferi o conservare superioara a motorului.

Ai nevoie de un ulei mai gros pentru un motor cu kilometraj mare?

Asa cum am mentionat anterior, cea mai sigura abordare este sa folosesti numai tipul si gradul de ulei de motor recomandat de producatorul vehiculului tau. O problema comuna pentru motoarele cu kilometraj mare este reprezentata de scurgerile de ulei si de faptul ca unele uleiuri de motor sunt concepute special pentru motoarele cu kilometraj mai mare. Insa aceste produse sunt de obicei mai scumpe decat alte tipuri de uleiuri.
In consecinta, multi mecanici sugereaza folosirea unui ulei de motor mai gros pentru motoarele cu kilometraj mare, pentru ca e mai putin probabil ca uleiurile mai groase sa provoace scurgeri. In plus, poti contracara aceasta problema utilizand un ulei de motor imbunatatit cu aditivi anti-scurgere.

Uleiul mai gros poate prelungi viata unui motor cu kilometraj mare?

Vehiculele mai vechi, cu motoare cu kilometraj mare, pot avea adesea probleme de presiune a uleiului, din cauza uzurii pe care o suporta in timp si a varstei in sine.
In astfel de cazuri, o abordare practica ce poate imbunatati presiunea uleiului este utilizarea unui ulei mai gros, cu o greutate mai mare, ce ajuta componentele uzate ale motorului sa ramana protejate. Asigura-te, insa, ca daca faci asta nu auzi zgomote ciudate de la motor cand schimbi uleiul cu un produs mai gros.

Uleiurile complet sintetice sunt potrivite pentru motoare mai vechi?

Multe persoane cred in mod gresit ca uleiurile sintetice sunt subtiri si au niveluri de vascozitate mai scazute decat uleiurile conventionale, ceea ce le predispune sa provoace scurgeri la motoarele mai vechi.
Uleiurile complet sintetice sunt fabricate astazi prin procese complexe si au formule care le fac extrem de eficiente in toate tipurile de motoare. In plus, multe uleiuri sintetice contin si aditivi cu proprietati anti-curgere, care le pot face o solutie si mai sigura.
Ca atare, uleiurile complet sintetice sunt o optiune sigura pentru motoarele mai vechi.

Foto: freepik