Locuitorii spera ca datele legate de trafic, emisii si zgomot, pe care le analizeaza in prezent, ii vor ajuta sa tina in frau raspandirea unitatilor e-commerce.
Amintirile frumoase si pretuite de locuitorii dintr-un cartier din Brooklyn se opun unui fundal din ce in ce mai greu de ignorat: traficul camioanelor, determinat partial de boom-ul comertului electronic.
In ultimul deceniu, Red Hook – un cartier din Brooklyn a carui faleza este orientata spre portul de sus din New York – s-a confruntat cu inundatii cataclismice cauzate de uraganul Sandy, precum si cu ani intregi de constructie pentru importantul complex de locuinte publice din cartier, Red Hook Houses. Acum, rezidentii se confrunta cu o acumulare brusca de depozite de livrare de colete.
De la sfarsitul anului 2021, Amazon a deschis in cartier doua unitati si urmeaza sa deschida o a treia la sfarsitul acestui an. Impreuna, cele trei structuri vor cuprinde peste 800.000 de metri patrati de spatiu de depozitare si parcare, iar peretii de 90 de metri ai uneia dintre unitati arunca umbre peste un parc public din zona.
Fiecare noua operatiune trimite un numar si mai mare de vehicule pe strazile inguste din Red Hook. Oamenii isi fac griji cu privire la cresterea numarului de camioane si dube, mai ales in apropierea scolilor „Este foarte periculos. Copiii se joaca aici, iar copiii sunt copii. Nu vrem sa fie cineva ranit” spune Zapata, o tanara in varsta de 18 ani din Red Hook, care a observat o intensificare a traficului la intersectia unde in copilaria sa lucrurile erau extrem de linistite si pitoresti, chiar langa biblioteca publica. „Red Hook poate fi ca o a doua familie – chiar si o prima familie. Insa aceasta comunitate se schimba foarte mult. Este foarte, foarte agitata – uneori este prea mult”, spune ea ingrijorata.
Locuitorii isi fac griji cu privire la faptul ca depozitele ameninta siguranta pietonilor si a biciclistilor, precum si sanatatea vecinilor lor – insa lipsa datelor a facut mai dificil sa se pledeze pentru un control local mai mare in ceea ce priveste deschiderea de noi depozite. (Guvernele federale, de stat si locale nu colecteaza in mod regulat informatii cu privire la calitatea aerului sau la trafic atunci cand se deschid unitati de comert electronic, asa cum se intampla cu monitorizarea altor locatii industriale, precum centralele electrice sau fabricile).
Insa acum locuitorii din Red Hook au trecut chiar ei la actiune. Intr-o colaborare in premiera, membrii comunitatii au instalat senzori de trafic, de monitorizare a calitatii aerului si de sunet, achizitionati de Consumer Reports, iar acum colecteaza date la nivel de cartier. Consumer Reports a facut echipa cu The Guardian pentru a analiza datele din primele cateva luni.
Masuratorile The Guardian si Consumer Reports nu arata cu exactitate cat de mult au afectat noile unitati Red Hook, pentru ca senzorii au fost instalati dupa deschidere. Cu toate acestea, sapte luni de date initiale releva un cartier aflat sub stres:
– Un senzor de trafic de pe strada principala din Red Hook numara aproape 1.000 de camioane si furgonete intr-o zi obisnuita a saptamanii. Strada este marginita de magazine si restaurante si este plina in mod obisnuit de camionete parcate prost si pe doua locuri.
– Un senzor pentru calitatea aerului de langa Red Hook Houses, marele complex de locuinte publice din cartier, a masurat 16 zile in ultimele sapte luni cu niveluri de poluare cu particule care, potrivit Agentiei pentru Protectia Mediului (EPA), pot fi daunatoare pentru grupurile sensibile, cum ar fi persoanele cu astm. Red Hook are rate de astm disproportionat de mari.
– Un sonometru inregistreaza zgomote de doua ori mai puternice decat nivelurile de fundal, la fiecare trei minute in timpul zilei si de patru ori mai puternice la fiecare 30 de minute, in medie.
– Red Hook urmeaza sa aiba mai multe depozite. Cateva unitati care sunt in plan, inclusiv una care depaseste un milion de metri patrati, ar putea aduce in fiecare zi peste 1.300 de camioane in plus in cartier.
Aceasta problema ar putea deveni insa si mai grava.
Pe masura ce noile unitati vor incepe sa functioneze, senzorii ar trebui sa ajute locuitorii sa documenteze impactul tot mai mare asupra mediului. Insa grupurile de cartier se pregatesc deja sa implementeze datele pentru a sustine noi reglementari cu privire la modul in care unitatile de comert electronic sunt dezvoltate in oras si in stat.
Mii de camioane si autoutilitare
Pe strada Van Brunt, o strada ingusta cu doua benzi, marginita de masini parcate si intesata de magazine si restaurante, camioanele si dubele isi fac simtita zilnic prezenta. „Pare ca functioneaza ca un ceas”, spune Scott Pfaffman, un artist care detine cladirea care gazduieste Record Shop, un magazin de viniluri din Van Brunt, inclus in reteaua de senzori.
Pe acoperisul magazinului se afla un dispozitiv pentru numararea vehiculelor, in timp ce intr-un copac din fata este instalat un sonometru. O pereche de senzori laser suspendati deasupra usii magazinului indica poluarea aerului generata de camioane si de alte surse care pot dauna sanatatii respiratorii, in special in randul copiilor si persoanelor in varsta.
Intr-o zi obisnuita a saptamanii, senzorul de trafic de la magazin numara 61 de camioane si dube pe ora, in perioada cuprinsa intre orele 10:00 si pranz, sau aproximativ unul in fiecare minut. Contorul de vehicule poate face diferenta dintre o masina si o duba, un biciclist si un pieton – dar nu poate identifica vizual ce dube sunt marcate cu Amazon, FedEx sau alte sigle ale companiilor de livrare.
Si totusi, nu trebuie decat sa stai in fata magazinului si va fi evident ca multe dintre dubele care gonesc dimineata sunt vehicule Amazon; ele huruie pe strada Van Brunt in grupuri de 12 sau chiar mai multe. Uneori, locuitorii se opresc pe trotuar pentru a filma clipuri video cu randurile lungi de dube Amazon.
Un al doilea senzor – plasat deasupra unui magazin de tapiterie, situat la aproximativ 1 km distanta – a constatat rate si mai mari de trafic de camioane si dube. Acest senzor vede in mod obisnuit aproximativ 105 camioane si dube pe ora, care trec intre ora 10:00 si pranz. In zilele deosebit de aglomerate, numarul poate depasi 140 de camioane pe ora.
In mai multe ocazii, acest senzor a numarat peste 1.200 de camioane si dube pe parcursul unei zile – dar cel mai probabil numaratoarea a fost inexacta, pentru ca senzorii pot rata vehicule cand afara este intuneric.
Vorbim despre un volum mare de trafic de livrare pentru strada Van Brunt, este de parere Brian Ketcham, care a lucrat ca inginer de transporturi pentru New York City inainte de a deveni consultant pentru grupurile de cartier si de mediu. „Pentru o strada ingusta cu doua sensuri, cu parcare, da, sunt multe camioane si dube”, a spus Ketcham.
Datele analizate de The Guardian si Consumer Reports sunt in concordanta cu trendurile generale din New York City. Traficul pentru delivery din oras este infloritor, numarul de livrari zilnice ajungand de la 1.8 milioane in 2019 pana la 2.25 milioane in 2023, potrivit unei estimari a Institutului Politehnic Rensselaer.
Localnicii spun ca acum strazile cartierului sunt sufocate de o multitudine de camioane si dube, care se bat pe un loc cu autobuzele, automobilele, pietonii, bicicletele si trotinetele.
Camioanele si furgonetele de livrare contribuie, de asemenea, la zgomotul deranjant de pe strada. Incepand din luna ianuarie, de cand Consumer Reports si The Guardian au inceput sa culeaga date legate de sunet, odata la trei minute in timpul zilei exista un sunet de doua ori mai puternic decat nivelul zgomotului de fundal.
Mary Dudine, proprietara unui magazin de vinuri si bauturi spirtoase de pe strada Van Brunt, a spus ca este deranjata de bipurile camioanelor care incearca sa faca viraje stranse in unghi drept.
„Acel zgomot e acolo special pentru a ne avertiza si a ne alarma”, a spus Dudine. „Ce pot sa fac daca oriunde ma intorc, aud ceva care parca imi spune: „Ai grija! Ai grija! Ai grija! Este pur si simplu peste tot”.
Dudine a mai spus ca aude masind trecand prin gropi la doua strazi distanta de magazinul ei, iar camioanele care trec fac in mod regulat sa ii zornaie sticlele de pe rafturile magazinului.
Atunci cand se deschid depozite intr-un cartier rezidential, cresterea numarului de vehicule pe strazi are un efect de unda in intreaga comunitate. „Amplasarea depozitelor in comunitati rezidentiale este o problema reala”, a spus Ketcham. „Aceasta distruge drumurile mai repede, zgomotul este mai mare, iar traficul autoturismelor este incetinit”.
In plus, urmeaza sa apara mai multe centre de distributie, care ameninta ca vor mai aduce peste o mie de camioane de livrare la Red Hook in fiecare zi a saptamanii.
Al treilea depozit Amazon din Red Hook va insemna aproximativ 344 de drumuri cu camionul si 1.224 de drumuri cu masina in fiecare zi a saptamanii, conform unui studiu de trafic din 2020, comandat de compania care a construit depozitul.
Noul depozit urmeaza sa se deschida in septembrie, potrivit oficialilor unei scoli invecinate care au stat de vorba cu Amazon. Purtatorul de cuvant al Amazon, Simone Griffin, nu a confirmat nici o data pentru Consumer Reports si The Guardian, dar a spus ca unitatea „ramane in planurile noastre”.
“Ne straduim intotdeauna sa fim un vecin bun si ne gandim foarte bine ce ar putea insemna pentru o comunitate sa amplasam o cladire acolo”, se arata intr-o declaratie a lui Griffin, insa el adauga ca Amazon este constient de problemele de trafic si lucreaza cu comunitatea si factorii de decizie locali cu privire la astfel de probleme „cand are sens sa facem acest lucru”.
La numai cateva strazi distanta, un alt complex logistic propus, ce urmeaza sa fie amplasat pe malul apei, include un depozit de 80 de metri inaltime, aflat deja in constructie, si un alt depozit de 60 de metri inaltime. Nu este clar deocamdata cine le va opera, dezvoltatorii urmand sa inchirieze unitatile dupa ce constructia va fi finalizata. Acest complex, impreuna cu depozitul Amazon planificat pentru finele acestui an, ar putea insemna peste 1.350 de drumuri suplimentare cu camionul in fiecare zi a saptamanii, conform aceleiasi formule utilizate in studiul de trafic citat mai sus.
Calitatea proasta a aerului, un risc mai mare pentru sanatate
Poluarea aerului din Red Hook se ridica in mod regulat la niveluri pe care EPA le considera ingrijoratoare pentru persoanele care sunt deosebit de sensibile la poluarea cu particule, conform monitoarelor de calitate a aerului instalate de membrii comunitatii care lucreaza cu Consumer Reports si The Guardian.
In perioada septembrie 2022 – aprilie 2023, un monitor al calitatii aerului de pe strada rezidentiala Lorraine, chiar vizavi de Red Hook Houses, a masurat 16 zile cu niveluri de poluare cu particule peste nivelul considerat de EPA potential daunator pentru grupurile sensibile. La magazinul de tapiterie si la magazinul de discuri – situat vizavi de un loc de joaca al unei scoli publice – senzorii au numarat 14 zile cu niveluri de poluare potential daunatoare.
Desi senzorii nu pot stabili o legatura directa intre traficul masinilor de livrare si poluarea crescuta, aceste niveluri de particule nu vor face decat sa se inrautateasca daca traficul de camioane si furgonete creste.
Amazon si alte depozite last-mile din Red Hook isi deschid sedii pe fondul unor pericole majore pentru mediu si legate de sanatate. „Acest cartier are deja parti toxice care au afectat sanatatea in ultimele decenii”, a spus Tevina Willis, manager de organizare comunitara la Red Hook Initiative, o organizatie non-profit din cartier. De exemplu, orasul a inchis un complex mare de parcuri de langa Red Hook Houses, in 2015, deoarece EPA a gasit in sol contaminanti periculosi, cum ar fi plumbul. Jumatate din cele 16 terenuri din complex sunt si astazi inchise.
In cele doua zone de recensamant, in care locuiesc 80% dintre rezidentii Red Hook, vizitele la camera de garda cauzate de astm bronsic au fost mai numeroase decat rata medie pentru Brooklyn si New York, conform unui raport din 2018 al Red Hook Initiative. Iar codul postal 11231 – din care face parte Red Hook – are rate mai mari de vizite la urgente cauzate de astm bronsic decat oricare dintre codurile postale din jur, conform datelor furnizate de Departamentul pentru Sanatate al statului New York, colectate intre 2018 si 2020, cele mai recente date disponibile.
Intensificarea traficului de livrare nu va face decat sa sporeasca povara poluarii pentru Red Hook. Particulele microscopice de la emisiile vehiculelor grele se pot depune in plamani, crescand riscul de astm, boli de inima, cancer, depresie cu debut tardiv si dementa. Persoanele in varsta, copiii si persoanele cu afectiuni respiratorii preexistente sunt deosebit de vulnerabile.
Iar povara acestei poluari nu este distribuita uniform, potrivit unui studiu al True Initiative, un grup de cercetare britanic care se concentreaza pe emisii. In medie, persoanele de culoare din New York sunt expuse la cu 15% mai multe emisii de particule decat locuitorii albi. In ciuda acestor diferente mari de expunere, exista o lipsa ingrijoratoare de date hiperlocale cu privire la calitatea aerului in SUA, spun expertii.
Eforturile de analiza ale cetatenilor – in care rezidentii monitorizeaza ei insisi aerul, apa si alti factori – pot contribui la reducerea decalajului. „Unele dintre comunitatile cele mai poluate din SUA sunt sever submonitorizate de eforturile traditionale de monitorizare a calitatii aerului”, a spus Dan Westervelt, cercetator la Universitatea Columbia, care studiaza poluarea aerului. „Datele la nivel de cartier, care folosesc senzori de aer destinati consumatorilor sunt esentiale pentru abordarea provocarilor latente privind calitatea aerului”.
Red Hook, de pilda, este un punct orb in New York City: niciunul dintre cei aproximativ 100 de senzori din programul de sondaj aerian al comunitatii, administrat de administratia locala, nu se afla in acest cartier.
„Ceea ce colecteaza orasul este inadecvat”, a declarat pentru Consumer Reports si The Guardian Alexa Aviles, consilier din New York al carui district include Red Hook. „Astfel, membrii comunitatii si grupurile civice au decis sa ia aceasta sarcina in propriile maini.” Ea a spus ca orasul trebuie sa-si asume aceasta sarcina, insa companiile de comert electronic precum Amazon ar trebui sa fie partial responsabile pentru monitorizarea calitatii aerului in apropierea unitatilor lor.
Vehicule electrice pentru livrari mai ecologice
Pentru a reduce emisiile, Amazon spune ca intentioneaza ca pana in 2030 sa introduca 100.000 de camionete electrice de livrare la nivel national. In prezent, peste 3.000 dintre acestea sunt deja pe drumuri, spune Amazon citat de Consumer Reports, insa niciuna nu se afla in Red Hook.
Amazon nu este singurul gigant al livrarilor care se indreapta catre vehicule electrice. FedEx, care construieste o unitate mare last-mile chiar langa Red Hook, in Sunset Park, spune ca intreaga sa flota de livrare va fi electrica pana in 2040.
UPS, care in 2018 a cumparat si mai tarziu a distrus o parcela uriasa de pe malul apei in Red Hook – ramasa goala de atunci – nu si-a stabilit public nicio data limita pentru transformarea intregii sale flote de livrare in vehicule cu emisii zero, dar s-a angajat sa cumpere 10.000 de vehicule electrice.
Masinile electrice de livrare vor reduce o mare parte a emisiilor de particule, dar nu le va elimina. Vehiculele electrice inca genereaza poluare cu particule care nu sunt emise de tevile de esapament, cum ar fi praf de la frane, anvelope si de pe drum – in special camionetele de livrare mai grele. Din acest motiv si din alte preocupari legate de siguranta, activistii si oficialii orasului fac presiuni pentru alternative care ar reduce total numarul de camioane si camionete de pe drumuri, ca de pilda bicicletele de marfa. Intr-un mic program pilot, Amazon face acum cateva livrari in zona Red Hook cu biciclete cargo. In alta parte a orasului, UPS, FedEx, DHL si alte doua companii de logistica fac si ele livrari cu bicicleta.
Calitatea aerului in apropierea unei categorii noi de depozite
Zapata este unul dintre zecile de mii de locuitori din Brooklyn care sufera de astm. „Cunosc multi alti oameni cu astm bronsic”, a spus ea. „Nu vreau sa respir un aer care ar putea sa-mi provoace boli sau sa-mi afecteze corpul. Si nu vreau ca si copiii sa aiba probleme sau sa aiba astm din cauza camioanelor.”
Zapata face parte din Red Hook Art Project, in care ea si un mic grup de tineri organizeaza ateliere concepute pentru a-i determina pe vecini sa se gandeasca la ce se schimba in Red Hook si cum ar putea raspunde. In prezent, ei folosesc datele oferite de senzori pentru a se pregati pentru discutiile cu reprezentantii orasului si ai statului.
Alte cateva organizatii colecteaza date similare in Red Hook, inclusiv Brooklyn Greenway Initiative, care a instalat mai multi senzori de contorizare a traficului. Un parteneriat intre Universitatea City din New York si organizatiile locale non-profit Red Hook Initiative si Pioneer Works a instalat mai multe monitoare pentru calitatea aerului.
In Red Hook, doua treimi din teren sunt destinate utilizarii pentru productie, permitand unitatilor last-mile sa ramana necontrolate. In aceste zone, dezvoltatorii de depozite nu trebuie sa ceara permisiunea orasului New York sau sa solicite acordul vecinilor inainte de a construi – in general, nu trebuie sa faca studii de trafic sau sa aiba cereri speciale.
Aceste reguli de urbanism dateaza din 1961, o perioada in care un depozit insemna de obicei o cladire de dimensiuni medii in care marfurile urmau sa fie depozitate pentru perioade lungi, generand putin trafic.
Oficialii orasului si activistii locali fac eforturi pentru a schimba aceste reguli, deoarece pune laolalta depozitele folosite pentru depozitare pe termen lung cu ansambluri vaste care genereaza non-stop trafic de livrare. Ei sustin ca aceasta noua categorie de unitati ar trebui tratata complet diferit de cea veche si ar trebui sa necesite acordul vecinilor.
In luna februarie, consilierul local Aviles si alti oficiali ai orasului au promovat un pachet de opt propuneri urbanistice si un proiect de lege de stat menit sa reduca daunele provocate de unitatile last-mile. Propunerile solicita, printre altele, ca operatorii de depozite din oras sa obtina un permis special inainte de a deschide unitati noi si sa prezinte estimari cu privire la modul in care acestea vor afecta traficul si calitatea aerului. Propunerile vizeaza si reconfigurarea retelei de rute pentru camioane a orasului.
Unii dintre oficialii statului New York si-au anuntat sprijinul pentru reformele legilor de urbanism. In luna ianuarie, procurorul general al statului New York, Letitia James, a avertizat intr-o scrisoare orasul ca politica sa de a permite construirea depozitelor fara evaluare sau autorizare ar putea incalca legea federala a drepturilor civile, deoarece permite unitatilor last-mile sa se concentreze in cartiere de culoare. Scrisoarea cita materialul Consumer Reports si The Guardian cu privire la criza depozitelor din Red Hook si indemna orasul sa solicite operatorilor de depozite sa obtina permise speciale.
Distributia inegala a unitatilor de livrare este o problema la nivel national, dupa cum releva rapoartele anterioare. In 2021, Consumer Reports si The Guardian au descoperit ca mai mult de doua treimi din depozitele Amazon se aflau in cartiere cu un numar disproportionat de persoane de culoare si ca 57% se aflau in cartiere cu venituri disproportionat de mici.
Sub administratia Biden, EPA si-a sporit atentia asupra impactului disproportionat al poluarii cauzate de transporturile de marfa asupra comunitatilor de culoare si asupra cartierelor cu venituri mici. Agentia a emis standarde de emisii mai stricte pentru camioanele grele si se consulta cu guvernele de stat si locale cu privire la monitorizarea calitatii aerului. Insa, desi unele grupuri de advocacy au cerut EPA sa traga la raspundere operatorii de depozite pentru poluarea generata de livrarile pe care le fac, agentia spune ca aceasta problema tine de guvernele de stat si de agentiile locale.
Un proiect de lege aflat in prezent pe masa legiuitorilor statului New York, numit Legea Livrarilor Curate, ar putea face ca New York sa devina primul stat care face astfel de demersuri.
Sursa: https://www.theguardian.com/us-news/2023/may/16/amazon-warehouse-traffic-noise-brooklyn-red-hook
Foto: freepik